Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Sned egg? Räta ut sned egg? Om en egg är sned så använd slipsten, och kanske böj kniven rätt först. Vidare, du menar att kockar och styckare världen över gör fel när de slipar sina knivar med brynstål?
Hugseal har förklarat det mesta för dig. Men jag tror att vi behöver gå igenom grunderna.
Stål kan ha olika hårdheter, mätt efter skalan HRC. Ju högre nummer, ju hårdare stål.
De flesta stålbrynen är härdade till ca 60 HRC. Knivar är ofta mellan 52-66 på hårdhetsskalan. Med undantag såklart.
Olika stål har olika hårdhet. Det gör att dom kräver olika sätt för att slipas och brynas.
När Hugseal säger att eggen böjer sig menar han inte att bladet är böjt.
Han menar att primäreggen har vikt sig, mjukare stål gör så. Det är oftast knappt märkbart för ögat utan det krävs ofta ett microskop för att se. Jag upprepar, det är inte bladet som är böjt, utan primäreggen.
Med mjukt stål menar jag under 60 HRC.
Om primäreggen viker sig känns kniven slö, du kan återskapa det med ett bryne (som du förmodligen gör själv).
Men som sagt, det är bara knivar i mjukare stål som beter sig så.
Hårda stål, som exempelvis ZDP-189, som miyabin är gjord av. Är härdat till 66 HRC. Det är alltså mycket hårdare än ett stålbryne och påverkas således inte av det när du bryner.
Ett så hårt stål är mycket känsligare än ett mjukare stål. Därför kan du råka slå flisor ur eggen med ett bryne om du har otur. Istället används ofta en slipsten eller en strigel för att bryna eggen.
Det är också skillnad på att bryna och att slipa en kniv. Men det kan vi gå igenom senare.
Sammanfattning: Alla knivar kan inte behandlas lika, det beror på vilket stål de är tillverkade av.