2017-02-08, 02:20
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du lever i en alternativ verklighet.

www.youtube.com/watch?v=oIz8QNVb4P8
Ehm, har du läst kommentarerna till det klippet?
Citera
2017-02-08, 02:24
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Haha, personen som inte tycker att man ska lyssna på "Lismande Försäljare" skickar en länk till Jamie Olivers kanal.

Och du har hittat en youtubevideo som har fel. Inget konstigt med det, det finns otaliga exempel på folk som inte vet hur metall fungerar på youtube. Kolla bara på eggvinkeln 2:20 in. Det blir säkert en jättevass kniv om man drar den över ett stål i 35+ graders vinkel ^^

Du verkade förresten missa mina frågor så jag kan upprepa dem.

Kan du ens skära dig genom kartong om du inte har slipat dina knivar på femton år?

Är det inte rätt märkligt att slipstenar har använts i minst en bra bit över tusen år om det hade räckt att bara dra eggen över en liten metallstång?

Varför har militärer genom tiderna slipat sina svärd på stenar, det vore ju mycket enklare att bara dra dem lite längs med skidan om den är gjord av metall.

Man avslutar med grövre vinkel med lätt tryck för att ta bort skägget från eggen. Men fortsätt du på ditt sätt. Jag bryr mig inte.
Citera
2017-02-08, 02:28
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Man avslutar med grövre vinkel med lätt tryck för att ta bort skägget från eggen. Men fortsätt du på ditt sätt. Jag bryr mig inte.

Är det inte rätt intressant att det lättare trycket är hårdare än det som förevisats tidigare i videon isåfall?

Själv skulle jag ju spontant tro att ett lätt tryck skulle vara lättare, inte hårdare. Tydligen har jag fel.

Men du, varför har slipstenar använts i över tusen år om det går lika bra med en liten metallpinne?
Citera
2017-02-08, 02:28
Medlem
Citat:
Sned egg? Räta ut sned egg? Om en egg är sned så använd slipsten, och kanske böj kniven rätt först. Vidare, du menar att kockar och styckare världen över gör fel när de slipar sina knivar med brynstål?

Hugseal har förklarat det mesta för dig. Men jag tror att vi behöver gå igenom grunderna.

Stål kan ha olika hårdheter, mätt efter skalan HRC. Ju högre nummer, ju hårdare stål.
De flesta stålbrynen är härdade till ca 60 HRC. Knivar är ofta mellan 52-66 på hårdhetsskalan. Med undantag såklart.
Olika stål har olika hårdhet. Det gör att dom kräver olika sätt för att slipas och brynas.
När Hugseal säger att eggen böjer sig menar han inte att bladet är böjt.
Han menar att primäreggen har vikt sig, mjukare stål gör så. Det är oftast knappt märkbart för ögat utan det krävs ofta ett microskop för att se. Jag upprepar, det är inte bladet som är böjt, utan primäreggen.
Med mjukt stål menar jag under 60 HRC.
Om primäreggen viker sig känns kniven slö, du kan återskapa det med ett bryne (som du förmodligen gör själv).
Men som sagt, det är bara knivar i mjukare stål som beter sig så.

Hårda stål, som exempelvis ZDP-189, som miyabin är gjord av. Är härdat till 66 HRC. Det är alltså mycket hårdare än ett stålbryne och påverkas således inte av det när du bryner.
Ett så hårt stål är mycket känsligare än ett mjukare stål. Därför kan du råka slå flisor ur eggen med ett bryne om du har otur. Istället används ofta en slipsten eller en strigel för att bryna eggen.

Det är också skillnad på att bryna och att slipa en kniv. Men det kan vi gå igenom senare.

Sammanfattning: Alla knivar kan inte behandlas lika, det beror på vilket stål de är tillverkade av.
Citera
2017-02-08, 02:30
Medlem
Pungsvings avatar
http://www.wikihow.com/Use-a-Sharpening-Steel
Citera
2017-02-08, 02:35
Medlem
HugSeals avatar
Citat:

Kanske dags att läsa igenom vad du länkar innan du länkar det? Eller menar du att du insett hur totalfel du har och länkar detta för att rätta dig själv?

Sharpening steels, or, more accurately, honing steels

Remember that a honing steel will not sharpen a dull knife.

Steels are maintenance tools used to help keep an already sharp blade from degrading.

Honing is not the same as sharpening. Honing a knife gently pushes the edge of the blade back to its proper position. Sharpening removes part of the metal, creating a whole new cutting edge.

If your knives get dull (which they all, eventually do, even with good honing habits), get them sharpened again. There are home sharpening systems, but a professional sharpening service is probably your best bet.
Citera
2017-02-08, 16:47
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?

Eftersom ord inte riktigt går in i pungen så kanske lite bilder förklarar bättre vad som är vad

q=tbn:ANd9GcStT5sBCitq8tuMRUh7uuSmvzzPjTUlXGGkIBIv uZyzWLRmNPzj

https://scienceofsharp.files.wordpress.com/2014/05/olfa_blade_x_05.jpg

http://straightrazorplace.com/attachments/strops/125919d1364604772-magnified-pics-edge-damaged-stropping-anyone-have-one-link-dulled_on_glass_02.jpg

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFLgCRkvqErEUt21oZ6vy_CADSCkf5w 0VzWBZzjdGLFZzs994a8w

https://i.ytimg.com/vi/tiIsAn1ZGkw/hqdefault.jpg
Citera
2017-02-08, 19:17
Medlem
Borhemmas avatar
Vi får hoppas att dom flesta läst åtminstone några sidor bak i tråden, och då vet att det finns några knivnördar här som kan sin sak

Har kört med min Sharpmaker nu i två års tid ca, men skulle vilja prova på stenar
Vad är ett lämpligt nybörjarkit? Tålamod har jag, och när jag gett mig fan på en sak så fullföljer jag oavsett tidsåtgång.
Citera
2017-02-08, 22:08
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borhemma
Vi får hoppas att dom flesta läst åtminstone några sidor bak i tråden, och då vet att det finns några knivnördar här som kan sin sak

Har kört med min Sharpmaker nu i två års tid ca, men skulle vilja prova på stenar
Vad är ett lämpligt nybörjarkit? Tålamod har jag, och när jag gett mig fan på en sak så fullföljer jag oavsett tidsåtgång.

Det beror rätt mycket på vad du har för knivar, en global eller liknande runt 58rhc eller under säger folk att det inte ger så mycket att gå över 1000 grit på. Fast själv hoppade jag rakt på naniwa i 1k och 3k trots avsaknad av några hårdare stål.

Många ser jag rekommendera en king 1k till att börja med. Har inte provat den själv men det är inte så stora pengar för en sådan direkt.
Citera
2017-02-09, 11:56
Medlem
Hejsan,

Har planer på att införskaffa mig en santoku-kniv som ett komplement till kockkniven, och skulle därför vara väldigt tacksam om någon som har kunskap kring knivar kan länka de mest prisvärda santoku-knivarna för 800-2000kr ungefär. Skulle även vilja veta hur viktig hårdheten, alltså HRC är för en santokukniv?
Tacksam för alla svar
Citera
2017-02-09, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigzoore
Hejsan,

Har planer på att införskaffa mig en santoku-kniv som ett komplement till kockkniven, och skulle därför vara väldigt tacksam om någon som har kunskap kring knivar kan länka de mest prisvärda santoku-knivarna för 800-2000kr ungefär. Skulle även vilja veta hur viktig hårdheten, alltså HRC är för en santokukniv?
Tacksam för alla svar

Kolstål eller rostfritt? Typ av handtag?
Hårdheten avgör bland annat hur länge kniven håller skärpan, hur tunn kniven kan smidas/tillverkas och hur känslig eggen blir mot olyckor/hård användning.
I min värd gäller samma regler för alla knivar som inte ska användas till tuffare jobb.
Ex. slaktknivar, filéknivar och köttyxor bör vara av den mjukare sorten. Annars vill jag ha resten över 60 HRC. Men det är min personliga preferens. Hur vill du ha dina knivar?
Citera
2017-02-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Kolstål eller rostfritt? Typ av handtag?
Hårdheten avgör bland annat hur länge kniven håller skärpan, hur tunn kniven kan smidas/tillverkas och hur känslig eggen blir mot olyckor/hård användning.
I min värd gäller samma regler för alla knivar som inte ska användas till tuffare jobb.
Ex. slaktknivar, filéknivar och köttyxor bör vara av den mjukare sorten. Annars vill jag ha resten över 60 HRC. Men det är min personliga preferens. Hur vill du ha dina knivar?

Som jag förstått det är rostfritt enklare pga just rost-faktorn, men antar att det finns andra skillnader som ger den ena fördel över den andra, är tyvärr väldigt påläst på den fronten. Angående handtaget, jag äger en yaxell super gou och gillar verkligen det handtaget, och antar att det är japanskt handtag av något slag. Jag söker just en santoku till hackning av grönsaker och liknande, och tänker att den därför kan vara väldigt hård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in