Citat:
Ursprungligen postat av
Pungsving
Du behöver inte slipsten. Brynstål går lika bra.
Nej, du har helt uppåt väggarna fel.
Ett brynstål rätar ut sneda eggar, möjligen med lite slipeffekt om du har ett keramik eller diamantbryne. En slipsten tar fram ny fräsch metall. Det går inte att jämföra på något sätt överhuvudtaget.
Att sedan rekommendera brynstål på en mcd500 är inte bara fel, det är ett försök att förstöra hans kniv. Tar du ett brynstål på den kommer du inte att lyckas med något annat än att slå ut flisor ur eggen, ingen höjdare. Varför ens kommentera när du bara gissar vilt?
Citat:
Ursprungligen postat av
dawa88
Har gått och köpt mig en miyabi mcd5000 black.
Fick höra att den är ett riktigt litet helvete när det kommer till att slipa den, så vilka stenar rekommenderar ni?
Angående vad man ska ha för sten är jag tyvärr inte särskilt behjälplig. Jag själv har choseras och det är fantastiska stenar, när jag läste om dem så skulle det gå bra att slipa det mesta med dem. Men uppåt 66RHC är ju rejält hårt.
Miyabi har ju själva en keramisk sten som enligt dem baseras på Choserastenar, men ordentligt mycket dyrare, (
https://uk.zwilling-shop.com/Sharpening-Stone-5000-Miyabi-34536-005-0.html ) så en någorlunda hård sten borde kunna hantera bladet tycker man.
Sen kommer du troligen inte ifrån att det kommer vara lite av ett helvete att slipa den, man kan få gnugga på rätt bra på hårdare stål. Det hårdaste jag har gett mig på var ett 62-64RHC VG10-blad och VG10 sägs ju också vara jäkligt att få fason på. Tyckte inte det var riktigt sådär "jag pallar inte" överjäkligt men visst tog det en stund extra och var jobbigare.