2017-02-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snus93

Men jag tycker det låter lite som att det är din teknik du behöver fila på. Det kan ju vara så att du bara är ovan vid den nya kniven. Vad använde du för kniv innan?

Ja jo, det tvivlar jag inte på. Förut använde jag min vanliga global eller 'finkniven', dock tänkte jag att ett flexibelt blad skulle göra det lättare att följa fashior utan att 'hamna i köttet'. En kompis slöa jättemjuka kniv gick kanonbra, kanske bara är att träna mer och inte skylla på kniven.

Tack för tipset på teknik, typ så jag försöker att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Du kan inte lyckas med att skära upp kött eller skära lax i tunna skivor genom att endast ha rätt kniv. Du ber om en kockutbildning.

What? Läste du ens vad jag skrev? Nej, jag bad inte om en kockutbildning. Jag ville inte skära lax i tunna skivor. Jag undrade om det fanns någon särskilt populär/bra kniv för att putsa med. Dra skinnet av en fisk brukar jag fixa hyggligt med kockkniven.
Citera
2017-02-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigzoore
[...] Jag söker just en santoku till hackning av grönsaker och liknande, och tänker att den därför kan vara väldigt hård.

Om kniven nu är för att hacka grönsaker, varför inte satsa på en nakiri? För runt tusenlappen finns många trevliga i kolstål på cleancut. Bara ett tips.
Citera
2017-02-10, 01:14
Medlem
Citat:
Som jag förstått det är rostfritt enklare pga just rost-faktorn, men antar att det finns andra skillnader som ger den ena fördel över den andra, är tyvärr väldigt påläst på den fronten. Angående handtaget, jag äger en yaxell super gou och gillar verkligen det handtaget, och antar att det är japanskt handtag av något slag. Jag söker just en santoku till hackning av grönsaker och liknande, och tänker att den därför kan vara väldigt hård.

Rostfritt är enklare sett till skötsel, då den är minimal.
Kolstål är lättare att slipa, om man nu ägnar sig åt det själv.
Rostfritt håller oftast skärpan längre.
Kolstål får patina med tiden, vilket kan uppfattas som både snyggt och fult, det är ju en smaksak.

Handtaget på din yaxell är är europeiskt.
Citera
2017-02-11, 08:34
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Ja jo, det tvivlar jag inte på. Förut använde jag min vanliga global eller 'finkniven', dock tänkte jag att ett flexibelt blad skulle göra det lättare att följa fashior utan att 'hamna i köttet'. En kompis slöa jättemjuka kniv gick kanonbra, kanske bara är att träna mer och inte skylla på kniven.

Tack för tipset på teknik, typ så jag försöker att göra.

What? Läste du ens vad jag skrev? Nej, jag bad inte om en kockutbildning. Jag ville inte skära lax i tunna skivor. Jag undrade om det fanns någon särskilt populär/bra kniv för att putsa med. Dra skinnet av en fisk brukar jag fixa hyggligt med kockkniven.

Som jag skrev, välj en vacker kniv men med ett handtag av bra kvalitet. Nuförtiden är klingorna masstillverkade och kan ha mycket hög kvalitet. Som Morakniv, med sitt enkla tråkiga handtag.

Hejarsmidd är det enda alternativet som är bättre. Handsmidda kan ha svagheter som mjuka fläckar eller spröda fläckar. (för den som bryr sig så mycket om det som inte syns, eller som verkligen bryr sig om klingans hållfasthet)

Morakniv är inte hejarsmidda, utan stansade ur plåtar i massor. Dock bra klingor ändå. Dock inte de bästa naturligtvis, för det låga priset.

Alla de bästa finaste knivarna i militära sammanhang, de är alla hejarsmidda som skiftnycklar och liknande verktyg, men med en annan materialsammansättning och anlöpning.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-11 kl. 08:49.
Citera
2017-02-11, 17:11
Medlem
Citat:
Rostfritt är enklare sett till skötsel, då den är minimal.
Kolstål är lättare att slipa, om man nu ägnar sig åt det själv.
Rostfritt håller oftast skärpan längre.
Kolstål får patina med tiden, vilket kan uppfattas som både snyggt och fult, det är ju en smaksak.

Handtaget på din yaxell är är europeiskt.

Allright, tack för alla svar Vilka santoku-knivar skulle du rekomendera för runt 1000-2000kr med liknande handtag som yaxell och rostfritt stål?
Citera
2017-02-12, 01:41
Medlem
Citat:
Allright, tack för alla svar Vilka santoku-knivar skulle du rekomendera för runt 1000-2000kr med liknande handtag som yaxell och rostfritt stål?

Då tycker du ska kika på dessa:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/takamura-5-serier/takamura-r2/santoku2015-04-21-15-14-16-detail
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/miyabi-4-serier/miyabi-6000mct/santoku2014-02-28-08-12-42-detail

Ett tips som inte riktigt följer dina specifikationer, men jag tycker du ska kika på denna också:
http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/santoku/skalkniv-1-2039-detail
Citera
2017-02-12, 13:58
Medlem
folioboys avatar
vid lite googling i jakt efter bra tips på kock knivar, så landar man som vanligt på flashback, sitter och funderar på att införskaffa ett set knivar då det är alltid bra och ha,
används främst i varmkök, hanterar både varmt och kallt, så som kött fisk grönsaker, filear och hackar då och då blir det att man får stycka.

satt och sneglade på datorkomponenter och så kom detta kittet upp som rekommenderat, varför inte tänkte jag?
https://www.komplett.se/product/650570/hem-hushaall/tillbehor-kok/knivar/oeyo-knivset-med-5-knivar

så tänkte kolla om någon har några egna erfarenheter om just detta setet?
hur flexibel är file kniven tex?
tappar dom skärpan snabbt?
funkar dom i ett storkök med 300-600gäster?
vad för material då jag inte lyckats hitta något om själva bladet enbart om handtaget plast och rosenträd?
alla på jobbet är så kåta på sina japaner så jag tänkte varför inte gå emot strömmen och ta med en nörsk
detta kommer då bli mitt första egna knivset, då jag hittills enbart kört med jobbets lån knivar med varierande kvalité
Tack för svar mvh.
Citera
2017-02-12, 14:08
Medlem
Citat:
Då tycker du ska kika på dessa:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/takamura-5-serier/takamura-r2/santoku2015-04-21-15-14-16-detail
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/miyabi-4-serier/miyabi-6000mct/santoku2014-02-28-08-12-42-detail

Ett tips som inte riktigt följer dina specifikationer, men jag tycker du ska kika på denna också:
http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/santoku/skalkniv-1-2039-detail

Allright lär bli den från miyabi då jag föredrar lite tyngre knivar
Citera
2017-02-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
vid lite googling i jakt efter bra tips på kock knivar, så landar man som vanligt på flashback, sitter och funderar på att införskaffa ett set knivar då det är alltid bra och ha,
används främst i varmkök, hanterar både varmt och kallt, så som kött fisk grönsaker, filear och hackar då och då blir det att man får stycka.

satt och sneglade på datorkomponenter och så kom detta kittet upp som rekommenderat, varför inte tänkte jag?
https://www.komplett.se/product/650570/hem-hushaall/tillbehor-kok/knivar/oeyo-knivset-med-5-knivar

så tänkte kolla om någon har några egna erfarenheter om just detta setet?
hur flexibel är file kniven tex?
tappar dom skärpan snabbt?
funkar dom i ett storkök med 300-600gäster?
vad för material då jag inte lyckats hitta något om själva bladet enbart om handtaget plast och rosenträd?
alla på jobbet är så kåta på sina japaner så jag tänkte varför inte gå emot strömmen och ta med en nörsk
detta kommer då bli mitt första egna knivset, då jag hittills enbart kört med jobbets lån knivar med varierande kvalité
Tack för svar mvh.

Ganska säker på att ingen har dessa knivar här.
Så du kan nog inte få någon praktisk information.
Den enda infon jag hittar om stålet är att det är härdat till 57-58hrc. Det säger inte så mycket.
Du kan ha vilken kniv som helst i ett storkök. Sedan är vissa bättre eller sämre beroende på vad just DU har för krav på dina knivar.
Men det är ingen slump att japanska knivar är populära i kök. Japanerna vet vad dom sysslar med, till skillnad från många tillverkare i Europa.

Vill också tillägga att det ibland är dumt att köpa knivset, ofta så ingår det knivar som är mindre användbara. Rent spontant så tycker jag att skalkniven och den dom kallar "grönsakskniv" ser ut att ha en tämligen ogenomtänkt utformning.

Men vill du köpa dom så gör det.
Vill du ha andra tips, så behöver jag veta din budget och vilka knivmodeller du faktiskt behöver?
Citera
2017-02-13, 17:34
Medlem
Någon som vet vilken som är den mest prisvärda santokukniven för under tusenlappen? rostfritt stål, handtag spelar ingen roll, runt 16-18 cm
Citera
2017-02-13, 22:00
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Någon som vet vilken som är den mest prisvärda santokukniven för under tusenlappen? rostfritt stål, handtag spelar ingen roll, runt 16-18 cm
Alltså vad är prisvärd?
IKEAs VADRDAGEN för 129:- klarar ju av att leverera en gurkskiva i ett hemmakök lika bra som en ohishi för 995:- men ändå skiljer de sig åt.
Citera
2017-02-14, 13:42
Medlem
HugSeals avatar
En tanke kring kommande knivköp. Jag har ju varit inne på något kolstål (En 24cm Shiro Kamo BD i nuläget) men hur pass illa missfärgar det att skära lök med Aogami#2? Jag har lök i det mesta jag lagar tror jag så det vore ju vettigt med en kniv man kan hacka lök med utan att löken blir grå och dassig.

Eller är det mer en grej i början och när man väl får lite patina på bladet så lugnar det ner sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in