2017-02-07, 18:45
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Tyckte det var rätt tydligt precis vad jag var ute efter i min frågeställning? En vettig kolstålsknov i tusenkronorsklassen, en bit över 60RHC och helst 22+cm lång. Sayor följer väl inte med de flesta knivar man köper i vilket fall som?
Leta efter knivar som är vackra. Klingan, den gör Morakniv väldigt bra för sitt pris och enkelhet. Vackra det är de inte.

Om du vill ha ännu bättre knivar än de vanliga, så måste de vara hejarsmidda/sänksmidda från spetsen till tangen i ett stycke. Inte handsmidda eller skurna/stansade ur plåt. Finns från Spanien och Tyskland.

Kniven du letar efter är en 1896 knivbajonett. Hård i eggen, (så att det kan lossna mindre flisor i eggen om du hugger i stål med den. fjädrande i ryggen och +22cm. Rostar desvärre.)

Handsmidda knivar har inte den där pålitliga uniforma hållfastheten.

Nu talar jag inte om förskärare som alltid skall vara av valsat stål och utskurna, jag menar knivar med tjock klinga, som skall vara smidda under ett sänke som väger flera ton.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-07 kl. 19:00.
Citera
2017-02-07, 19:06
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Kära dagbok. Behöver lite råd, kommer säkert att använda fel termer, var snälla.

Filékniv. Här menar jag alltså en kniv som är bra för att pusta kött, ta bort senor och fashior etc.

Jag köpte en zwilling med plasthandtag. Med tanke på hur lite tid man använder dylik kniv vill jag inte lägga hur mycket pengar som helst på den. Dock är denna kniv värdelös. Går inte att följa en sena utan att antingen skära av den, eller massakrera köttbiten. Sist jag skulle ta skinnet av en laxsida funderade jag på att konvertera middagsplanerna till fiskbullar. Visst, det är säkert brist på teknik, men brukar gå betydligt bättre än så.

Minns att min farsa hade en kniv som var smal på större delen av bladet, men bredare som en slags medaljong längst ut. Den använde han ofta. Är denna typ bättre för pustning och har någon ett tips på en bra? Det jag tror är problemet med min är att stålet är för styvt. Kostade runt en 500-ing.

Hur som helst: Oh, knivgurus, vägled mig till en allroundkniv för putsa, filea fisk etc.

Tack på förhand.
//Thensome

Du kan inte lyckas med att skära upp kött eller skära lax i tunna skivor genom att endast ha rätt kniv. Du ber om en kockutbildning.

En någorlunda skicklig kock kan förmodligen göra det du frågar efter med en nyslipad Morakniv för 100 kr. (Med visst besvär)

Jag är inte en kock, men jag har kommit till vissa enklare insikter under livets gång.

Du får öva, det är det enda rätta. Att skära av skinnet på en lax, det kan jag inte och skulle inte ens försöka. Skulle jag göra det minsta fel, så skär jag av skinnet, eller så börjar jag skära i köttet.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-02-07 kl. 19:25.
Citera
2017-02-07, 22:12
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Leta efter knivar som är vackra. Klingan, den gör Morakniv väldigt bra för sitt pris och enkelhet. Vackra det är de inte.

Om du vill ha ännu bättre knivar än de vanliga, så måste de vara hejarsmidda/sänksmidda från spetsen till tangen i ett stycke. Inte handsmidda eller skurna/stansade ur plåt. Finns från Spanien och Tyskland.

Kniven du letar efter är en 1896 knivbajonett. Hård i eggen, (så att det kan lossna mindre flisor i eggen om du hugger i stål med den. fjädrande i ryggen och +22cm. Rostar desvärre.)

Handsmidda knivar har inte den där pålitliga uniforma hållfastheten.

Nu talar jag inte om förskärare som alltid skall vara av valsat stål och utskurna, jag menar knivar med tjock klinga, som skall vara smidda under ett sänke som väger flera ton.

Okej du trollar bara, det förklarar saken.
Citera
2017-02-08, 00:51
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawa88
Har gått och köpt mig en miyabi mcd5000 black.
Fick höra att den är ett riktigt litet helvete när det kommer till att slipa den, så vilka stenar rekommenderar ni?

Du behöver inte slipsten. Brynstål går lika bra.
Citera
2017-02-08, 01:00
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du behöver inte slipsten. Brynstål går lika bra.

Nej, du har helt uppåt väggarna fel.

Ett brynstål rätar ut sneda eggar, möjligen med lite slipeffekt om du har ett keramik eller diamantbryne. En slipsten tar fram ny fräsch metall. Det går inte att jämföra på något sätt överhuvudtaget.

Att sedan rekommendera brynstål på en mcd500 är inte bara fel, det är ett försök att förstöra hans kniv. Tar du ett brynstål på den kommer du inte att lyckas med något annat än att slå ut flisor ur eggen, ingen höjdare. Varför ens kommentera när du bara gissar vilt?

Citat:
Ursprungligen postat av dawa88
Har gått och köpt mig en miyabi mcd5000 black.
Fick höra att den är ett riktigt litet helvete när det kommer till att slipa den, så vilka stenar rekommenderar ni?

Angående vad man ska ha för sten är jag tyvärr inte särskilt behjälplig. Jag själv har choseras och det är fantastiska stenar, när jag läste om dem så skulle det gå bra att slipa det mesta med dem. Men uppåt 66RHC är ju rejält hårt.

Miyabi har ju själva en keramisk sten som enligt dem baseras på Choserastenar, men ordentligt mycket dyrare, ( https://uk.zwilling-shop.com/Sharpening-Stone-5000-Miyabi-34536-005-0.html ) så en någorlunda hård sten borde kunna hantera bladet tycker man.

Sen kommer du troligen inte ifrån att det kommer vara lite av ett helvete att slipa den, man kan få gnugga på rätt bra på hårdare stål. Det hårdaste jag har gett mig på var ett 62-64RHC VG10-blad och VG10 sägs ju också vara jäkligt att få fason på. Tyckte inte det var riktigt sådär "jag pallar inte" överjäkligt men visst tog det en stund extra och var jobbigare.
Senast redigerad av HugSeal 2017-02-08 kl. 01:08.
Citera
2017-02-08, 01:19
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Nej, du har helt uppåt väggarna fel.

Ett brynstål rätar ut sneda eggar, möjligen med lite slipeffekt om du har ett keramik eller diamantbryne. En slipsten tar fram ny fräsch metall. Det går inte att jämföra på något sätt överhuvudtaget.

Att sedan rekommendera brynstål på en mcd500 är inte bara fel, det är ett försök att förstöra hans kniv. Tar du ett brynstål på den kommer du inte att lyckas med något annat än att slå ut flisor ur eggen, ingen höjdare. Varför ens kommentera när du bara gissar vilt?

Angående vad man ska ha för sten är jag tyvärr inte särskilt behjälplig. Jag själv har choseras och det är fantastiska stenar, när jag läste om dem så skulle det gå bra att slipa det mesta med dem. Men uppåt 66RHC är ju rejält hårt.

Miyabi har ju själva en keramisk sten som enligt dem baseras på Choserastenar, men ordentligt mycket dyrare, ( https://uk.zwilling-shop.com/Sharpening-Stone-5000-Miyabi-34536-005-0.html ) så en någorlunda hård sten borde kunna hantera bladet tycker man.

Sen kommer du troligen inte ifrån att det kommer vara lite av ett helvete att slipa den, man kan få gnugga på rätt bra på hårdare stål. Det hårdaste jag har gett mig på var ett 62-64RHC VG10-blad och VG10 sägs ju också vara jäkligt att få fason på. Tyckte inte det var riktigt sådär "jag pallar inte" överjäkligt men visst tog det en stund extra och var jobbigare.

Sned egg? Räta ut sned egg? Om en egg är sned så använd slipsten, och kanske böj kniven rätt först. Vidare, du menar att kockar och styckare världen över gör fel när de slipar sina knivar med brynstål?
Citera
2017-02-08, 01:28
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Sned egg? Räta ut sned egg? Om en egg är sned så använd slipsten, och kanske böj kniven rätt först. Vidare, du menar att kockar och styckare världen över gör fel när de slipar sina knivar med brynstål?

Kockar och styckare slipar inte sina knivar med brynstål.

Och ja, räta ut sned egg. Metall tröttas ut vilket gör att den kan vika sig något, då kan du räta ut den genom att dra den över ett stål och räta ut denna lilla vikning. En slipsten tar bort den gamla uttröttade metallen och ger en ny fräsch skarp egg.

Böj kniven rätt? Kiven är itne böjd så vad menar du skall rätas ut?

Kockar och styckare använder brynstål/skärpstål för att underhålla eggen mellan slipningarna, det är dock fortfarande idioti att göra det på ett så pass hårt stål som 66HRC eftersom det enda du komer lyckas med är att slå flisor ur eggen.
Citera
2017-02-08, 01:53
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Kockar och styckare slipar inte sina knivar med brynstål.

Och ja, räta ut sned egg. Metall tröttas ut vilket gör att den kan vika sig något, då kan du räta ut den genom att dra den över ett stål och räta ut denna lilla vikning. En slipsten tar bort den gamla uttröttade metallen och ger en ny fräsch skarp egg.

Böj kniven rätt? Kiven är itne böjd så vad menar du skall rätas ut?

Kockar och styckare använder brynstål/skärpstål för att underhålla eggen mellan slipningarna, det är dock fortfarande idioti att göra det på ett så pass hårt stål som 66HRC eftersom det enda du komer lyckas med är att slå flisor ur eggen.

En knivegg blir inte böjd. Om den blir böjd är skadan så stor att det inte räcker att dra med en metallstång utmed sidorna eftersom trycket från stången är minimal. Jag har slipat mina knivar av varierande hårdhet med brynstål i 15 år. Jag förstår inte hur du tänker. Sluta lyssna på lismande säljare i köksaffären. Jag har hört samma strunt från dem som du förmodligen.
Citera
2017-02-08, 02:04
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
En knivegg blir inte böjd. Om den blir böjd är skadan så stor att det inte räcker att dra med en metallstång utmed sidorna eftersom trycket från stången är minimal. Jag har slipat mina knivar av varierande hårdhet med brynstål i 15 år. Jag förstår inte hur du tänker. Sluta lyssna på lismande säljare i köksaffären. Jag har hört samma strunt från dem som du förmodligen.

Jo, en knivegg viker sig, det är inget konstigt med det. Metaller uttröttas, det har man känt till i väldigt många år. Om nu trycket från stången är minimalt så hur kommer det sig att du kan slipa en kniv med det lilla trycket, rätt märkligt ändå.

Kan du ens skära dig genom kartong med en kniv du inte har slipat på 15 år? För det är ju inte en chans i världen att du kan ta dig genom ett a4-ark utan att slita sönder det fullständigt. Jag tycker synd om de du bjuder på tomatsallad. Och varför skulle jag lyssna på "lismande försäljare" när allt jag behöver göra är att jämföra en kniv jag precis slipat med innan jag slipade den? Och hur jag tänker? Jag tänker rätt, och du har fel.

Är det inte rätt märkligt att slipstenar har använts i minst en bra bit över tusen år om det hade räckt att bara dra eggen över en liten metallstång? Eller har det funnits så duktiga lismande försäljare ända sen dess? Varför har militärer genom tiderna slipat sina svärd på stenar, det vore ju mycket enklare att bara dra dem lite längs med skidan om den är gjord av metall.
Senast redigerad av HugSeal 2017-02-08 kl. 02:08.
Citera
2017-02-08, 02:08
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Jo, en knivegg viker sig, det är inget konstigt med det. Metaller uttröttas, det har man känt till i väldigt många år. Om nu trycket från stången är minimalt så hur kommer det sig att du kan slipa en kniv med det lilla trycket, rätt märkligt ändå.

Kan du ens skära dig genom kartong om du inte har slipat dina knivar på femton år? Jag tycker synd om de du bjuder på tomatsallad. Och varför skulle jag lyssna på "lismande försäljare" när allt jag behöver göra är att jämföra en kniv jag precis slipat med innan jag slipade den? Och hur jag tänker? Jag tänker rätt, och du har fel.

Är det inte rätt märkligt att slipstenar har använts i minst en bra bit över tusen år om det hade räckt att bara dra eggen över en liten metallstång? Eller har det funnits så duktiga lismande försäljare ända sen dess? Varför har militärer genom tiderna slipat sina svärd på stenar, det vore ju mycket enklare att bara dra dem lite längs med skidan om den är gjord av metall.

Du lever i en alternativ verklighet.

www.youtube.com/watch?v=oIz8QNVb4P8
Citera
2017-02-08, 02:16
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Du lever i en alternativ verklighet.

www.youtube.com/watch?v=oIz8QNVb4P8

Haha, personen som inte tycker att man ska lyssna på "Lismande Försäljare" skickar en länk till Jamie Olivers kanal.

Och du har hittat en youtubevideo som har fel. Inget konstigt med det, det finns otaliga exempel på folk som inte vet hur metall fungerar på youtube. Kolla bara på eggvinkeln 2:20 in. Det blir säkert en jättevass kniv om man drar den över ett stål i 35+ graders vinkel ^^

Du verkade förresten missa mina frågor så jag kan upprepa dem.

Kan du ens skära dig genom kartong om du inte har slipat dina knivar på femton år?

Är det inte rätt märkligt att slipstenar har använts i minst en bra bit över tusen år om det hade räckt att bara dra eggen över en liten metallstång?

Varför har militärer genom tiderna slipat sina svärd på stenar, det vore ju mycket enklare att bara dra dem lite längs med skidan om den är gjord av metall.
Citera
2017-02-08, 02:17
Bannlyst
Bayou Zhinon----------En Japansk Allround kniv i lönnträd och Japan Stell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in