Citat:
Ursprungligen postat av
Chutotoro
Gjorde en skiss på hur jag tror du menar (ganska korrekta mått tror jag och med spetsen lite mer neråt och ryggen lite mer sluttande och nättare samt med liiite mer belly så den inte klonkar. Kan ha blivit aningens för mycket nu dock.). Rätta mig om jag fått det fel! Lite krummigt ritat också, men måtten ska stämma. Vet inte varför den blev 245 istället för 250 dock

Börjar bli trött haha.
http://www.elliotghost.se/knivsamling/flashback_gyuto_01.jpg
Den där skissen ser mycket bra ut! Den kör vi preliminärt på, dock ser det ut som att de flesta önskar som sagt en bladlängd på över eller runt 250 mm.
Att gå ned under 2 mm intill handtaget och sedan tapera bladet kan nog resultera i ett alltför flexibelt blad. Bladet kommer garanterat att flexa rätt mycket redan som det är (2,2). Det var bl a därför som min idé var att fortsätta med taperingen genom hela handtaget. På det viset får man en högre grad av rigiditet i kniven som helhet. Tyvärr ökar det dock på vikten. Å andra sidan så förbättras balansen

. Svårt det där.
Hur som helst så tycker jag att Chutotoros ritning ser mycket bra ut, tack för hjälpen med den! Vilket ritprogram körde du på?
~Paul~