2014-02-15, 23:26
Medlem
rob1234s avatar
Personligen tycker jag 250-260 är precis lagom (min standardbeställning vid customs).... Men som hemmaanvändare tog det mig en bra stund att nå dit.

Jag håller med dig att balansen är jätteviktig. Men, för "nybörjare" så kommer en låg vikt och nätt kniv direkt associeras till en mindre kniv och blir därför enklare att acceptera. Tror jag iaf...

Min första 270 kändes som ett monster. den hade visserligen bolster, men jag kommer ihåg hur jag kämpade med att försöka acceptera den. Till slut sålde jag den...

Till sist tror jag att det kanske kommer ett fåtal kommentarer, i övrigt kommer nog de flesta räkna med att "intelligencian" plockar fram bästa möjliga kniv...
Citera
2014-02-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
250 mm är ju bara ett förslag. Du är hittills den ende som bidragit med kommentarer och synpunkter så jag vet inte ens om den aktuella längden eller för den delen kniven som sådan är något att satsa på. Min ritning är ju bara en utgångspunkt.

Vi får helt enkelt avvakta lite. Men som jag skrev tidigare. Än viktigare än själva vikten är balansen i kniven. Kan man inte få den att sitta så får man göra som du föreslår, dvs slimma ned kniven och göra den så lätt som möjligt. Det kan eventuellt bli aktuellt att minska på bladlängden.

~Paul~
Kull att du är igång igen. Jag instämmer dock med Robin att jag också tror att de flesta blir gladare med en något nättare kniv. Jag är också såld på KS profilen och mina customs är inspirerade av den. En annan ide är att kika lite på Carter som löst 'nättheten' på ett annat sätt. Tycker nog att tjockleken kan få gå ned under 2 också.
Citera
2014-02-16, 05:35
Medlem
Chutotoros avatar
Försök få fram en mer exakt ritning så blir det lättare att utgå från. Paint är inte riktigt ultimat att använda Det ser mer ut som en gyutohiki som sagt. Håller med om att det vore bra att sänka ryggen och spetsen lite, som på KS. Längden borde inte gå under 250 dock. 2.2mm är ganska tunt redan också, så tunnare blir nog svårt. Speciellt om den ska tapera! Kan bli bra det här
Citera
2014-02-16, 06:36
Medlem
Chutotoros avatar
Gjorde en skiss på hur jag tror du menar (ganska korrekta mått tror jag och med spetsen lite mer neråt och ryggen lite mer sluttande och nättare samt med liiite mer belly så den inte klonkar. Kan ha blivit aningens för mycket nu dock.). Rätta mig om jag fått det fel! Lite krummigt ritat också, men måtten ska stämma. Vet inte varför den blev 245 istället för 250 dock Börjar bli trött haha.

http://www.elliotghost.se/knivsamling/flashback_gyuto_01.jpg
Senast redigerad av Chutotoro 2014-02-16 kl. 06:39.
Citera
2014-02-16, 08:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Gjorde en skiss på hur jag tror du menar (ganska korrekta mått tror jag och med spetsen lite mer neråt och ryggen lite mer sluttande och nättare samt med liiite mer belly så den inte klonkar. Kan ha blivit aningens för mycket nu dock.). Rätta mig om jag fått det fel! Lite krummigt ritat också, men måtten ska stämma. Vet inte varför den blev 245 istället för 250 dock Börjar bli trött haha.

http://www.elliotghost.se/knivsamling/flashback_gyuto_01.jpg
Den där skissen ser mycket bra ut! Den kör vi preliminärt på, dock ser det ut som att de flesta önskar som sagt en bladlängd på över eller runt 250 mm.

Att gå ned under 2 mm intill handtaget och sedan tapera bladet kan nog resultera i ett alltför flexibelt blad. Bladet kommer garanterat att flexa rätt mycket redan som det är (2,2). Det var bl a därför som min idé var att fortsätta med taperingen genom hela handtaget. På det viset får man en högre grad av rigiditet i kniven som helhet. Tyvärr ökar det dock på vikten. Å andra sidan så förbättras balansen . Svårt det där.

Hur som helst så tycker jag att Chutotoros ritning ser mycket bra ut, tack för hjälpen med den! Vilket ritprogram körde du på?

~Paul~
Citera
2014-02-16, 13:15
Medlem
SaftMajas avatar
Skulle vilja fråga ang. Sharpmaker, den kommer väl med 30 och 40 graders "hål", men vad jag förstår ska min Akifusa ha en snävare eggvinkel än 30 grader (15-20?), hur löser man det rent praktiskt när man använder sharpmakern? Känns lite sådär att behöva stå och luta bladet ändå, är ju liksom för att slippa det som sharpmakern är så nybörjarvänlig, eller?

Har inte köpt slip ännu men är på G. Är f.ö. mycket nöjd med Akifusan, tack igen till er för tipset!
Citera
2014-02-16, 14:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Skulle vilja fråga ang. Sharpmaker, den kommer väl med 30 och 40 graders "hål", men vad jag förstår ska min Akifusa ha en snävare eggvinkel än 30 grader (15-20?), hur löser man det rent praktiskt när man använder sharpmakern? Känns lite sådär att behöva stå och luta bladet ändå, är ju liksom för att slippa det som sharpmakern är så nybörjarvänlig, eller?

Har inte köpt slip ännu men är på G. Är f.ö. mycket nöjd med Akifusan, tack igen till er för tipset!
Om du placerar bottenplattan på locket på S-makern så får du ca halva vinkeln. Ställer du bottenplattan på en av stavarna så får du ungefär 20 g sammanlagt.

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/15ggemensamvinkelpSharpmakern.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/15ggemensamvinkelpSharpmakernbild3.jpg

~Paul~
Citera
2014-02-16, 15:25
Medlem
JerryCottons avatar
Vad är egentligen syftet med bolster? Är det enkom för att balansera kniven, eller ska det även fylla något annat syfte? Finner ofta knivar med bolster som klumpiga då jag helst vill att pekfingret ligger dikt an mot bladet. Får inte riktigt den kontrollen jag vill ha. Ser då hellre att man balanserar kniven på annat sätt.
Senast redigerad av JerryCotton 2014-02-16 kl. 15:31.
Citera
2014-02-16, 15:29
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja

Fultips är att använda Kompassappen om du har en iphone.
Citera
2014-02-16, 15:37
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du placerar bottenplattan på locket på S-makern så får du ca halva vinkeln. Ställer du bottenplattan på en av stavarna så får du ungefär 20 g sammanlagt.

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/15ggemensamvinkelpSharpmakern.jpg

http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/15ggemensamvinkelpSharpmakernbild3.jpg

~Paul~

Tack, Paul! Såg nyss att det stod längre bak i tråden också, bussigt att du svarade igen. Antar att det blir runt 20 grader med brynena i 30-hålen?

Fixar ni en custom FB-kniv så köper jag en! Damaskering, får man önska det?
Citera
2014-02-16, 16:19
Medlem
PerWiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Försök få fram en mer exakt ritning så blir det lättare att utgå från. Paint är inte riktigt ultimat att använda Det ser mer ut som en gyutohiki som sagt. Håller med om att det vore bra att sänka ryggen och spetsen lite, som på KS. Längden borde inte gå under 250 dock. 2.2mm är ganska tunt redan också, så tunnare blir nog svårt. Speciellt om den ska tapera! Kan bli bra det här
Håller med!

Under 250 blir mer som en petty.
Citera
2014-02-16, 16:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Vad är egentligen syftet med bolster? Är det enkom för att balansera kniven, eller ska det även fylla något annat syfte? Finner ofta knivar med bolster som klumpiga då jag helst vill att pekfingret ligger dikt an mot bladet. Får inte riktigt den kontrollen jag vill ha. Ser då hellre att man balanserar kniven på annat sätt.
Alltså teorin är att om bolstret tillverkas på det traditionella sättet, dvs genom att integrera det till konstruktionen genom metallavverkning så stärker det knivens övergripande konstruktion, ger bättre balans (om det placeras på ett korrekt sätt), samt bidrar med stöd till skollorna så att de sitter bättre.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-02-16 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in