Citat:
Ursprungligen postat av
Robobin
Kul video, dock seriöst missvisande.
För det första så jämför man en kniv för ca 300:- kronor med en annan kniv för tio gånger detta pris. Den stora skillnaden är därför värmebehandlingen. När det gäller Victorinoxknivarna så utförs denna på en maskinell nivå medan Kramerknivarna är individuellt övervakade och minutiöst processade. Trots det var skillnaden inte så stor.
Denna skillnad hade varit ännu mindre eller till och med mer smickrande för Victorinoxkniven om det slutgiltiga provet inte hade utförts på en glasskiva utan ett mer fibröst material som t ex hamparep eller träbräda. Saken är nämligen den att ett kolstål äger högre grad av slagseghet. En glasskiva renderar därför att gynna kolstålet. Ett hamparep hade gynnat det rostfria stålet.
Vidare. Varför har man inte testat likvärdiga kol- och rostfria ståltyper mot varandra? Det hade varit avsevärt mer intressant att jämföra Kramerkniven med en kniv med exakt samma bladgeometri dock tillverkad i ett PM-stål eller åtminstone VG-10. Jag är är helt säker på att Kramerkniven inte hade gått segrande ur den striden

.
I testet ställer man ett mediokert rostfritt stål (440A-grad) mot ett noggrant värmebehandlat kolstål (Kramer/Zwilling). Om jag inte minns fel så handlar det om 52100 som är ett alldeles utmärkt kolstål. Ett bevis på hur viktigt det är med individuellt styrd värmebehandlingprocess är att Sabatierknivarna i det här testet (kolstål) hamnade på sista plats

.
Jag har sett tiotals liknande tester. Egentligen säger de ingenting om de faktiska förhållandena.
~Paul~