Som jag trodde, slipa kan jag redan.
Får väl se om det finns något kul i kolstål men som förväntat inga kvalitetsvaror att återfinna. Kanske om man råkar ramla över en seriös upper class butik.
Som jag trodde, slipa kan jag redan.
Får väl se om det finns något kul i kolstål men som förväntat inga kvalitetsvaror att återfinna. Kanske om man råkar ramla över en seriös upper class butik.
Hör med något lokalt kök eller liknande om de säljer sin.gamla använda kniv/chopper, mycket trevligare att ha samt att den har historia och karaktär.
Tja!
Har idag köpt mina första "dyrare" köksknivar och det blir Globals set of 5 knivar för 3100kr på cervera.
Jag är sugen på att skaffa en rätt så cool knivblock (eller va dom nu kallas för). Gärna magnetiska med cool design som den här: http://www.comparestoreprices.co.uk/images/ro/rosendahl-stainless-steel-magnetic-knife-holder.jpg. Självklart fungerar det bra med andra typer av knivblock också, så länge dom är snygga
Någon som känner till något?
Senast redigerad av Martin-ericsson 2013-12-01 kl. 23:05.
Andra förslag? Har handlat från JCK förut, så skulle funka också. Men var ett tag sen jag var insatt, så frågar här (ska söka också).
Tänkte mig nåt i rostfritt alternativt nån CarboNext från JCK, runt 20 cm (eller finns kvinnliga användare som kan rekommendera storlek), kockkniv snarare än santoku.
Senast redigerad av Wedgie 2013-12-02 kl. 12:12.
Andra förslag? Har handlat från JCK förut, så skulle funka också. Men var ett tag sen jag var insatt, så frågar här (ska söka också).
Tänkte mig nåt i rostfritt alternativt nån CarboNext från JCK, runt 20 cm (eller finns kvinnliga användare som kan rekommendera storlek), kockkniv snarare än santoku.
Skär hon med fittan? För annars skulle jag vilja hävda att det är arbetet som ska utföras som avgör storleken på kniven. Inte storleken på den som ska hålla i kniven.
Vad rekommenderar ni att jag köper för kniv till min flickvän i julklapp? Hon är en hejare i köket, själv fattar jag inget! Vill bara ha en bra kniv! Får man något bra för 1500kr? Kan tänka mig att beställa från utlandet.
har läst en hel del i denna långa tråd. Jag har också lärt mig en ny enhet, HRC.
Förstår att det bara är ett av olika mått på stålets egenskaper, men kan man översätta det till en procentuell jämförelse för olika hårdheter på stål?
Exempelvis hur stor skillnad procentuellt är det mot ett vg-10 stål med HRC 60-62 jämfört med ett SRS-15 stål med HRC 64-65?
mvh
Gustav
Kurvan är inte linjär.
Det är sålunda ett avsevärt större gap i hårdhet mellan två ståltyper, där den ena är HRC 60 jämfört med ett annat stål med HRC 64 än hos ett annat par där det ena stålet ligger på HRC 52 och det andra på HRC 56.