2014-02-15, 16:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Ser trevlig ut. Handtaget ser lite skumt ut dock! Vem ska tillverka den?
Handtaget är medvetet designat på det här viset. Jag har testat otaliga grepp med hänsyn till ergonomi, balans och greppsäkerhet och kommit fram till att det aktuella greppet kommer ganska nära idealet.

Det är egentligen baserat på de grepp som fanns på äldre Eskilstunaknivar. Dessa är otvivelaktigt bättre än moderna handtag om du frågar mig. Innovationer leder inte alltid till önskvärd utveckling .

Jag har dessutom avskaffat främre backen/bolstret. Det har ingen praktisk betydelse och bidrar bara till ökad vikt. Det fanns en tid när bolster utgjorde en homogen del av greppet, dvs skulpterades fram ur ett stycke metall tillsammans med bladet och tången. Så är dock inte fallet längre. Dagens bolster är påsvetsade på ett redan befintligt handtag.

Jag har varit i kontakt med en kille vars far har kontakter i Finland och dessutom är själv smed/knivbyggare. Vi får helt enkelt se vartåt det lutar. Det här är som sagt ytterligare ett försök att realisera möjligheten att få fram den sedan länge omdiskuterade forumkniven. Lovar dock inget bestämt .

~Paul~
Citera
2014-02-15, 19:29
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Handtaget är medvetet designat på det här viset. Jag har testat otaliga grepp med hänsyn till ergonomi, balans och greppsäkerhet och kommit fram till att det aktuella greppet kommer ganska nära idealet.

Det är egentligen baserat på de grepp som fanns på äldre Eskilstunaknivar. Dessa är otvivelaktigt bättre än moderna handtag om du frågar mig. Innovationer leder inte alltid till önskvärd utveckling .

Jag har dessutom avskaffat främre backen/bolstret. Det har ingen praktisk betydelse och bidrar bara till ökad vikt. Det fanns en tid när bolster utgjorde en homogen del av greppet, dvs skulpterades fram ur ett stycke metall tillsammans med bladet och tången. Så är dock inte fallet längre. Dagens bolster är påsvetsade på ett redan befintligt handtag.

Jag har varit i kontakt med en kille vars far har kontakter i Finland och dessutom är själv smed/knivbyggare. Vi får helt enkelt se vartåt det lutar. Det här är som sagt ytterligare ett försök att realisera möjligheten att få fram den sedan länge omdiskuterade forumkniven. Lovar dock inget bestämt .

~Paul~

Ett föredöme i ämnet är freeride.se (sveriges största skidforum), som genom forumets längsta tråd gemensamt utvecklade en forumskida. Project opinion.

Intresserade kan hitta tråden här: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88254

Skidan vann dessutom en guldmedalj nyligen i branschens största tävling:
http://www.award.ispo.com/en/Winner-2014/Products/Ski/Ski-off-Piste-Allmountain/EXTREM-SKIS/

Nog om skidor, men något liknande skulle vara klart genomförbart även här?
Citera
2014-02-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Ett föredöme i ämnet är freeride.se (sveriges största skidforum), som genom forumets längsta tråd gemensamt utvecklade en forumskida. Project opinion.

Intresserade kan hitta tråden här: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88254

http://www.award.ispo.com/en/Winner-2014/Products/Ski/Ski-off-Piste-Allmountain/EXTREM-SKIS/

Knivsetet Flashback? DePaul Santoku =)
Citera
2014-02-15, 19:42
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Knivsetet Flashback? DePaul Santoku =)

Precis! Med en liten etsning av DePaul, stiliserad i profil
Citera
2014-02-15, 20:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Med en liten etsning av DePaul, stiliserad i profil
Gu bevare mig!! .

Som sagt så är hela projektet i sin linda. Senaste gången gick det inte så bra eftersom den presumtive knivbyggaren aldrig hörde av sig.

~Paul~
Citera
2014-02-15, 20:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Det är en väldigt väl upplagd strategi. Något i den stilen hade jag tänkt mig, ja!

Mitt förslag/ritning är således öppet till diskussion.

~Paul~
Citera
2014-02-15, 20:56
Medlem
rob1234s avatar
Tycker den ser i stort sett bra ut. Men lite kan man ju föreslå:
- Ryggkurvan skulle nog kunna pressas ner lite mer får att få med dolkform på kniven. Tycker jag ser nättare och snyggare ut.
- Antar att bakre halvan av eggkurvan har ett litet uns av kurva som vi inte ser? Annars kan det bli mycket kluns när den träffar brädan?
- Skulle man kunna droppa spetsen aningens aning?

Jag har inte mätt men på bilden ser det mer ut som vad jag skulle kalla en Guytohiki (suji-gyuto blandning), men med 47mm i hälen är den ju inte direkt låg... Är det bildkomprimering som får den att se ut så?

Jag tycker att "original" handtagsformen ser skönare ut.

Riktigt bra start iaf!
Citera
2014-02-15, 21:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
1. Tycker den ser i stort sett bra ut.

2. Ryggkurvan skulle nog kunna pressas ner lite mer får att få med dolkform på kniven. Tycker jag ser nättare och snyggare ut.........Skulle man kunna droppa spetsen aningens aning?

3. Antar att bakre halvan av eggkurvan har ett litet uns av kurva som vi inte ser?

4. Jag har inte mätt men på bilden ser det mer ut som vad jag skulle kalla en Guytohiki (suji-gyuto blandning), men med 47mm i hälen är den ju inte direkt låg... Är det bildkomprimering som får den att se ut så?

5. Jag tycker att "original" handtagsformen ser skönare ut.

6. Riktigt bra start iaf!
1. Tackar!

2. Alltså att både droppa ned spetsen och samtidigt få bladet att se mer dolklikt ut är vad jag skulle kalla en kontradiktion? Om jag förstår dig rätt så vill du ha mer raka linjer men den främre delen vill du skall gå åt santoku-hållet?

3. Det är som sagt svårt att rita i Paint och ännu knepigare blir bilden när man förminskar den. Så som svar på din fråga. Ja, det är mer kurvatur i eggens slutfast mot handtaget än vad som framkommer på bilden.

4. Jag vill inte placera den här kniven i något fack. Min idé var helt enkelt att plocka de enligt min åsikt bästa detaljerna och pussla ihop dem. 47 mm tror jag är lagom för en allroundliknande kockkniv.

Jag hade tänkt mig en mer trekantig form på bladet eftersom det samtidigt är taperat. Dessutom funderar jag på om inte taperingen borde fortsätta genom hela greppet så att man intill änden på greppet kanske får runt 4 mm. (Har inte räknat på detta! Ren gissning)

5. OK, det tycker egentligen jag också. Det är bl a den formen som Tapio Wirkkala använde som utgångspunkt när han designade sin puukko: http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/MinHackmanFinlandTapioWirkkanenPuukkoformgiven1960 -61bild4.jpg

6. Tackar ödmjukast!

~Paul~
Citera
2014-02-15, 21:30
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

2. Alltså att både droppa ned spetsen och samtidigt få bladet att se mer dolklikt ut är vad jag skulle kalla en kontradiktion? Om jag förstår dig rätt så vill du ha mer raka linjer men den främre delen vill du skall gå åt santoku-hållet?

~Paul~

Jag vet inte riktigt vad du menar med santoku-hållet.
Min tanke är att ta bort lite av skillnaden i höjd mellan flata sektionen (kanske kompensera med att "luta" eggprofilen lite uppåt) och spetsen.
Ryggen tycker jag alltså är för mycket santoku (även om den inte är någon Takeda på något sätt) och kan tas ner lite tidigare och närmare eggen. Tänk Masamoto KS
Citera
2014-02-15, 21:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar med santoku-hållet.
Min tanke är att ta bort lite av skillnaden i höjd mellan flata sektionen (kanske kompensera med att "luta" eggprofilen lite uppåt) och spetsen.
Ryggen tycker jag alltså är för mycket santoku (även om den inte är någon Takeda på något sätt) och kan tas ner lite tidigare och närmare eggen. Tänk Masamoto KS
OK, då förstår jag lite bättre. Något åt det här hållet menar du: http://www.weloveshopping.com/shop/japaneseedge/90.jpg

Ja, det är en mycket trevlig bladform. Frågan är dock vilken som är mer praktisk när man betänker alla uppgifter en kniv skall utföra i köket. T ex att samla ihop ingredienser på bladet för att flytta dem från bräda till stekpanna/Wok. Därtill tror jag att min design funkar bättre. Dessutom så är eggen lite planare på min variant än på Masamotos dito. Kniven bör därför funka väl också som tranchérkniv. Men visst har Masamoton sina fördelar! Bl a minskad vikt och förmodligen bättre balans.

Balansen tänkte jag dock kompensera genom att låta tången expandera mot slutet av greppet. Balans är ju avsevärt viktigare än vikt när det gäller knivar.

Som sagt, lite huvudbry är alltid kul.

~Paul~
Citera
2014-02-15, 23:01
Medlem
rob1234s avatar
Du har rätt gällande trancherfunktionen, men jag tycker att Masamoton klarar transport från skärbrädan helt ok. Som hemmakock har jag sällan några enorma mängder prep att flytta.

Masamoton har en stor fördel i att vara lätt, nätt och enormt smidig.
Om forumkniven skall bli en hit så tror jag att man måste satsa på att få den så nätt som möjligt. De flesta i tråden har redan svårt att acceptera en 240mm. En mindre smidig 250mm gör det inte lättare...
Citera
2014-02-15, 23:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du har rätt gällande trancherfunktionen, men jag tycker att Masamoton klarar transport från skärbrädan helt ok. Som hemmakock har jag sällan några enorma mängder prep att flytta.

Masamoton har en stor fördel i att vara lätt, nätt och enormt smidig.
Om forumkniven skall bli en hit så tror jag att man måste satsa på att få den så nätt som möjligt. De flesta i tråden har redan svårt att acceptera en 240mm. En mindre smidig 250mm gör det inte lättare...
250 mm är ju bara ett förslag. Du är hittills den ende som bidragit med kommentarer och synpunkter så jag vet inte ens om den aktuella längden eller för den delen kniven som sådan är något att satsa på. Min ritning är ju bara en utgångspunkt.

Vi får helt enkelt avvakta lite. Men som jag skrev tidigare. Än viktigare än själva vikten är balansen i kniven. Kan man inte få den att sitta så får man göra som du föreslår, dvs slimma ned kniven och göra den så lätt som möjligt. Det kan eventuellt bli aktuellt att minska på bladlängden.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in