Citat:
Ursprungligen postat av
Chutotoro
Ser trevlig ut. Handtaget ser lite skumt ut dock! Vem ska tillverka den?
Handtaget är medvetet designat på det här viset. Jag har testat otaliga grepp med hänsyn till ergonomi, balans och greppsäkerhet och kommit fram till att det aktuella greppet kommer ganska nära idealet.
Det är egentligen baserat på de grepp som fanns på äldre Eskilstunaknivar. Dessa är otvivelaktigt bättre än moderna handtag om du frågar mig. Innovationer leder inte alltid till önskvärd utveckling

.
Jag har dessutom avskaffat främre backen/bolstret. Det har ingen praktisk betydelse och bidrar bara till ökad vikt. Det fanns en tid när bolster utgjorde en homogen del av greppet, dvs skulpterades fram ur ett stycke metall tillsammans med bladet och tången. Så är dock inte fallet längre. Dagens bolster är påsvetsade på ett redan befintligt handtag.
Jag har varit i kontakt med en kille vars far har kontakter i Finland och dessutom är själv smed/knivbyggare. Vi får helt enkelt se vartåt det lutar. Det här är som sagt ytterligare ett försök att realisera möjligheten att få fram den sedan länge omdiskuterade forumkniven. Lovar dock inget bestämt

.
~Paul~