Citat:
Hejsan
Har lite funderingar inför nästa knivköp, som ni kanske kan hjälpa mig med
Hur är det att beställa från USA, främst chefknivestogo och korin jag har tittat på. Menar då hur lång tid det brukar ta och om det skattemässigt skiljer sig från att beställa direkt från japan?
Kniven jag har fast mest för är konsuke HD, och då undrar jag om det blir en stor omställning för mig att slipa den jämför med VG10 stål? Så jag inte förstör den
Börjat behärska våtstenarna bra tycker, hattorin fortfarande sylvass !
Mcusta är något jag sneglat på ett tag, men aldrig sett något om dem i tråden. Någon som testat och har något att säga om dem?
http://www.mcusta.se/mcusta-zanmai-hammered/gyutou-94-240mm-vg10-2p-rod-pakka.html
Börjar känna suget efter en ny kniv igen och efter en sommar med 230+ timmar/månad i köket så tänkte jag unna mig något spännande !
Kom gärna med tips på något annat spännande alternativ!
Har lite funderingar inför nästa knivköp, som ni kanske kan hjälpa mig med
Hur är det att beställa från USA, främst chefknivestogo och korin jag har tittat på. Menar då hur lång tid det brukar ta och om det skattemässigt skiljer sig från att beställa direkt från japan?
Kniven jag har fast mest för är konsuke HD, och då undrar jag om det blir en stor omställning för mig att slipa den jämför med VG10 stål? Så jag inte förstör den
Börjat behärska våtstenarna bra tycker, hattorin fortfarande sylvass !Mcusta är något jag sneglat på ett tag, men aldrig sett något om dem i tråden. Någon som testat och har något att säga om dem?
http://www.mcusta.se/mcusta-zanmai-hammered/gyutou-94-240mm-vg10-2p-rod-pakka.html
Börjar känna suget efter en ny kniv igen och efter en sommar med 230+ timmar/månad i köket så tänkte jag unna mig något spännande !
Kom gärna med tips på något annat spännande alternativ!
CKtG skeppar normalt väldigt fort (ofta samma dag) om grejjerna finns hemma. Men sedan skall ju grejjerna till Sverige och den biten kan ta allt från 5 dagar till 2 månader. CKtG skeppar USPS (vanliga posten) vilket jag tror ger en mindre chans att de fastnar i tullen, men det händer ju rätt ofta ändå.
Korin har jag bara shoppat i butik, men jag har svårt att tro att Mari tar mer än 1 dag på sig att packa.
Sedan har du ju Japaneseknifeimports.com som är riktigt bra, Jon kan knivar och Sara packar fantastiskt (hon är japanska).
Alla dessa är serviceminded och bra att handla från.
I vilket fall, de amerikanska affärerna skeppar normalt väldigt fort, men tyvärr är det resten av transporten som varierar.
Tull etc bär vara samma oavsett vilket land utanför EU grejjerna kommer från.