2013-08-24, 09:48
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannbiffen12
Hejsan

Har lite funderingar inför nästa knivköp, som ni kanske kan hjälpa mig med

Hur är det att beställa från USA, främst chefknivestogo och korin jag har tittat på. Menar då hur lång tid det brukar ta och om det skattemässigt skiljer sig från att beställa direkt från japan?
Kniven jag har fast mest för är konsuke HD, och då undrar jag om det blir en stor omställning för mig att slipa den jämför med VG10 stål? Så jag inte förstör den Börjat behärska våtstenarna bra tycker, hattorin fortfarande sylvass !

Mcusta är något jag sneglat på ett tag, men aldrig sett något om dem i tråden. Någon som testat och har något att säga om dem?
http://www.mcusta.se/mcusta-zanmai-hammered/gyutou-94-240mm-vg10-2p-rod-pakka.html

Börjar känna suget efter en ny kniv igen och efter en sommar med 230+ timmar/månad i köket så tänkte jag unna mig något spännande !
Kom gärna med tips på något annat spännande alternativ!

CKtG skeppar normalt väldigt fort (ofta samma dag) om grejjerna finns hemma. Men sedan skall ju grejjerna till Sverige och den biten kan ta allt från 5 dagar till 2 månader. CKtG skeppar USPS (vanliga posten) vilket jag tror ger en mindre chans att de fastnar i tullen, men det händer ju rätt ofta ändå.

Korin har jag bara shoppat i butik, men jag har svårt att tro att Mari tar mer än 1 dag på sig att packa.

Sedan har du ju Japaneseknifeimports.com som är riktigt bra, Jon kan knivar och Sara packar fantastiskt (hon är japanska).

Alla dessa är serviceminded och bra att handla från.

I vilket fall, de amerikanska affärerna skeppar normalt väldigt fort, men tyvärr är det resten av transporten som varierar.

Tull etc bär vara samma oavsett vilket land utanför EU grejjerna kommer från.
Citera
2013-08-24, 09:49
Medlem
rob1234s avatar
Någon som restaurerat en Honyaki (differentiell härdning) och plockat fram en försvunnen Hamon-linje som kan ge lite tips?
Etsat eller polerat?
Citera
2013-08-24, 15:30
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Någon som restaurerat en Honyaki (differentiell härdning) och plockat fram en försvunnen Hamon-linje som kan ge lite tips?
Etsat eller polerat?

Etsa INTE!
Fingerstenar som gäller, snacka med Gudis.
Citera
2013-08-24, 16:37
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Etsa INTE!
Fingerstenar som gäller, snacka med Gudis.

Jag har lite fingerstenar hemma, kan testa med dem. Har även 2 naturstenar från Gudis här som jag inte testat...

Dock är kniven gjord av en smed i USA (Fowler i W2) så jag tror den är etsad från början....

Men antagligen är risken mindre att jag strular till en stenpolering än en etsning....
Citera
2013-08-24, 16:48
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Jag har lite fingerstenar hemma, kan testa med dem. Har även 2 naturstenar från Gudis här som jag inte testat...

Dock är kniven gjord av en smed i USA (Fowler i W2) så jag tror den är etsad från början....

Men antagligen är risken mindre att jag strular till en stenpolering än en etsning....

Ja du kan börja med syntet/våtslippapper för o få den blank o repfri, sen ere bara o testa sig fram vilken fingersten(ar) som ger bästa resultat, trail and error som gäller... förhoppningsvis utan error!
Har högvis med sten här med om du behöver sen.
Citera
2013-08-24, 18:48
Medlem
Etsning är mindre roligt, men det är lättare att nå ett resultat vad jag har hört.

Men det är klart att finger stenar är ett bättre alternativ. Men det är inte lätt att få en jämn finish med stenar.

Citat:

Citera
2013-08-24, 22:43
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudis
Etsning är mindre roligt, men det är lättare att nå ett resultat vad jag har hört.

Men det är klart att finger stenar är ett bättre alternativ. Men det är inte lätt att få en jämn finish med stenar.
Vad exakt är fingerstenar?
Citera
2013-08-24, 22:49
Medlem
rob1234s avatar
små bitar av naturliga slipstenar som ofta är så tunna/små att de kan hantera ojämnheter och konkaviteter på bladet.
Används för att polera svärd och om man är riktigt nerdig, köksknivar....
Citera
2013-08-25, 22:17
Medlem
Blev en impulsbeställning hos cleancut. Letade en magnetlist till knivarna och fick se deras sommarrea. En kashima Onyx 21cm för 595kr känns som ett kap.
Citera
2013-08-26, 02:16
Medlem
Citat:
små bitar av naturliga slipstenar som ofta är så tunna/små att de kan hantera ojämnheter och konkaviteter på bladet.

Vad är syftet? Normalt vill du ju ha en sån jämn egg som möjligt, om du har ojämnheter i bladet så torde du väll vilja slipa bort dessa? Vill du ha en råegg så är det ju bara att använda grövre sten.
Citera
2013-08-26, 03:08
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Vad är syftet? Normalt vill du ju ha en sån jämn egg som möjligt, om du har ojämnheter i bladet så torde du väll vilja slipa bort dessa? Vill du ha en råegg så är det ju bara att använda grövre sten.

Det har inget med eggen att göra alls, ren kosmetika!
Stenarna ger olika effekter beroende på härdning o stål.
Så man får fram damaskusmönster, legeringslinjer eller vart härdlinjen går (som kan vara allt från ett rakt streck, en taggig linje eller se ut som ett hav i storm)
Kan oxo va för att man vill få en speciell yta på stålet, brukar bli en lätt matt glittrande effekt.
Typ sånt här; http://www.japan-tool.com/hamono/Knife_Polishing/Knife_Polishing.html

Som Rob sa, det e bara för att det e kul... o snyggt!
Citera
2013-08-26, 07:06
Medlem
Nerdigt

Men det är så vi är

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in