Citat:
Ursprungligen postat av
SaftMaja
Au contraire, mon capitain! Jag kommer gnida eggen som en marskatt, men det där med "fuskpatinerad" stör mitt känsliga konstnärshjärta... är det inte omvikningen man ser i klingan...hmmm.
Nej, det är inte äkta damaskus. Denna har inte tillverkats på två tusen år i sin ursprungliga form. Det har dock gjorts försök att återskapa denna konst med bl a professor emeritus Paul D Verhoeven i spetsen (USA). Man har kommit ganska nära men inte fullt ut.
I moderna knivar (läs kockknivar) är det an kappa som oftast består av endast två sorters stål med två något olika utseenden, dvs förmågan att reagera på syra. Därför blir en del ränder ljusare och en del mörkare. Man använder dessutom två olika hårdheter för att få fram en ojämn yta.
Dessa så kallade damaskuskappor bankas sedan ut med hjälp av maskiner, viks och svetsas på kappan som består av ett hårdare stål, antingen rostfritt eller kolstål. Det ingår en del andra steg i processen, dessutom men pga bandutrymme så hoppar jag över dem

.
~Paul~
PS Hur man tillverkade äkta damaskus finns det otaliga artiklar om. Det är en invecklad historia, så mycket kan jag säga. Bara transporten av Wootz (råämnet) från Indien till dagens Syrien var en thriller i sig.