2014-01-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Tack för svar, Paul och andra!

Okej, har funderat lite till idag och har kommit fram till följande:

- Västerländskt handtag
-21 centimeters kockkniv (24 blir för stor för frun när hon "kört upp")
- Damaskusmodell
- Rostfritt (!) Inser att jag inte kommer kunna sköta den som den ska i kolstål, även om jag gillar det hantverksmässiga mer med det stålet (slipa ofta, patinering etc).

Den här till exempel då? Ohishi Sakon *edit* Paul har svarat om Damaskus ovan så tar bort den delen av frågan *edit*

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-sakon/kockkniv2013-10-21-11-47-32-detail

Den här verkar vara lite mitt-i-mellan, kolstål men med annan ytbehandling, etc? Frågetecken för hur handtaget är att jobba med.... (Moritaka)
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/moritaka-2-serier/moritaka-super/kockkniv2013-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-43-detail

Det här setet är på rea... min undran är om brynet är okej för kniven i fråga och om någon har någon åsikt om setet i övrigt?

http://www.cleancut.se/butik/rea2013-11-14-13-52-31/knivset-med-skaerbraeda-detail

Jag hade gått på en 24cm, det handlar mer om vad man är van vid inte vilket kön man är av. Efter jag börjat jobba med en 27cm gyuto på jobbet så känns min 24cm akifusa ganska liten.
Citera
2014-01-22, 21:50
Medlem
SaftMajas avatar
Okej, sitter med en Akifusa i varukorgen nu...

Men bryne då? Måste ju finnas något billigare alternative än 595:- för en 3000/1000 sten? Jula?
Citera
2014-01-22, 21:54
Medlem
Citat:
Okej, sitter med en Akifusa i varukorgen nu...

Men bryne då? Måste ju finnas något billigare alternative än 595:- för en 3000/1000 sten? Jula?

Ta nu 24cm också! Lätt värd den lilla extra slanten. Sten köper man på ebay! Tänk på att välja flygfrakt då båt kan ta fantastiskt lång tid.
Citera
2014-01-22, 21:57
Medlem
SaftMajas avatar
Tack för snabba svar! Ska betala `niven nu och så får väl brynet bli en senare historia tänker jag...

Blir en 21:a, inte för pengarna men för att vi ska kunna ha den bägge två tänkte jag...

Återkommer med en liten recension när den kommit. Lär väl vara vassare än IKEAS 365 i vart fall (komplett med naggad egg och slipad med rullslip, blunda nu, DePaul )
Citera
2014-01-22, 22:18
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Tack för snabba svar! Ska betala `niven nu och så får väl brynet bli en senare historia tänker jag...

Blir en 21:a, inte för pengarna men för att vi ska kunna ha den bägge två tänkte jag...

Återkommer med en liten recension när den kommit. Lär väl vara vassare än IKEAS 365 i vart fall (komplett med naggad egg och slipad med rullslip, blunda nu, DePaul )

Vill du testa en billig men BRA sten, så kör på en medium grit King-sten. Tradera är ofta ett bra ställe att köpa en billigt. Finns en 1200-sten för 320kr från finland tex. Det är allt du behöver till en början för att se om du gillar metoden. Annars är det sharpmaker som gäller!
Citera
2014-01-22, 23:03
Medlem
SaftMajas avatar
Tack för tipset! Tyvärr verkar sharpmaker vara slutsåld f.n.v. hos Cleancut, men den ser onekligen smidig ut
Citera
2014-01-22, 23:08
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Tack för tipset! Tyvärr verkar sharpmaker vara slutsåld f.n.v. hos Cleancut, men den ser onekligen smidig ut

Om du inte har tummen mitt i handen så skulle jag gå på stenar direkt.
Citera
2014-01-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Om du inte har tummen mitt i handen så skulle jag gå på stenar direkt.

Jag med! Det är inte så svårt att få ett resultat som är tillfredsställande på sten.
Citera
2014-01-23, 00:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ohishin tillverkas i ett japanskt SKD-11, dvs ett semirostfritt stål som i väst går under namnet AISI D2. Det är ett bra stål men kornet är stort och ojämnt distribuerat. Det går därför inte att slipa fram riktigt snäva eggvinklar utan att riskera slita karbiderna ur matrisen (mikro-urflisning).

Det är ett av de besvärligare ståltyperna med hänsyn till slipning/bryning. Det är inget nybörjarstål.

2. Moritakan har ett blad i kolstål. Personligen gillar jag inte japanska grepp men detta är ett s k D-grepp och det är i min mening något bekvämare än det oktagonala dito. Trots det föredrar jag klassiskt västerländska grepp eftersom jag har rätt stora händer. Men om kniven är ämnad till en tjej/kvinna så kan det trots allt vara ett bra val. Som sagt, det hela har med vana att göra.

3. Hm, rent allmänt så är jag motståndare till diverse knivset. Köp en rejäl kockkniv och strunta i lockbetena runtom . Det betyder dock inte att kniven är kass. Tvärtom. Den är dock för dyr pga det bifogade prylarna.

~Paul~
Matchar den verkligen en Fiskars kockkniv köpt 1992, på Coop i en stad i Bergslagen?
Med äkta plasthandtag dessutom.
Citera
2014-01-23, 00:43
Medlem
Citat:
Jag beställde min från (franska) Amazon i höstas. Då var det klart billigare. Skillnaden är mindre nu, men den går iallafall att beställa från Amazon.eu.
Citera
2014-01-23, 08:07
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Matchar den verkligen en Fiskars kockkniv köpt 1992, på Coop i en stad i Bergslagen?
Med äkta plasthandtag dessutom.

Träff! Fast den kom som bokklubbspremie, svart plastskaft med orange inlägg. Böjer sig gärna och numer med böjd spets...

Så Akifusan blir nog ett lyft, ja.
Citera
2014-01-23, 08:51
Medlem
Citat:

Sharpmakern finns hemma här: http://www.vassaknivar.se/spyderco-triangle-sharpmaker-p-75.html

Några spänn kan också tjänas på att ta den från brittiska Amazon, där köpte jag min. http://www.amazon.co.uk/Spyderco-Tri-Angle-Sharpmaker-Sharpener-204MF/dp/B000Q9C4AE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1390463427&sr=8-1&keywords=sharpmaker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in