2012-10-01, 15:33
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-ray-flare
Vilken lustig tråd? ungefär som att fråga vilket sorts polygrip du använder. Hur som helst själv använder jag flera olika märken och knivar precis som mina verktyg i verktygslådan så är det från olika fabrikat lägger ingen större vikt på vilket märke det är, huvudsaken dom funkar och är bra, knivar som jag använder är bl.a. Victorinox, Kyocera, Global, Kashima, Zwilling, Hattori, Mac, Nagomi och några fler.

Om ni vill veta vad jag använder för verktyg i verktygslådan så skicka ett pm till mig

Nu är det ju så att en del personer gillar sina köksknivar lite mer än andra. DU tillhör nog den gruppen som inte gillar de lika mycket helt enkelt. Nedvärdera dock inte våra intressen tack. Du gjorde det nog inte med flit, men sättet du skrev på förlöjligade hela den här tråden i stort sett, så om du inte hade det som avsikt borde du nog tänka lite mer på hur du skriver i fortsättningen
Citera
2012-10-01, 18:53
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Nu är knivarna som nya igen. Hittade en gammal tysk gubbe som slipat knivar i 50 år, enormt överviktig och med ett gammal slitet skinnförkläde på. 360 spänn för 6 knivar, kändes rimligt.
Citera
2012-10-01, 19:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu är knivarna som nya igen. Hittade en gammal tysk gubbe som slipat knivar i 50 år, enormt överviktig och med ett gammal slitet skinnförkläde på. 360 spänn för 6 knivar, kändes rimligt.
Helt OK pris om jobbet är expertmässigt utfört.

~Paul~
Citera
2012-10-02, 12:15
Medlem
Har en fråga, har fått tag på ett par bitar 12c27-stål... Tänkte göra något roligt av detta, men var i hela norden lämnar man sedan in detta för härdning och Anlöpning? Har gjort mallar för bladen och rustat upp för kapning och finlir...

Citat:
Nu är inte jag någon expertslipare direkt, utan har det som ett lite mer ny-åter-funnet intresse, men sådant där är vardagsmat nästan för erfaret folk. Finns mycket liv kvar i de där knivarna tycker jag.
Senast redigerad av knirr 2012-10-02 kl. 12:17.
Citera
2012-10-02, 12:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knirr
Har en fråga, har fått tag på ett par bitar 12c27-stål... Tänkte göra något roligt av detta, men var i hela norden lämnar man sedan in detta för härdning och Anlöpning? Har gjort mallar för bladen och rustat upp för kapning och finlir...

Nu är inte jag någon expertslipare direkt, utan har det som ett lite mer ny-åter-funnet intresse, men sådant där är vardagsmat nästan för erfaret folk. Finns mycket liv kvar i de där knivarna tycker jag.
Du kan antingen skicka dem till Sandvik eller till en privat person. Sandvik tar ca 200:- kronor för en värmebehandlling.

~Paul~
Citera
2012-10-02, 12:47
Medlem
rob1234s avatar
Nar vi ar inne pa hemmatillverkningen, hur gar det med Forumkniven? Paul, har du hittat nagon som kan/vill tillverka?
Citera
2012-10-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan antingen skicka dem till Sandvik eller till en privat person. Sandvik tar ca 200:- kronor för en värmebehandlling.

~Paul~

Sandvik är ett rätt stort företag, i vilken ände ska man börja? Sen, 200 per stålbit, eller kan de ta några stycken åt gången? Känns lite dumt att betala 200kr styck för några småbitar.
Citera
2012-10-02, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Nar vi ar inne pa hemmatillverkningen, hur gar det med Forumkniven? Paul, har du hittat nagon som kan/vill tillverka?
Tyvärr inte. Det svåra är tydligen att följa en specifik ritning och få ut alla knivar exakt lika både utseendemässigt och materialmässigt. Det hela var avsevärt svårare än jag hade kunnat föreställa mig!!

~Paul~
Citera
2012-10-02, 15:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Sandvik är ett rätt stort företag, i vilken ände ska man börja? Sen, 200 per stålbit, eller kan de ta några stycken åt gången? Känns lite dumt att betala 200kr styck för några småbitar.
Jag har för mig att det handlar om 200.- kronor per behandling till en viss nivå. Du kan således inte komma med 1000 blad och tro att du kan få samma pris. Men upp till 2-3 stycken kan jag tänka mig.

Du bör prata med någon på Sandvik om det här. De har kunnigt personal som brukar svara på den här typen av frågor utan att bli irriterade.

~Paul~
Citera
2012-10-02, 15:36
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det handlar om 200.- kronor per behandling till en viss nivå. Du kan således inte komma med 1000 blad och tro att du kan få samma pris. Men upp till 2-3 stycken kan jag tänka mig.

Du bör prata med någon på Sandvik om det här. De har kunnigt personal som brukar svara på den här typen av frågor utan att bli irriterade.

~Paul~

Tack, ska genast dra i lite kontakter som kanske finns kvar hos sandvik... Annars blir det att försöka ringa runt lite. Vore ju kul med lite eget....
Citera
2012-10-02, 15:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack, ska genast dra i lite kontakter som kanske finns kvar hos sandvik... Annars blir det att försöka ringa runt lite. Vore ju kul med lite eget....
Jo, det är kul med eget. Tyvärr har jag efter några lama försök upptäckt att det blir både enklare och billigare att helt enkelt köpa kniven .

~Paul~
Citera
2012-10-02, 22:14
Medlem
Citat:
Jo, det är kul med eget. Tyvärr har jag efter några lama försök upptäckt att det blir både enklare och billigare att helt enkelt köpa kniven .

~Paul~

Helt klart, men lite roligt måste man väl få ha när man lider av temporär arbetslöshet?

Är lite skalknivar och svampknivar som står på agendan först..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in