Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det blir inte så mycket buk på forumkniven och biten nära handtaget kommer att vara rak. Fisherkniven har en utpräglad buk eftersom den är mycket kortare, nästan en variant på santoku och är tillverkad enligt en annan filosofi. Ledsen för förvirringen.
~Paul~
- Jag delar folks synpunkt om buken, idealt vill jag ha en ganska lang platt del mot handtaget pa kniven, garna upp emot 50% av egglangd. Spetsen bor komma narmare skarbradan, kanske 10mm upp? Man far rita upp den. Jag gillar mina laga...
- Med full taper och 2.2 mm sa kommer bladet att vara ganska flexigt langt bak (den extra hojden hjalper visserligen, men anda) sa jag rostar nog for en svag tapering de akersta 2/3 och sedan en mer drastisk uttunning till en supertunn spets.
- Flatslipat ovre halvan och sedan svagt konvext mot eggen for att framja att maten lossnar gillar jag. Det got inte jatteskillnad, men viss
- inget bolster och ett rakt handtag utan formning for fingrarna och avtunnad tange later som om man lika garna kan kora Wa?
- Egglangd 255 eller till handtaget?
- Eftersom det ar en kolstalskniv kanske man kan kora pa ett ostabiliserat traslag (lamnas den blot kommer man fa andra problem an just handtaget...) vilket bor sanka kostnaden. Nackdelen blir val att det kan krympa sa tangen sticker upp. Jag har ingen namnvard erfarenhet av vasterlandska handtag
Det var val det hela so far!