2011-10-20, 19:28
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det blir inte så mycket buk på forumkniven och biten nära handtaget kommer att vara rak. Fisherkniven har en utpräglad buk eftersom den är mycket kortare, nästan en variant på santoku och är tillverkad enligt en annan filosofi. Ledsen för förvirringen.

~Paul~

- Jag delar folks synpunkt om buken, idealt vill jag ha en ganska lang platt del mot handtaget pa kniven, garna upp emot 50% av egglangd. Spetsen bor komma narmare skarbradan, kanske 10mm upp? Man far rita upp den. Jag gillar mina laga...
- Med full taper och 2.2 mm sa kommer bladet att vara ganska flexigt langt bak (den extra hojden hjalper visserligen, men anda) sa jag rostar nog for en svag tapering de akersta 2/3 och sedan en mer drastisk uttunning till en supertunn spets.
- Flatslipat ovre halvan och sedan svagt konvext mot eggen for att framja att maten lossnar gillar jag. Det got inte jatteskillnad, men viss
- inget bolster och ett rakt handtag utan formning for fingrarna och avtunnad tange later som om man lika garna kan kora Wa?
- Egglangd 255 eller till handtaget?
- Eftersom det ar en kolstalskniv kanske man kan kora pa ett ostabiliserat traslag (lamnas den blot kommer man fa andra problem an just handtaget...) vilket bor sanka kostnaden. Nackdelen blir val att det kan krympa sa tangen sticker upp. Jag har ingen namnvard erfarenhet av vasterlandska handtag

Det var val det hela so far!
Citera
2011-10-20, 19:28
Medlem
Krilleman66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Vill du handla fran JCK sa har dessa bra rykte:
http://japanesechefsknife.com/SwedenSteelSeries.html
eller som du kollat pa fkh http://japanesechefsknife.com/FKHSeries.html
CKTG riktigt billigt men 210:
http://www.chefknivestogo.com/toitkshwa21.html
eller sa snoka igenom denna traden: http://www.foodieforums.com/vbulletin/showthread.php?10986-Who-makes-the-good-cheap-knives-now har bor du hitta endel tips.

Citat:
SK-4 är ett låglegerat kolstål med ca 0,3 procent krom i matrisen. Kolhalten ligger på mellan 0.9-1,0 matrisprocent. Det är ett stål som ofta finnes i hammare, släggor och liknande. Inte alltför ofta i knivar. Tyvärr brukar SK-4 uppvisa en hel del orenheter vilket förstås sänker dess användbarhet.

Personligen hade jag kikat på andra knivar.

~Paul~

Tack för era svar Paul och Rob!

Med tanke på dom ev orenheter som du nämner Paul så hoppar jag nog över Fujiwaran. Även om jag vill ha tag på en instegskniv i kolstålsvärlden utan att betala alltför mycket så vill jag ju ändå kunna få fram en riktigt vass egg.
Men jag kanske får lägga några kronor extra och hoppas på att det räcker till något bättre.
Jag blir lite förvånad när jag ser priserna på div kålstålsknivar. Jag trodde faktiskt att dessa skulle vara billigare än rostfria dito med div dyra legeringar!

Hoppas ni inte blir trött på mina frågor, men jag skulle bli glad om ni kunde ge mig ytterligare ett råd i jämförelsen mellan 2 knivar till. Vilken av dessa ger mig mest kniv för pengarna? Är någon mer lämpad att ta en riktigt vass egg än den andra?

1. Den Misono i Swedish Steel som Rob länkade till. 240 mm Gyuoto.

2. Masamoto CT, 240 eller 255mm Gyuoto.

// Krille
Citera
2011-10-20, 22:38
Medlem
dePauls avatar
Återkommer.
Citera
2011-10-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
En option kan ju vara att man kan köpa bladet rent o skafta själv, det borde få ner priset så fler har råd.
Det förutsätter att man har kunskap och tillgång till en plats där man kan göra det på. Jag har varken eller.
Citera
2011-10-20, 23:31
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Det förutsätter att man har kunskap och tillgång till en plats där man kan göra det på. Jag har varken eller.

Tror han syftar på att man kan ha möjligheten att få köpa utan färdigt skaft.
Citera
2011-10-21, 01:33
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66

Hoppas ni inte blir trött på mina frågor, men jag skulle bli glad om ni kunde ge mig ytterligare ett råd i jämförelsen mellan 2 knivar till. Vilken av dessa ger mig mest kniv för pengarna? Är någon mer lämpad att ta en riktigt vass egg än den andra?

// Krille

Jag vet inte vilket stal det ar i nagon, men Masamoto gor fina grejjer. Jag hade en HC 210 en gang i tiden och den var lojligt enkel att fa hemskt vass. Saknar fortfarande den kniven emellanat.
Men man kan ju fa en drake pa Misono....

Jag hade valt en Masamoto... KS240 dreglar jag fortfarande over.
Citera
2011-10-21, 07:48
Medlem
kesostampes avatar
Citat:
Me too

Det är den här bladprofilen (utom den skålslipade flipfasen) jag syftar på.

http://www.jayfisher.com/_borders/AnatomyFrench%20Chef's%20Granite.jpg

~Paul~

Mycket snyggt!
Citera
2011-10-21, 07:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe
Mycket snyggt!
Den är rätt OK. Dock skulle jag föredra en rakare slipfas utan skålslipning.

~Paul~
Citera
2011-10-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krilleman66

// Krille

Jag kör med Misonon och är hypernöjd, inga problem whatsoever och den är jävligt "mjuk" över ryggen så man slipper globalvalkarna på pekfingret om man nu kör asiatgrepp, även efter riktiga helvetsveckor med sjuka mängder brunoise.

Oroa dig inte för draken, den försvinner efter ett tag
Citera
2011-10-21, 18:07
Medlem
lefthooks avatar
Slänger ut en fråga och hoppas på svar.

Har i dagarna varit och fingrat lite på en takamura synergy.
Låg som gjuten i min hand, problemet är bara att som arbetsredskap vet jag med mig att den kommer misshandlas å det grövsta med tiden. Inte av mig men av idioter som inte respekterar mitt och ditt.
Så med den aspekten så känns den lite i dyraste laget. Har kikat väldigt mycket på JCK och hittat fler fina kandidater. (Kagayaki V-10 och carbonext bla)

Så åter till min fråga. Uppskattade särskilt takamurans balans, tapering, bolstret och ricasson.
Är det någon har som vet hur kagayakin står sig på dom punkterna. Det viktigaste är ricasson som jag är rätt så känslig för.
Citera
2011-10-21, 23:55
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Märket är bortslitet på bägge. Förpackningar slängda. Spelar ingen roll, för det stod på Japanska. Kan ej läsa det. Båda är av s. k. Japanskt stål och från Japan. En är med hål i. Var ganska dyra, speciellt den ena. Klart värt det.

Har även en dyr japansk fiskkniv, dock nästan aldrig använd. Får bättra mig.
Senast redigerad av Per-Inge1980 2011-10-22 kl. 00:00.
Citera
2011-10-22, 09:29
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lefthook
Slänger ut en fråga och hoppas på svar.

Har i dagarna varit och fingrat lite på en takamura synergy.
Låg som gjuten i min hand, problemet är bara att som arbetsredskap vet jag med mig att den kommer misshandlas å det grövsta med tiden. Inte av mig men av idioter som inte respekterar mitt och ditt.
Så med den aspekten så känns den lite i dyraste laget. Har kikat väldigt mycket på JCK och hittat fler fina kandidater. (Kagayaki V-10 och carbonext bla)

Så åter till min fråga. Uppskattade särskilt takamurans balans, tapering, bolstret och ricasson.
Är det någon har som vet hur kagayakin står sig på dom punkterna. Det viktigaste är ricasson som jag är rätt så känslig för.
Ricasson? Nr8 på den här bilden: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Knife_parts.jpg är en ricasso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in