Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mina idéer kring designen är:
- ett tunt taperat blad
- taperad tånge
- traditionellt handtag, förmodligen i naturmaterial
- inget bolster (bolster kan vara ok om det tillför i balans och stabilitet. De flesta bolster på marknaden tillför dock endast i vikt och obalans eftersom de svetsas på i efterhand)
- handtaget skall vara befriat från diverse later som fingerurgröpningar, tjock buk och liknande
- balansen skall vara så exakt som möjligt lagd på ett sådant sätt att det befrämjar ett traditionell push-cut
- bladgeometrin skall vara något mitt i mellan det japanska och det europeiska (franska). Ett bra exempel på ett sådant är Jay Fishers geometri. Tyvärr envisas han med skålslipade blad. Våra forumknivar kommer att ha ett blad med ett fullt flatslipat blad, eventuellt med en minimal konvex profil
- bladet skall vara något bredare intill handtaget, ungefär 53 mm
- bladet skall vara något delikatare intill spetsen än traditionella kockknivar
- bladtjockleken skall vara ca 2,2 mm på det bredaste stället
- bladlängden kommer att vara 255 mm
Några kommentarer?
~Paul~
Jag skulle föredra en kniv med inte fullt så mycket mage på som den fisherkniven du länkade till. I övrigt låter det mycket lovande.
Och i fråga om logga så tycker jag att om smeden vill ha sin logga på kniven är det en självklarhet och inget att ens diskutera. Jag menar, skulle ni själva göra ett jobb ni var stolta och nöjda över utan att på något vis låta folk veta vem som har gjort det? I synnerhet när det är det enda (?) ni gör.
Så med det i åtanke så tycker jag att man bara kan ha tex "FORUMKNIV 2011 nr XXX" eller liknande på bladet. Frågar någon vilket forum som åsyftas? Ja då är det ju bara att svara