2011-10-20, 14:52
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, många val där. Det är inte nödvändigt att mitt namn hedras .

~Paul~

Personligen väljer jag 7 och 8 tillsammans med texten Design dePaul.
Citera
2011-10-20, 14:53
Medlem
Harkeleights avatar
6 eller 8 röstar jag på, alt. 1

Plockade nyss ut min Kagayaki i Aogami Super.

Den kom till Sverige på 2 dagar men sen tog tullen hand om den och tyckte att jag ska vänta..

Förvånande nog så är WA-handtag (av det lilla jag känt just nu) bekvämt. Återstår dock att se hur det är efter ett arbetspass.

Väldigt tjock precis vid handtaget, men där används inget. För balansens skull antar jag. Lite tjock de två första centimetrarna annars. Sen blir det bra.

Damaskeringen var fin med många cirklar, bladet är ju dock nytt nu så det ser inte så rustikt ut som när det fått en patina, men det ser inte heller lika fräscht och polerat ut som rostfria diton.

Balanspunkten ligger ganska precist där bladet börjar. (själva skarpa delen på bladet alltså)

Den levereras med fin skärpa. (Vinkel vet jag dock ej) och en 50 50 slipning.
Citera
2011-10-20, 14:58
Medlem
Goddag, jag har nu läst en helsikes massa i den här tråden efter att jag för några veckor sedan insåg att jag skulle tycka att det var kul att skaffa lite bra knivar. Jag överväger nu att beställa en

http://japanesechefsknife.com/KAGAYAKIVG-10.html KV-6

Egentligen skulle jag vilja ha en kniv som var 50/50 slipad (om man nu säger så)

Vilken skulle kunna vara ett bättre val i ungefär samma prisklass?

Sen undrar jag också om det blir billigare att köpa knivarna som erbjuds på JCK om man skulle råka befinna sig där eller ha bekanta som befinner sig där.

Tack på förhand och tack för all info som redan samlats i tråden
Citera
2011-10-20, 16:12
Medlem
Citat:
Mina idéer kring designen är:

- ett tunt taperat blad
- taperad tånge
- traditionellt handtag, förmodligen i naturmaterial
- inget bolster (bolster kan vara ok om det tillför i balans och stabilitet. De flesta bolster på marknaden tillför dock endast i vikt och obalans eftersom de svetsas på i efterhand)
- handtaget skall vara befriat från diverse later som fingerurgröpningar, tjock buk och liknande
- balansen skall vara så exakt som möjligt lagd på ett sådant sätt att det befrämjar ett traditionell push-cut
- bladgeometrin skall vara något mitt i mellan det japanska och det europeiska (franska). Ett bra exempel på ett sådant är Jay Fishers geometri. Tyvärr envisas han med skålslipade blad. Våra forumknivar kommer att ha ett blad med ett fullt flatslipat blad, eventuellt med en minimal konvex profil
- bladet skall vara något bredare intill handtaget, ungefär 53 mm
- bladet skall vara något delikatare intill spetsen än traditionella kockknivar
- bladtjockleken skall vara ca 2,2 mm på det bredaste stället
- bladlängden kommer att vara 255 mm

Några kommentarer?

~Paul~

Hoppas även att det blir lite större handtag som nämnde tidigare i nåt inlägg.
Citera
2011-10-20, 17:18
Medlem
Glappkontakts avatar
Om det är en mindre serie av knivar så kanske man får förslå t ex:
dePaul 1/20. Alltid kul att veta hur många som tillverkats och vilken av dom man har

Finns det smeder som är villiga att ta på sig ett sånt här uppdrag? Och har dom all kunskap som krävs för att skapa något bra till ett vettigt pris? Kanske se om man kan hitta någon i europa eller så.
Citera
2011-10-20, 17:23
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Mina idéer kring designen är:

- ett tunt taperat blad
- taperad tånge
- traditionellt handtag, förmodligen i naturmaterial
- inget bolster (bolster kan vara ok om det tillför i balans och stabilitet. De flesta bolster på marknaden tillför dock endast i vikt och obalans eftersom de svetsas på i efterhand)
- handtaget skall vara befriat från diverse later som fingerurgröpningar, tjock buk och liknande
- balansen skall vara så exakt som möjligt lagd på ett sådant sätt att det befrämjar ett traditionell push-cut
- bladgeometrin skall vara något mitt i mellan det japanska och det europeiska (franska). Ett bra exempel på ett sådant är Jay Fishers geometri. Tyvärr envisas han med skålslipade blad. Våra forumknivar kommer att ha ett blad med ett fullt flatslipat blad, eventuellt med en minimal konvex profil
- bladet skall vara något bredare intill handtaget, ungefär 53 mm
- bladet skall vara något delikatare intill spetsen än traditionella kockknivar
- bladtjockleken skall vara ca 2,2 mm på det bredaste stället
- bladlängden kommer att vara 255 mm

Några kommentarer?

~Paul~
Jag skulle föredra en kniv med inte fullt så mycket mage på som den fisherkniven du länkade till. I övrigt låter det mycket lovande.

Och i fråga om logga så tycker jag att om smeden vill ha sin logga på kniven är det en självklarhet och inget att ens diskutera. Jag menar, skulle ni själva göra ett jobb ni var stolta och nöjda över utan att på något vis låta folk veta vem som har gjort det? I synnerhet när det är det enda (?) ni gör.

Så med det i åtanke så tycker jag att man bara kan ha tex "FORUMKNIV 2011 nr XXX" eller liknande på bladet. Frågar någon vilket forum som åsyftas? Ja då är det ju bara att svara
Citera
2011-10-20, 17:35
Medlem
Citat:
Me too

Det är den här bladprofilen (utom den skålslipade flipfasen) jag syftar på.

http://www.jayfisher.com/_borders/AnatomyFrench%20Chef's%20Granite.jpg

~Paul~
Kommer bladformen inte vara rak längst mot handtaget? utan hela bladet ska gå i en böj? för då är jag inte lika intresserad.

Edit: Alltså den delen där jag har gjort ett "H" kommer inte vara rak?
http://i54.tinypic.com/11qn7g8.jpg
Citera
2011-10-20, 17:48
Medlem
dePauls avatar
Det blir inte så mycket buk på forumkniven och biten nära handtaget kommer att vara rak. Fisherkniven har en utpräglad buk eftersom den är mycket kortare, nästan en variant på santoku och är tillverkad enligt en annan filosofi. Ledsen för förvirringen.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 17:51
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Det blir inte så mycket buk på forumkniven och biten nära handtaget kommer att vara rak. Fisherkniven har en utpräglad buk eftersom den är mycket kortare, nästan en variant på santoku och är tillverkad enligt en annan filosofi. Ledsen för förvirringen.

~Paul~
Fint det!
Citera
2011-10-20, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Om det är en mindre serie av knivar så kanske man får förslå t ex:
dePaul 1/20. Alltid kul att veta hur många som tillverkats och vilken av dom man har

Finns det smeder som är villiga att ta på sig ett sånt här uppdrag? Och har dom all kunskap som krävs för att skapa något bra till ett vettigt pris? Kanske se om man kan hitta någon i europa eller så.
Det är detta som är frågan. Lite av ett moment 22. Det finns ingen smed som är villig att ta på sig så mycket arbete i samband med en ny design, utan att få sälja större volymer. Samtidigt så ger de sig inte in i arbetet om de inte känner till kundunderlaget. Det är således precis det jag försöker ta reda på nu, dvs vilket intresse den här idén väcker.

~Paul~
Citera
2011-10-20, 18:18
Medlem
DartFrogs avatar
En option kan ju vara att man kan köpa bladet rent o skafta själv, det borde få ner priset så fler har råd.
Citera
2011-10-20, 18:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
En option kan ju vara att man kan köpa bladet rent o skafta själv, det borde få ner priset så fler har råd.
Visst, det är också en variant.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in