Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja, men det kommer att ta evigheter. Det är ju fråga om reprofilering, dvs avlägsnande av en hel del bladmaterial/stål. Men som sagt, rent teoretiskt funkar det ju.
2. Det finns de som säger att de klarar att slipa ena sidan först och sedan gå över till den andra. Jag avråder dock kraftigt från denna metod. Du behöver visserligen inte växla sida efter varje svep men väl efter kanske 10 sådana. Först på slutet så kan du köra omväxlande.
3. Visst, att palla upp S-makern på en av stavarna borde ge dig en någorlunda väl fungerande egg. Jag misstänker dock att du inte kommer att pricka ursprungsslipfasen helt exakt. Därför bör du trots allt gå på med de gråbruna stavarna först. Faktum är att du kan bli tvungen att ta till ännu grövre metoder.
~Paul~
Tack för ett bra och utförligt svar!
Måste dock säga att informationen gör mig något missnöjd över köpet av s-makern.
Jag trodde i min enfald att jag hade allt jag behövde i s-makern, men med facit i hand borde jag kanske köpt ett edgepro system istället. Funderar nu på att låta en händig kompis bygga en ny konstruktion med bottenplatta i trä, med borrade hål för stavarna i rätt vinklar. Det känns nästan för omständigt att använda klossar och annat när man dessutom inte kan göra en sida i taget.
Jag är absolut inte besviken på köpeådet som sådant, bara det att jag inte räknat med att det skulle bli så komplicerat att använda s-makern till mina ändamål.
Vet du hur det kommer sig att både kaggan och shikin trots sitt goda stål, levereras med en högre sammanlagd eggvinkel än t.ex global som enligt uppgift i tråden kommer med en sammanlagd vinkel på 15 grader?
Tack igen för att du tar dig tid och besvarar mina frågor!