2025-09-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Har intresserat mig för det här fallet sedan 1992, hur gammal var du då?

Och jag var själv länge övertygad om att ALA ar Zodiac, men ju och mer jag har studerat fallet om Zodiac desto klarare blev det att ALA mer än troligen inte var GM.

__ __ __

1. Det visar ingenting.

2. Igen, det visar ingenting. Dock så är det inte ovanligt att oskyldiga personer som tas in till polisförhör visar tecken till nervösitet, däremot så så visar det sig att den skyldiga är som oftast rätt lugn, kall och kylig av sig under förhör.

3. Det går inte att feijka en handstil. Så om ALA nu var Z, så måste han isf ha fått ngn annan till att skriva breven för sig.

__ __ __

Hursomhelst, den här "diskussionen" leder ingen stans.
Jag var inte gammal 92 men jag har följt fallet sen 2007 och har 10 Zodiac-böcker hemma, hur många har du?

Du övergav förmodligen ALA på felaktiga grunder (DNA) som många andra. Det finns inga som helst bevis på att polisen har Zodiacs DNA. Voigt själv som räknade bort ALA för 10-talet år sen har ändrat sig på senare år och ser honom som en av sina huvudmisstänkta. Finns så många indicier på ALA att det är direkt oseriöst att räkna bort honom. SF- och Vallejo-polisen som intervjuade honom och har hela utredningsmaterialet har/hade honom som huvudmisstänkt.

2. Felaktigt påstående. Det finns inget vetenskapligt stöd för att skyldiga oftast är lugna och oskyldiga nervösa. Det är en grovt förenklad bild av mänskligt beteende. Det är en sak att vara nervös och en annan sak att ta hundra år på sig att skriva några ord på polisens uppmaning. Det är ett avvikande beteende som inte har med nervositet att göra utan kopplas snarare med dåliga avsikter.

3. Direkt felaktigt. När blev du handstilsexpert? 92? Det är hur enkelt som helst att fejka en handstil, inte minst om man gör som ALA och tar orimligt lång tid på sig att skriva orden. Fokuserar man på hur man skriver i normalfallet och drar linjer från olika håll och på olika sätt, lite mer ryckigt och slarvigt så har man inte en 100% match. Sunt förnuft. Trots att ALA uppenbart försökte dölja sin handstil fanns det ändå många likheter med Zodiacs. Antagligen för att han kände sig pressad och råkade fastna i gamla vanor. Till hans fördel var han tvåhänt och kunde ha skrivit med handen han inte skrev breven med för att dölja en hundraprocentig träff. Utredarna kom fram till att orden han skrev i bilden ovan inte var hans naturliga skrift. Sen kan du naivt tro att han ville "leka" med polisen, men det går samtidigt emot det faktum att han var nervös och skakig.
Citera
2025-11-11, 22:27
Medlem
Det är garanti Giuseppe Bevilacqua, han befann sig i california när zodiac morden skedde, sedan flyttade han till Italien och zodiac hux flux försvann samma år som han flytta. Morden skedde strax där efter på samma sätt genom att döda par i bilar. 1985 upphör morden, det var då hans första barn kom. Dessutom har han varit en ”misstänkt”
Citera
2025-12-02, 19:29
Medlem
Adelaides avatar
Allen är helt klart den hetaste kandidaten bland de misstänkta. Men allt stannar väl vid indicier.

Troligtvis är Zodiac död sedan länge.
Citera
2025-12-29, 22:17
Medlem
Mina youtube-rekommendationer svämmar över av hur Marvin Margolis aka Marvin Merrill är både The Zodiac Killer och Black Dahlia-mördaren.

Tydligen har man med hjälp av AI hittat namn i folkbokföringen som matchar möjliga lösningar av Z-13 chiffret och där hittat en tidigare pojkvän till Elizabeth Short.

https://www.youtube.com/watch?v=8PxBOYQ3ibI

https://www.youtube.com/watch?v=zHKxZAww2Zw
https://www.youtube.com/watch?v=GaR4Ski5EDc
Citera
2025-12-31, 07:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Allen är helt klart den hetaste kandidaten bland de misstänkta. Men allt stannar väl vid indicier.

Troligtvis är Zodiac död sedan länge.
Allen är den hetaste kandidaten p g a att han har blivit utpekad som GM sedan början (främst av Robert Graysmith) - Han är det här fallets svar på Christer Pettersson.

Det är ganska uppenbart att Zodiac hade en stark koppling till San Francisco, troligen så bodde han och/eller jobbade där. Och Allen hade ingen koppling till S.F öht, ej heller brukade han att vara i närheten av San Francisco. Dessutom så passar Allen hellre dåligt in med beskrivningarna av Zodiac från offren och vittnerna i 1969-1970 (Michael Magaeu gav en helt annan beskrivning av GM på den tiden än vad han gjorde i 1990).

Jag tvivlar starkt på att varken Allen eller några av de andra "kända" misstänkta var Zodiac. Dock så håller jag med i att GM troligtvis är död sedan länge.
Citera
2026-01-02, 12:01
Medlem
Ni får gärna kasta så mycket skit på mig som det bara är möjligt om min gamla teori , var insnöad på detta fall för ca 20 år sedan.

Det är om symbolen på Halloween kortet från 1970, det påminner om en sak vi brukade göra på skoltiden om man tillexempel var intresserad av någon tjej så gjorde man en hemlig symbol med bådas initialer eller något åt det hållet. Man gömde alltså ett budskap i en symbol.

Tittar man på den symbolen ser det ut som han börjat med dom 2 undre punkterna först då "V:et" går osymmetriskt in mellan prickarna, hade han gjort V:et först hade punkterna varit mer symmetriska.
Så man kan anta att hans initialer har 3 ord då det är 2 punkter.

Sedan kan man trolla fram alla möjliga bokstäver ur symbolen men lite kul är det att man ganska lätt kan ta fram 3st L som i Arthur Leigh Allen samt att han hade 3st ord i sitt namn, Punkterna formar även ett "A" .

Man kan leka lite hur man vill på det sättet men just A.L.A namn passar väldigt bra in.
Citera
2026-01-03, 13:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaghetervem
Ni får gärna kasta så mycket skit på mig som det bara är möjligt om min gamla teori , var insnöad på detta fall för ca 20 år sedan.

Det är om symbolen på Halloween kortet från 1970, det påminner om en sak vi brukade göra på skoltiden om man tillexempel var intresserad av någon tjej så gjorde man en hemlig symbol med bådas initialer eller något åt det hållet. Man gömde alltså ett budskap i en symbol.

Tittar man på den symbolen ser det ut som han börjat med dom 2 undre punkterna först då "V:et" går osymmetriskt in mellan prickarna, hade han gjort V:et först hade punkterna varit mer symmetriska.
Så man kan anta att hans initialer har 3 ord då det är 2 punkter.

Sedan kan man trolla fram alla möjliga bokstäver ur symbolen men lite kul är det att man ganska lätt kan ta fram 3st L som i Arthur Leigh Allen samt att han hade 3st ord i sitt namn, Punkterna formar även ett "A" .

Man kan leka lite hur man vill på det sättet men just A.L.A namn passar väldigt bra in.
Intressant.

Men frågar du/ni mig, så är det mer som talar emot än för att Allen var Zodiac. Jag tror inte att han var gärningsmannen.
Citera
2026-05-07, 00:09
Medlem
Generalanderssons avatar
Vad är det egentligen som talar mot Arthur Leigh Allen som Zodiac?

1. DNA matchar inte

2. Pistolens ballstic passar inte

3. Handstilen stämmer inte

4. Han har inga likheter med sketchen från Presidio Heights

5. Michael Mageau gav en beskrivning av Zodiac i 1969 som passar rätt dåligt med ALA

6. Bryan Hartnell har flera ggr uttalat att ALA varken liknar eller låter som Zodiac

7. Telefonperatören som mottog samtalet från Zodiac efter Lake Berryessa har förklarat att ALA ej låter som han

8. ALA hade tidigare blivit dömd för pedofili. Och förutom "getting your rocks off with a girl" kommentaren i Z408-brevet, så är det inget ved Zodiac som antyder att han var en sexuell person. Motivet till gärningsmannen tycks ha varit att endast mörda, är rätt lite som pekar mot att han hade ett sidomotiv.

Även om det finns många omständigheter kring ALA som gör han till en bra misstänkt, så är det mer som talar mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in