Citat:
Experterna på geografisk profilering har som oftast olika uppfattningar om i vilket område av San Francisco Bay Area som Zodiac troligen bodde i, det enda som de är överens om är att GM måste ha varit lokalkänd i stora delar av området kring Bay Area. Dock tvivlar ingen på att Zodiac hade en koppling til SF.
Geografisk profilering talar mer för att han bodde i Vallejo-området. Hur förklarar du att han 40 min efter Blue Rock Springs-attacken ringer från en telefonkiosk inne i Vallejo? Hur rimmar det med att han bor i San Francisco? Hade det inte varit smartare att köra mot San Francisco direkt och använda en telefonkiosk på vägen än att uppehålla sig 10 min från mordplatsen så länge? ALAs hem "råkade" dessutom vara inom 5 min gångavstånd från telefonkiosken i fråga.
Genom att skicka brev från San Francisco kunde Zodiac:
-Undvika att väcka misstankar kring var han kan ha bott (t.ex. Vallejo)
-Förvirra polisutredningen genom att korsa jurisdiktionsgränser
-Utnyttja anonymiteten i en storstad
-Maximera uppmärksamheten i medierna
-Minska risken att bli upptäckt
Detta stämmer överens med Zodiacs övergripande strategi: psykologisk manipulation, kontroll och kalkylerad risk.
Det finns otroligt många indicier i ALAs fall och en del av dem är starka. När det finns så många indicier kan man inte blunda för dem, tyvärr. De tre huvudutredarna i fallet trodde att ALA var Zodiac.
Genom att skicka brev från San Francisco kunde Zodiac:
-Undvika att väcka misstankar kring var han kan ha bott (t.ex. Vallejo)
-Förvirra polisutredningen genom att korsa jurisdiktionsgränser
-Utnyttja anonymiteten i en storstad
-Maximera uppmärksamheten i medierna
-Minska risken att bli upptäckt
Detta stämmer överens med Zodiacs övergripande strategi: psykologisk manipulation, kontroll och kalkylerad risk.
Det finns otroligt många indicier i ALAs fall och en del av dem är starka. När det finns så många indicier kan man inte blunda för dem, tyvärr. De tre huvudutredarna i fallet trodde att ALA var Zodiac.
Ingen vet varför GM valde att ringa från en telefonkiosk från Vallejo, men tycker du att det vore smart av GM att använda sig av en telefonkiosk som ligger ett par 100 meter från hans bostad? polisen undersöker alltid närområder från A till Z i varje sak där ett mord har begåtts, eller i områder där de hittar spår av en möjlig gärningsman.
Men det att Zodiac skickade 17 av breven till de två största tidningarna i San Francisco, att de allra flesta av breven (Inklusive det första) postades från SF, att han skickade 4 brev till polisen i SF samt även brev till Melvin Belli och Paul Avery, och det att han flydde från brottsplatsen vid Washington/Cherry street troligen till fots och täckt av blod. Kombinationen av allt detta pekar mer mot att Zodiac hade bas i San Francisco än i området kring Vallejo/Napa.
Jag var själv länge övertygad om att ALA var Zodiac, men ju mer jag studerade det här fallet ju mer övertygad blev jag om att ALA inte var GM.