2025-09-06, 01:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackproof
Geografisk profilering talar mer för att han bodde i Vallejo-området. Hur förklarar du att han 40 min efter Blue Rock Springs-attacken ringer från en telefonkiosk inne i Vallejo? Hur rimmar det med att han bor i San Francisco? Hade det inte varit smartare att köra mot San Francisco direkt och använda en telefonkiosk på vägen än att uppehålla sig 10 min från mordplatsen så länge? ALAs hem "råkade" dessutom vara inom 5 min gångavstånd från telefonkiosken i fråga.

Genom att skicka brev från San Francisco kunde Zodiac:

-Undvika att väcka misstankar kring var han kan ha bott (t.ex. Vallejo)
-Förvirra polisutredningen genom att korsa jurisdiktionsgränser
-Utnyttja anonymiteten i en storstad
-Maximera uppmärksamheten i medierna
-Minska risken att bli upptäckt

Detta stämmer överens med Zodiacs övergripande strategi: psykologisk manipulation, kontroll och kalkylerad risk.

Det finns otroligt många indicier i ALAs fall och en del av dem är starka. När det finns så många indicier kan man inte blunda för dem, tyvärr. De tre huvudutredarna i fallet trodde att ALA var Zodiac.
Experterna på geografisk profilering har som oftast olika uppfattningar om i vilket område av San Francisco Bay Area som Zodiac troligen bodde i, det enda som de är överens om är att GM måste ha varit lokalkänd i stora delar av området kring Bay Area. Dock tvivlar ingen på att Zodiac hade en koppling til SF.

Ingen vet varför GM valde att ringa från en telefonkiosk från Vallejo, men tycker du att det vore smart av GM att använda sig av en telefonkiosk som ligger ett par 100 meter från hans bostad? polisen undersöker alltid närområder från A till Z i varje sak där ett mord har begåtts, eller i områder där de hittar spår av en möjlig gärningsman.

Men det att Zodiac skickade 17 av breven till de två största tidningarna i San Francisco, att de allra flesta av breven (Inklusive det första) postades från SF, att han skickade 4 brev till polisen i SF samt även brev till Melvin Belli och Paul Avery, och det att han flydde från brottsplatsen vid Washington/Cherry street troligen till fots och täckt av blod. Kombinationen av allt detta pekar mer mot att Zodiac hade bas i San Francisco än i området kring Vallejo/Napa.

Jag var själv länge övertygad om att ALA var Zodiac, men ju mer jag studerade det här fallet ju mer övertygad blev jag om att ALA inte var GM.
Citera
2025-09-06, 02:59
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han lät killarna leva, och ville inte bli sedd?

Han lät inte alls killarna leva. Det handlade endast om tur för dem.
Citera
2025-09-06, 09:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det var knappast meningen att låta dem överleva. Hartnell och Mageau hade tur som överlevde sett till deras skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Han lät inte alls killarna leva. Det handlade endast om tur för dem.

En väldig slump då.

Raseriet var ändå i första hand fokuserat på tjejerna?
Citera
2025-09-06, 10:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En väldig slump då.

Raseriet var ändå i första hand fokuserat på tjejerna?
Kanske att Zodiac trodde att de var döda när han flydde? Oavsett, så är jag övertygad om att GM hade avsikt om att mörda även Mageau och Hartnell.
Citera
2025-09-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Experterna på geografisk profilering har som oftast olika uppfattningar om i vilket område av San Francisco Bay Area som Zodiac troligen bodde i, det enda som de är överens om är att GM måste ha varit lokalkänd i stora delar av området kring Bay Area. Dock tvivlar ingen på att Zodiac hade en koppling til SF.

Ingen vet varför GM valde att ringa från en telefonkiosk från Vallejo, men tycker du att det vore smart av GM att använda sig av en telefonkiosk som ligger ett par 100 meter från hans bostad? polisen undersöker alltid närområder från A till Z i varje sak där ett mord har begåtts, eller i områder där de hittar spår av en möjlig gärningsman.

Men det att Zodiac skickade 17 av breven till de två största tidningarna i San Francisco, att de allra flesta av breven (Inklusive det första) postades från SF, att han skickade 4 brev till polisen i SF samt även brev till Melvin Belli och Paul Avery, och det att han flydde från brottsplatsen vid Washington/Cherry street troligen till fots och täckt av blod. Kombinationen av allt detta pekar mer mot att Zodiac hade bas i San Francisco än i området kring Vallejo/Napa.

Jag var själv länge övertygad om att ALA var Zodiac, men ju mer jag studerade det här fallet ju mer övertygad blev jag om att ALA inte var GM.
Geografisk profilering är en beprövad metod och den talar mer för Vallejo än San Francisco tyvärr. Du kan inte förklara varför han uppehåller sig inne i Vallejo 40 min efter BRS. Antagligen för att han bor i stan och har nära hem.

San Francisco ligger 40 min från Vallejo så det är inte ett dugg konstigt att ha en koppling dit. Det är som att en seriemördare opererar i Södertälje och åker in till Stockholm för att skicka breven.
Citera
2025-09-08, 03:19
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Geografisk profilering är en beprövad metod och den talar mer för Vallejo än San Francisco tyvärr. Du kan inte förklara varför han uppehåller sig inne i Vallejo 40 min efter BRS. Antagligen för att han bor i stan och har nära hem.

San Francisco ligger 40 min från Vallejo så det är inte ett dugg konstigt att ha en koppling dit. Det är som att en seriemördare opererar i Södertälje och åker in till Stockholm för att skicka breven.
Igen, det är som oftast olika uppfattningar bland experterna på området om i vilket del av North Bay som Zodiac troligen boode i. Varför GM stannade i Vallejo i drygt 40 minuter efter Blue Rock Springs, kan det vara en massa olika förklaringar på. En möjlig förklaring kan vara att han kanske inte var så bekant i det området.

Dock så anser jag det som mer sannolikt att Zodiac hade bas inom området av San Francisco än i Vallejo/Benicia. Detta för att samtliga av breven som GM skickade i 1969-1970 postades från SanFran, att han skickade flera provokativa brev till polisen i San Francsico samt till Melvin Belli och Dave Toschi (men inga brev öht till polisen i varken Napa eller Vallejo), att han stack från brottsplatsen efter taximordet till fots och täckt i blod, och att Presidio är det enda mordet där GM opererade utan bil (han kan såklart ha haft sin bil parkerad i området, men det verkar hellre osannolikt.)

Annars så finns flera saker som pekar mer mot att Zodiac opererade i SanFran än i ngt annat område av North Bay. Är att GM åkte runt och sökte efter offer i hans bil, och han tycks inte haft ngt annat motiv än att bara mödra de - hur smart vore det då om Zodiac åkte runt och letade efter offer i den staden som han bor i, och särskilt i en mindre stad som Vallejo? Chansen för att han ville då bli sett av familj, bekanta, vänner osv är betydligt större. Likaså så vore det ett stort misstag av GM om han bodde i närheten av telefonkiosken vid West 5h street. En annan sak är att när Zodiac ringde till Vallejo polisen efter BRS, så förklörade han att offren är vid "the public park" och inte golfbanan - Detta förundrade polisen, och även lokalbefolkningen, i Vallejo kalla det aktuella området allmänt för golfbanan.

Mike Morford drog upp teorien om att Zodiac bodde troligen i närheten av att telenfonkiosken som han ringde från på Zodiac forumet för några år sen. Han namngav samtidigt en okänd man som den skyldiga (William McDuff Andrew). Förklaringen till Morford var att mördaren måste ha bott i närheten av telefonkiosken, och McDuff Andrew råkade att bo bara några kvartaler undan, dock så blev denna teorin till Mike Morford snabbt avfärdat.
Citera
2025-09-11, 18:09
Medlem
Citat:
Varför GM stannade i Vallejo i drygt 40 minuter efter Blue Rock Springs, kan det vara en massa olika förklaringar på. En möjlig förklaring kan vara att han kanske inte var så bekant i det området.
hahahahahahhaa så verklighetsfrämmande. Uppehålla sig i centrala Vallejo i över 40 min efter ett "dubbelmord" för att han inte är bekant med området? Åkte han vilse i "stora" Vallejo och kunde inte hitta ut? Och bestämde sig för att ringa? Jag kan inte ta dig på allvar efter detta sorry.

Argument för att Zodiac-mördaren troligen bodde i Vallejo (eller i närheten, t.ex. Benicia / Solano County) snarare än i San Francisco
Många utredare, amatörprofilerare, geografiska experter och Zodiac-entusiaster lutar åt att Zodiac bodde i eller nära Vallejo. Här är de främsta argumenten för det:

1. Närhet till de första brottsplatserna ("komfortzon")
De två första morden (Lake Herman Road) och attacken vid Blue Rock Springs skedde mycket nära Vallejo – bara några kilometer bort, cirka 15–20 minuters bilfärd. Någon som bor i Vallejo skulle vara välbekant med området. Den så kallade "least effort principle" (minsta ansträngningens princip) antyder att brottslingar ofta begår sina första brott nära hemmet innan de expanderar sitt område. Det stämmer väl in på de första attackerna.

2. Geografisk profilering / "cirkelteorin"
Modeller som används inom geografisk profilering (t.ex. Canter & Larkin, Kim Rossmo) visar att om man kartlägger brottsplatserna, telefonkioskerna och postade brev så hamnar Vallejo/Bencia ofta i centrum av Zodiac-mördarens aktivitet. Teorin om en "buffer zone" (buffertzon) säger att brottslingar undviker att begå brott precis där de bor, men inte heller för långt bort. Vallejo ligger i detta "sweet spot".

3. Flyktvägar, telefonsamtal och beteende efter brotten
Efter attacken vid Blue Rock Springs dröjde det cirka 40 minuter innan Zodiac ringde polisen. Han använde en telefonkiosk vid Springs & Tuolumne i Vallejo – bara 10 minuter från brottsplatsen. Många tror att han använde tiden till att åka hem eller gömma bevis, vilket tyder på att han bodde nära.
Vid Lake Herman Road verkar flyktvägen också stämma bättre med någon som är bekant med Vallejo-området.

4. Brevskick och kommunikation
Många av Zodiacs brev skickades från San Francisco, men det betyder inte att han bodde där – han kan ha arbetat där eller medvetet postat där för att förvilla polisen. Vissa analyser har tittat på hur han pratar om olika städer i sina brev (nutid vs dåtid) och menar att han refererar till Vallejo som sitt hem, på ett undermedvetet sätt.

5. Misstänkta personer hade koppling till Vallejo
Arthur Leigh Allen, en av de främsta misstänkta i fallet, bodde i eller nära Vallejo. Det ger en trovärdig misstänkt som passar in i den geografiska profilen.

6. Riskminimering
Attacker som skedde längre bort (t.ex. Lake Berryessa och Presidio Heights) kan ha varit avsiktligt längre från hemmet, för att förvirra utredarna. Om han bodde i Vallejo, ger det flexibilitet: han kunde både slå till lokalt och längre bort.

Svagheter med teorin att han bodde i San Francisco
Om han bodde i SF, skulle det vara mer riskabelt och tidskrävande att begå de första morden i Vallejo-området. Det går emot teorin om att brottslingar börjar nära hemmet.
Hans flyktvägar och telefonsamtal efter brotten verkar mer logiska om han bodde i Vallejo och snabbt kunde ta sig tillbaka hem.

Slutsats: Vilken stad är mest trolig?
Utifrån geografisk profilering, brottsplatsernas placering, beteende efter brotten och andra faktorer, så är Vallejo (eller närliggande orter i Solano County) mer troligt än San Francisco som Zodiac-mördarens hemort. Sannolikhet att Zodiac bodde i Vallejo/Benicia‑regionen: ca 70‑80%
Sannolikhet att han bodde i San Francisco: ca 10‑20%
Senast redigerad av crackproof 2025-09-11 kl. 18:30.
Citera
2025-09-11, 19:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
hahahahahahhaa så verklighetsfrämmande. Uppehålla sig i centrala Vallejo i över 40 min efter ett "dubbelmord" för att han inte är bekant med området? Åkte han vilse i "stora" Vallejo och kunde inte hitta ut? Och bestämde sig för att ringa? Jag kan inte ta dig på allvar efter detta sorry.

Argument för att Zodiac-mördaren troligen bodde i Vallejo (eller i närheten, t.ex. Benicia / Solano County) snarare än i San Francisco
Många utredare, amatörprofilerare, geografiska experter och Zodiac-entusiaster lutar åt att Zodiac bodde i eller nära Vallejo. Här är de främsta argumenten för det:

1. Närhet till de första brottsplatserna ("komfortzon")
De två första morden (Lake Herman Road) och attacken vid Blue Rock Springs skedde mycket nära Vallejo – bara några kilometer bort, cirka 15–20 minuters bilfärd. Någon som bor i Vallejo skulle vara välbekant med området. Den så kallade "least effort principle" (minsta ansträngningens princip) antyder att brottslingar ofta begår sina första brott nära hemmet innan de expanderar sitt område. Det stämmer väl in på de första attackerna.

2. Geografisk profilering / "cirkelteorin"
Modeller som används inom geografisk profilering (t.ex. Canter & Larkin, Kim Rossmo) visar att om man kartlägger brottsplatserna, telefonkioskerna och postade brev så hamnar Vallejo/Bencia ofta i centrum av Zodiac-mördarens aktivitet. Teorin om en "buffer zone" (buffertzon) säger att brottslingar undviker att begå brott precis där de bor, men inte heller för långt bort. Vallejo ligger i detta "sweet spot".

3. Flyktvägar, telefonsamtal och beteende efter brotten
Efter attacken vid Blue Rock Springs dröjde det cirka 40 minuter innan Zodiac ringde polisen. Han använde en telefonkiosk vid Springs & Tuolumne i Vallejo – bara 10 minuter från brottsplatsen. Många tror att han använde tiden till att åka hem eller gömma bevis, vilket tyder på att han bodde nära.
Vid Lake Herman Road verkar flyktvägen också stämma bättre med någon som är bekant med Vallejo-området.

4. Brevskick och kommunikation
Många av Zodiacs brev skickades från San Francisco, men det betyder inte att han bodde där – han kan ha arbetat där eller medvetet postat där för att förvilla polisen. Vissa analyser har tittat på hur han pratar om olika städer i sina brev (nutid vs dåtid) och menar att han refererar till Vallejo som sitt hem, på ett undermedvetet sätt.

5. Misstänkta personer hade koppling till Vallejo
Arthur Leigh Allen, en av de främsta misstänkta i fallet, bodde i eller nära Vallejo. Det ger en trovärdig misstänkt som passar in i den geografiska profilen.

6. Riskminimering
Attacker som skedde längre bort (t.ex. Lake Berryessa och Presidio Heights) kan ha varit avsiktligt längre från hemmet, för att förvirra utredarna. Om han bodde i Vallejo, ger det flexibilitet: han kunde både slå till lokalt och längre bort.

Svagheter med teorin att han bodde i San Francisco
Om han bodde i SF, skulle det vara mer riskabelt och tidskrävande att begå de första morden i Vallejo-området. Det går emot teorin om att brottslingar börjar nära hemmet.
Hans flyktvägar och telefonsamtal efter brotten verkar mer logiska om han bodde i Vallejo och snabbt kunde ta sig tillbaka hem.

Slutsats: Vilken stad är mest trolig?
Utifrån geografisk profilering, brottsplatsernas placering, beteende efter brotten och andra faktorer, så är Vallejo (eller närliggande orter i Solano County) mer troligt än San Francisco som Zodiac-mördarens hemort. Sannolikhet att Zodiac bodde i Vallejo/Benicia‑regionen: ca 70‑80%
Sannolikhet att han bodde i San Francisco: ca 10‑20%
Om du tycker att det låter verklighetsfrämmade att Zodiac mördaren kanske inte var så känd i Vallejo, så får du se att kontakta den f.d FBI agenten Brad Garret - eftersom han uttalade detta i en doukumentär.

Du bortser helt o hållet från flera viktiga poäng: Att Zodiac reste med bil vid 3 tillfällen, att gärningsmän som kör bil när de plockar upp/mördar offren är mer benägna att gå utanför deras bekvämlighet när det kommer till val av brottsplats, att ALLA av breven som skickades i 1969-1970 postades från San Francisco, att GM lyckades att fly från presidio till fots och täckt i blod.

Att Arthur Leigh Allen var Zodiac är ungefär lika sannolikt som att Ronnie Peterson var Palmes mördare. Och om det inte vore för Robert Graysmith, så hade varken du eller jag ens hört talas om ALA.
Annars så har du helt rätt i att det i dag tar drygt 40 min att ta sig till/från Vallejo till San Fran, men i 1969 så tog det runt 50-60 minuter.
Citera
2025-09-11, 19:43
Medlem
Citat:
Om du tycker att det låter verklighetsfrämmade att Zodiac mördaren kanske inte var så känd i Vallejo, så får du se att kontakta den f.d FBI agenten Brad Garret - eftersom han uttalade detta i en doukumentär.

Du bortser helt o hållet från flera viktiga poäng: Att Zodiac reste med bil vid 3 tillfällen, att gärningsmän som kör bil när de plockar upp/mördar offren är mer benägna att gå utanför deras bekvämlighet när det kommer till val av brottsplats, att ALLA av breven som skickades i 1969-1970 postades från San Francisco, att GM lyckades att fly från presidio till fots och täckt i blod.

Att Arthur Leigh Allen var Zodiac är ungefär lika sannolikt som att Ronnie Peterson var Palmes mördare. Och om det inte vore för Robert Graysmith, så hade varken du eller jag ens hört talas om ALA.
Annars så har du helt rätt i att det i dag tar drygt 40 min att ta sig till/från Vallejo till San Fran, men i 1969 så tog det runt 50-60 minuter.
Du är inte mottaglig för fakta. Jag ger dig vetenskapliga teorier medan du kommer med smörja baserat på känslor. Det är allmänt mer accepterat att han hade sin bas i eller nära Vallejo jämfört med SF oavsett vad du tycker.

Du är en värdelös utredare som knappt reagerar på att Zodiac irrar runt i Vallejo 40 min efter mordet och nära brottsplatsen. Det låter extremt konstigt att stanna kvar så länge i stan om man bor i San Francisco.

De tre främsta utredarna hade ALA som favoritmisstänkt men här sitter ett flashbacktroll och försöker skoja bort det. Sett till indicier och annat är ALA fortfarande huvudmisstänkt.
Citera
2025-09-12, 17:46
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Du är inte mottaglig för fakta. Jag ger dig vetenskapliga teorier medan du kommer med smörja baserat på känslor. Det är allmänt mer accepterat att han hade sin bas i eller nära Vallejo jämfört med SF oavsett vad du tycker.

Du är en värdelös utredare som knappt reagerar på att Zodiac irrar runt i Vallejo 40 min efter mordet och nära brottsplatsen. Det låter extremt konstigt att stanna kvar så länge i stan om man bor i San Francisco.

De tre främsta utredarna hade ALA som favoritmisstänkt men här sitter ett flashbacktroll och försöker skoja bort det. Sett till indicier och annat är ALA fortfarande huvudmisstänkt.
Det finns helt enkelt mer som talar emot att Arthur Leigh Allen var Zodiac än vice versa (DNA, fingeravtryck, handflatsavryck, spytt på frimärken, ALAs handstilen är inte lik nog den som skrev breven+++).

Det är div olika uppfatningar bland experterna på geografisk profilering om vilket område av North Bay som Zodiac bodde, några pekar mer mot SanFran medans vissa lutar mer åt Vallejo/Benicia. Dock så är de alla overens om att GM måste ha haft lokalkännedom till San Francisco, Vallejo/Benicia, och Napa - och det faktum att GM tycks ha haft en stark koppling till SanFran (Att samtliga av breven som skickades postades från SF, att 17 av de 21 breven som Z skickade gick till de två största tidningarna i SF, att han skickade triggande brev enbart till polisen i SF+++).
Citera
2025-09-12, 18:28
Medlem
Citat:
Det finns helt enkelt mer som talar emot att Arthur Leigh Allen var Zodiac än vice versa (DNA, fingeravtryck, handflatsavryck, spytt på frimärken, ALAs handstilen är inte lik nog den som skrev breven+++).

Det är div olika uppfatningar bland experterna på geografisk profilering om vilket område av North Bay som Zodiac bodde, några pekar mer mot SanFran medans vissa lutar mer åt Vallejo/Benicia. Dock så är de alla overens om att GM måste ha haft lokalkännedom till San Francisco, Vallejo/Benicia, och Napa - och det faktum att GM tycks ha haft en stark koppling till SanFran (Att samtliga av breven som skickades postades från SF, att 17 av de 21 breven som Z skickade gick till de två största tidningarna i SF, att han skickade triggande brev enbart till polisen i SF+++).
Du är tyvärr dåligt påläst i fallet. Det finns inga definitiva fysiska bevis som DNA eller fingeravtryck som med säkerhet kopplas till Zodiac.

DNA-bevis
Ofta ofullständigt eller nedbrutet och svårt att matcha säkert. Det är inte säker att det kommer från mördaren, eftersom någon annan kan ha slickat på frimärket eller hanterat brevet.

Fingeravtryck (taxin, vissa brev)
Dessa avtryck var suddiga, ofullständiga, eller inkonklusiva. Det är oklart om avtrycken faktiskt kommer från Zodiac eller från någon annan.

Det finns med andra ord inga säkra DNA- eller fingeravtrycksbevis som med säkerhet binder Zodiac till brotten.

Du har även fel kring handstilen. ALAs handstil var väldigt lik och nästintill identisk Zodiacs för blotta ögat. Den lilla skillnaden kan ha berott på att ALA medvetet försökte dölja och förvilla sin handstil. https://www.reddit.com/r/ZodiacKiller/comments/wps7ca/handwriting_comparison_zodiac_vs_allen/ Du är nog rätt ensam om att tycka att handstilarna inte är lika. Och då ska man komma ihåg att ALA är tvåhänt och ansträngde sig för att dölja sin äkta handstil enligt utredarna. Flera handstilsexperter sa att man inte skulle utesluta ALA baserat på handstilen.

När utredarna bad ALA att skriva ett handstilsprov, hände flera saker som verkade märkliga och misstänkta för utredarna Toschi och Armstrong.

1. Han verkade nervös eller obekväm:
Enligt rapporter var Allen skakig, svettig eller verkade mentalt frånvarande när han skulle skriva.
Sådan nervositet kan vara naturlig om man är misstänkt för mord – eller så kan det tyda på att man försöker dölja något.

2. Han tog ovanligt lång tid på sig att skriva:
Han skrev mycket långsamt och noggrant, nästan som om han försökte förvränga sin handstil eller vara överdrivet försiktig. Det uppfattades som märkligt – någon som skriver naturligt brukar inte behöva så mycket tid, om de inte försöker ändra sitt sätt att skriva medvetet.

3. Utredarna tyckte det var misstänkt:
Toschi och Armstrong noterade detta beteende och tyckte att det var anmärkningsvärt. Samtidigt matchade inte Allens handstil med Zodiac-breven, enligt experter på handskrift.
Men kritiker av det resultatet menar: om Allen medvetet ansträngde sig för att inte använda sin riktiga handstil, så skulle provet naturligtvis matcha delvis (vilket det gjorde) men inte fullt ut.
Senast redigerad av crackproof 2025-09-12 kl. 18:45.
Citera
2025-09-12, 18:52
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Du är tyvärr dåligt påläst i fallet. Det finns inga definitiva fysiska bevis som DNA eller fingeravtryck som med säkerhet kopplas till Zodiac.

DNA-bevis
Ofta ofullständigt eller nedbrutet och svårt att matcha säkert. Möjligen inte från mördaren, eftersom någon annan kan ha slickat på frimärket eller hanterat brevet.

Fingeravtryck (taxin, vissa brev)
Dessa avtryck var suddiga, ofullständiga, eller inkonklusiva. Det är oklart om avtrycken faktiskt kommer från Zodiac eller från någon annan.

Det finns med andra ord inga säkra DNA- eller fingeravtrycksbevis som med säkerhet binder Zodiac till brotten.

Du har även fel kring handstilen. ALAs handstil var väldigt lik och nästintill identisk för blotta ögat. Den lilla skillnaden som påvisades kan ha berott på att ALA medvetet försökte dölja och förvilla sin handstil. https://www.reddit.com/r/ZodiacKiller/comments/wps7ca/handwriting_comparison_zodiac_vs_allen/ Du är nog rätt ensam om att tycka att handstilarna inte lika. Och då ska man komma ihåg att ALA ansträngde sig för att dölja sin äkta handstil enligt utredarna.

När utredarna bad ALA att skriva ett handstilsprov, hände flera saker som verkade märkliga och misstänkta för utredarna Toschi och Armstrong.

1. Han verkade nervös eller obekväm:
Enligt rapporter var Allen skakig, svettig eller verkade mentalt frånvarande när han skulle skriva.
Sådan nervositet kan vara naturlig om man är misstänkt för mord – eller så kan det tyda på att man försöker dölja något.

2. Han tog ovanligt lång tid på sig att skriva:
Han skrev mycket långsamt och noggrant, nästan som om han försökte förvränga sin handstil eller vara överdrivet försiktig. Det uppfattades som märkligt – någon som skriver naturligt brukar inte behöva så mycket tid, om de inte försöker ändra sitt sätt att skriva medvetet.

3. Utredarna tyckte det var misstänkt:
Toschi och Armstrong noterade detta beteende och tyckte att det var anmärkningsvärt. Samtidigt matchade inte Allens handstil med Zodiac-breven, enligt experter på handskrift.
Men kritiker av det resultatet menar: om Allen medvetet ansträngde sig för att inte använda sin riktiga handstil, så skulle provet naturligtvis matcha delvis (vilket det gjorde) men inte fullt ut.
Har intresserat mig för det här fallet sedan 1992, hur gammal var du då?

Och jag var själv länge övertygad om att ALA ar Zodiac, men ju och mer jag har studerat fallet om Zodiac desto klarare blev det att ALA mer än troligen inte var GM.

__ __ __

1. Det visar ingenting.

2. Igen, det visar ingenting. Dock så är det inte ovanligt att oskyldiga personer som tas in till polisförhör visar tecken till nervösitet, däremot så så visar det sig att den skyldiga är som oftast rätt lugn, kall och kylig av sig under förhör.

3. Det går inte att feijka en handstil. Så om ALA nu var Z, så måste han isf ha fått ngn annan till att skriva breven för sig.

__ __ __

Hursomhelst, den här "diskussionen" leder ingen stans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in