2021-10-07, 09:42
Medlem
massuppfittarens avatar
Diskuteras här också
(FB) Efter 53 år så är mysteriet kring Zodiac löst
Citera
2021-10-07, 09:46
Medlem
magpests avatar
Detta är vad som är mest intressant
Jen Bucholtz, a former Army counterintelligence agent who works on cold cases, told Fox News that one of the letters gives away the identity by producing an alternate message when the letters of Poste’s full name are removed.
Citera
2021-10-07, 09:56
Medlem
magpests avatar
Namnet Gary Francis Poste är alltså en kodnyckel som ändrar meddelandet i något av Zodiacs krypterade brev? Eller har jag förstått det fel? Man skulle vilja veta vilket brev det handlar om.
Citera
2021-10-07, 10:41
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Gary Francis Poste är verkligen lik fantombilden. Speciellt de utmärkande rynkorna vid ögonen!

Hoppas, hoppas det är han! De måste ju jämföra DNA nu?

Han hade tydligen ett eget mörkrum så alltså fotograferade han. Undrar om det finns mer intressanta bilder i hans dödsbo. Och undrar om de som städade ur hans hem lade märke till något? Dagböcker? Brev? Schiffer? De borde ju lagt märke till om han hade massa utklipp om morden tex.

Ja, det är inte rynkor utan ärr. Det är ett vittne som sett detta, därav är det med på polissketchen. Han omgav sig av ett gäng preppers som hade som löpande skämt att han var Zodiac. Det är tydligen en från detta gäng som angivit honom och ska ha följt med honom djupt in i sierra-trakten och begravt en luger. Hans namn ska tydligen också vara nyckeln till att lösa de korta krypton han skickade med i brev ibland (alltså inte de långa som har blivit knäckta) men jag har inte sett bevis på något av detta. Dom har säkrat DNA från Poste.

Edit: Info: https://secureservercdn.net/166.62.114.250/g9q.07b.myftpupload.com/wp-content/uploads/2021/09/Zodiac-Killer-Press-release-1-1.pdf
Senast redigerad av Eatler 2021-10-07 kl. 10:53.
Citera
2021-10-07, 11:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Ja, det är inte rynkor utan ärr. Det är ett vittne som sett detta, därav är det med på polissketchen. Han omgav sig av ett gäng preppers som hade som löpande skämt att han var Zodiac. Det är tydligen en från detta gäng som angivit honom och ska ha följt med honom djupt in i sierra-trakten och begravt en luger. Hans namn ska tydligen också vara nyckeln till att lösa de korta krypton han skickade med i brev ibland (alltså inte de långa som har blivit knäckta) men jag har inte sett bevis på något av detta. Dom har säkrat DNA från Poste.

Edit: Info: https://secureservercdn.net/166.62.114.250/g9q.07b.myftpupload.com/wp-content/uploads/2021/09/Zodiac-Killer-Press-release-1-1.pdf

Hade velat se de korta krypton och hur de löstes med hans namn. Finns de att läsa nånstans? Tydligen ska bokstäverna i hans namn saknas? Låter ju enkelt.
Citera
2021-10-07, 11:06
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hade velat se de korta krypton och hur de löstes med hans namn. Finns de att läsa nånstans? Tydligen ska bokstäverna i hans namn saknas? Låter ju enkelt.

Ja, jag vill också se det. Stämmer det så är det väldigt starkt. Dock är det här samma gäng som "knäckte" fallet med DB Cooper (mannen som kapade ett plan, fick lösensumma och hoppade fallskärm från planet för att sen försvinna) vilket dom inte alls gjorde. Jag tar det med en nypa salt och inväntar mer bevisning. Kul dock att all skitmedia gör exakt samma sak som med skandiamannen i Palmefallet och skriver rubriker som "MÖRDAREN HITTAD!"

Edit: Dom är också väldigt snabba med att slänga sig med namnet på den utpekade. Att dom inte blivit totalstämda innan är ett under. Både i det här fallet och DB Cooper-fallet.
Senast redigerad av Eatler 2021-10-07 kl. 11:09.
Citera
2021-10-07, 12:31
Medlem
Craiggs avatar
Ett ärr på pannan och en omtolkning av ett kodat brev?

Herregud, nu tycker jag vi ska lugna ner oss lite här...

Vad finns det egentligen för bevis som binder Poste till själva morden? Inget väl? Då tycker jag verkligen inte att man kan säga att fallet äntligen är löst. Då och då hänger media ut en snubbe och skriver "Nu har vi äntligen hittat Zodiac!", men det rör sig aldrig om några bevis, bara indicier.
Vi vet inte ens om Zodiac hade ett ärr på pannan. Mageau nämnde inget om det i alla fall, och fantombilden ger jag inte mycket för då den är baserad på vad några barn såg på ca 30 meters avstånd i nattmörkret.

Det är mycket mer troligt att Zodiac dog redan på 70-talet, än att han levde vidare i flera decennier utan att ha skickat ett enda brev till pressen.
Citera
2021-10-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Ett ärr på pannan och en omtolkning av ett kodat brev?

Herregud, nu tycker jag vi ska lugna ner oss lite här...

Vad finns det egentligen för bevis som binder Poste till själva morden? Inget väl? Då tycker jag verkligen inte att man kan säga att fallet äntligen är löst. Då och då hänger media ut en snubbe och skriver "Nu har vi äntligen hittat Zodiac!", men det rör sig aldrig om några bevis, bara indicier.
Vi vet inte ens om Zodiac hade ett ärr på pannan. Mageau nämnde inget om det i alla fall, och fantombilden ger jag inte mycket för då den är baserad på vad några barn såg på ca 30 meters avstånd i nattmörkret.

Det är mycket mer troligt att Zodiac dog redan på 70-talet, än att han levde vidare i flera decennier utan att ha skickat ett enda brev till pressen.

Var kommer uppgifterna om ärren ifrån? Har följt fallet bra många år och har inte hört något om ärr. Finns inte i polisrapporten. Men nu helt plötsligt är ärren det stora beviset på att det här är mördaren?!
Nej, jag håller med dig, den här gubben kan läggas till i den långa listan med osannolika GM. Ger det max två veckor så är den här glömd.
Citera
2021-10-07, 19:43
Medlem
swebarbs avatar
Mycket intressant, det stod på AF

Ett foto av en man som matchar skissen av mördaren har hittats i ett mörkrum.

så jag vet inte hur man ska tolka detta ? han är ju säkert död sen länge så jag tvivlar man lär nånsin få nåt avslut på vem han egentligen var.
Citera
2021-10-07, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler

Fanns nu är det så att det var inget vittne som hävdade att mannen de sett i samband med brotten hade några ärr överhuvudtaget. Denna grupp av "experter" har troligtvis sett den ökända fantombilden och dragit slutsatsen att den misstänktes till synes ärr i pannan stämmer överens med de linjer som är tydliga på fantombilden. Däremot är denna fantombild felaktig och otillförlitlig då konstnären senare ritade om den enligt vittnenas grunder och iakttagelser, då de var missnöjda med den första.

https://idsb.tmgrup.com.tr/ly/uploads/images/2021/10/07/thumbs/800x531/150508.jpg

Som ni ser under den teckning det står skrivet "amended" på är dessa linjer eller ärr synnerligen nedtonade och marginella.
Citera
2021-10-07, 23:52
Medlem
Ograsts avatar
Zodiac experten Tom Voigt avfärdar Gary Francis Poste som gärningsmannen. Så man kanske ska vara lite försiktigt med att absolut säkerhet hävda något.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/zodiac-killer-expert-debunks-identity-theory-1238068/
Citera
2021-10-08, 17:11
Medlem
Xedomes avatar
Ja - tillika FBI. Vem skulle ni säga är mest trovärdig av zodiakerna Tom Voight resp. Michael Butterfield?

Gjorde en tillbakablick på förekommen anledning igår - men insåg rätt snabbt att det inte bara är ett rabbithole utan hela Alice i Underlandet man dimper ner i. Istället för en hund begraven, riskerar man att hitta en hel kennel.

Kan det vara så - att resp. mord är genomfört av olika förövare?

Har kollat lite extra på Jim Phillips Crabtree (Darlene Ferrins exman) resp. Dennis Land (park ranger) vid Lake Abyssa. Kan inte se något som helst samband mellan Cheri Jo Bates resp. Paul Sine. Alltid haft känslan av att det skulle kunna vara vaktmästare el. dyl. på Riverside College, som kunnat vara intressant i fråga om Bates.

Mest gärningsmannaprofilen jag försöker få ihop. Svårt att få till det ; från Gilbert & Sullivan med The Mikado till wing boots via chiffren, breven & (de schizofrena?) tankarna om livet efter detta.

Gaikowski är intressant, Allen likaså. Lite för mycket indicier och för lite bevis, bara..
Senast redigerad av Xedome 2021-10-08 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in