2021-10-08, 20:50
Medlem
Xedomes avatar
Det gick väl förresten en bra dokumentär på (S?)VT för 3-4 år sedan, med bl.a Bryan Hartnell och Nancy Sloan som medverkande.

- Nån som kommer ihåg originaltiteln..?

Graysmith, Fincher, Voight & alla giriga styvsöner orkar jag inte riktigt med längre - spekulativt tvärsäkra. Butterfield mer objektiv.

Märkligt med Gaiks röstinspelning dock - när han omnämner (andra) chiffret, som något mest till för att förvilla polisen. Har för mig att jag sett nån film på tuben, där han, mfl. firar att man legaliserat cannabis el.dyl.
Än märkligare - om han gick från paramilitärt intresse till soft beatnik-bohem nära till skratt.

Hartnell hör jag gärna igen!

Med reservation (som sagt) för att det skulle kunna vara ett antal flera förövare i omlopp. Jim Phillips Crabtree har bra motive, means opportunity. (skilsmässa, otrohet, polishat, chevrolet corvair, osv) för Ferrin.

Park ranger Dennis Land vid Lake Berryessa inte otrolig. Har för mig fö. att det inte var Riverside som Allen jobbade på - 66 (Bates). Kollade igenom årsböckerna på amerikanskt forum - hittade inte personal bland bilderna tyvärr.

Profiling är fortfarande intressant att ägna sig åt i det här fallet. Snacka om många olika slags egenskaper i En enda (eller..Njae.) person..

Citera
2021-10-09, 09:05
Medlem
Xedomes avatar
* This is the Zodiac speaking (2007, 01:41h)

Hela dokumentären, inkl. vittnesmål (nutid) ger en intressant insyn i mördarens /-nas karaktär :

https://youtu.be/1t7qpDNU4RM
Citera
2021-10-09, 09:53
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Vad tror ni om den nya misstänkte gärningsmannen? Själv är jag då osäker på att det någonsin kommer att lösas.
Citera
2021-10-09, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Vad tror ni om den nya misstänkte gärningsmannen? Själv är jag då osäker på att det någonsin kommer att lösas.

Känns tunt men Gary Poste liknar fantombilden i min mening.
Citera
2021-10-09, 12:29
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja, det är dock sant.
Citera
2021-10-09, 17:14
Medlem
Xedomes avatar
Citat:

Den slutgiltiga versionen utan rynkorna?
Det är väl den enda som har någon form av intresse..?

Även om det säkert finns 50000 andra amerikaner, som även de stämmer in på fantombilden.
Citera
2021-10-09, 17:15
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica

Har fortfarande inte sett något av substans?
Vilket är det beryktade brevet, som man ska ha extraherat namnet ifrån..?
Citera
2021-10-09, 20:17
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
jag har läst hans brev på zodiackiller.com, jag har även läst lite om han och andra tidigare...

Ett par saker slår mig.
1. han verkar ha någon form av koppling till militären, typ pappa ww2 veteran? alkad? våldsam?
Jag tänker på att han ibland hade militära kläder och skor, och kartan i 26e juni brevet. Det känns som en sådan sak en fd militär typ, inte speciellt hög rang eller dekorerad men som vill verka viktig, kan tvinga sitt barn att lära sig. Hur militären "alltid går efter den magnetiska nordpolen och att kompassen är som en klocka jada jada". bombplanerna tyder på detta liknar lite sånt som soldater kan göra. han verkar dock mest önska men sakna riktig kunskap om bomber vilket tyder på att han inte har haft någon som verkligen kunnat lära honom.

2. Jag har en känsla av att han har bott ensligt till som barn inte många vänner, men möjlighet att lära sig hantera vapen, av ovan nämd fader? fått följa med på jakt? antagligen livrädd isåfall.

3. han flyttade eller flydde nog hemifrån ganska ung tog sig till staden och ordnade ett "liv", bostad arbete, på något vis. kanske med hjälp av en släkting. pappan levde nog när han drog men något fick honom att flytta någon slags, gräl-extraordinär, eller så planerade han en flykt under lång tid tog med sig ett gevär, det han använde i början? och lite mer.

4 Han kan vara van att läsa, typ fantasy eller liknande, men inte att skriva handstilen känns ibland lite forcerad särskilt mot slutet som om han tröttnat på att skriva. det är som om han tänker snabbare än han skriver och att han inte är van eftersom han ibland skriver fel och stryker över istället för att skriva ett helt nytt papper.

5. han ville nog in armen eller polisen men föll på något test, synen?
fick något enklare jobb.

Jag fastnade för en detalj han ökar antalet offer ganska snabbt men skryter inte om några detaljer, det slog mig att det kan vara sant. ponera att han jobbade som vårdbiträde eller nattvakt på ett äldreboende eller en mentalvårdsinrättning det finns flera fall där folk har dödat hur många gamlingar som helst med överdoser eller kvävning utan att åka dit. Det är inte omöjligt att han gjort något liknande. Givetvis kunde han inte skryta om de morden då han skulle ha åkt dit fortare än ögat.

lite tankar bara har inte läst på lika mycket som ni andra men jag blir intresserad av såna typer.

fyller på med mera sedan

ha det gött

lallisen

Intressanta iakttagelser. Någon pappa eller manlig förebild, tror jag inte måste finnas. Tvärtom, tänker jag - att intresset för militär och föraktet för polisen - kan tyda på motsatsen: Att ingen far har varit närvarande. I tomrummet skapar han sin egen 'manliga' identitet.

Intresset för paramilitaria kan iofs tyda på tidigare värvning men med en dishonorable discharge. Sparken från militär och/eller från Valley Springs elementary, leder kanske till hämndbegäret.

Psykisk sjukdom tror jag kan vara adekvat - snacket om att han samlar ihop slavar till paradiset, låter som schizofrena villfarelser. (?)

Det här med The most Dangerous Game är möjligen mer begripligt än fascinationen med The Mikado, kanske?

Brevet kopplat till Paul Stine & själva mordet kopplar jag inte ihop med Zodiac. Däremot är texten på bildörren vid Lake Berryessa väldigt lik handstilen i de första breven?

Snacket från Ralph Spinelli & Don Cheney om Arthur Lee Allen som kontrakterad torped, är lite svårbedömt?

Eller vad tycker ni? Vad finns det idag för hårda bevis* i fallet med Zodiac?

*inte indicier
Senast redigerad av Xedome 2021-10-09 kl. 20:26.
Citera
2021-10-11, 18:53
Medlem
Xedomes avatar
Ingen som har några idéer? Frimärkes-DNA:t verkar komprometterat, om jag nu minns rätt. Hoppas inte. Bättre att låta bevis leda till förövare - än förövare till "bevis".

Tog en Zodiac-helg & gick igenom lite material.

Tänkte jag skulle försöka mig på en gärningsmannaprofil när andan faller på..
Senast redigerad av Xedome 2021-10-11 kl. 18:56.
Citera
2021-10-11, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Den slutgiltiga versionen utan rynkorna?
Det är väl den enda som har någon form av intresse..?

Även om det säkert finns 50000 andra amerikaner, som även de stämmer in på fantombilden.

Jag tycker att han mest liknar den högra av teckningarna på den här sidan: https://www.tmz.com/2021/10/06/zodiac-killer-identified-gary-francis-poste-san-francisco/

Vet inte vilken av dem som är den slutgiltiga?
Citera
2021-10-11, 21:35
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Jag tycker att han mest liknar den högra av teckningarna på den här sidan: https://www.tmz.com/2021/10/06/zodiac-killer-identified-gary-francis-poste-san-francisco/

Vet inte vilken av dem som är den slutgiltiga?

Den högra är reviderad utifrån vittnessynpunkter. Sedan finns det ytterligare en originalteckning (3 st) som är snarlik.

- Vilka bevis har vi för eller emot de som hittills anförts som gärningsmän?

- Kan man knyta någon / några till morden fortfarande?

- Vad är det för historia som ligger bakom gärningsmannens egendomliga referenser?

(..är de frågor jag undrar över, för egen del..)
Senast redigerad av Xedome 2021-10-11 kl. 21:40.
Citera
2021-10-12, 09:48
Medlem
Citat:

Det är jävligt tunt, att en random numera avliden människa är lik en blyertsteckning. Vad jag har orkat läsa mig till finns väl inget annat som pekar på honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in