2022-02-09, 02:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
https://youtu.be/ecdrkJ82pIs

Intressant dokumentär om fallet. Tror den är ganska ny, ser rätt ny ut iaf.

De försöker bla koppla Riverside fallet med Zodiacfallet. Jag har länge varit skeptisk till att Zodiac verkligen mördade Cheri Jo Bates, men denna dokumentär gav mig iaf en liten tankeställare. The Confession-brevet är ganska likt Zodiacs brev om man vidare analyserar dem. T.ex stavar de båda fel på samma ord.
Att mördaren i Riversidefallet signerar sina brev med ett Z är ju också en läskig slump.
Om det nu är en slump.

Trots att mördaren ger sken av att han kände Bates på något sätt i sina brev, så lyckades man inte hitta Bates mördare bland hennes bekanta. Den som hade flest indicier mot sig var Bob Barnett, men han blev friad med DNA och alibi. Det talar för att mördaren hittade på en story för att väcka uppmärksamhet. I breven skriver han även att han planerar att begå fler mord i framtiden, men inga fler mord verkar ha skett som kan kopplas till samma gärningsman. Iaf inte i Riverside. Men kanske i Vallejo/San Francisco ett par år senare? Möjligheten finns ändå där...

Om man får leka lite fritt med all tillgänglig info så kan man komma fram till detta: Det kanske inte var en slump att Zodiac ville begå sitt sista mord på Cherry Street i San Francisco.
Cherry låter ju lite som Cheri. Kanske valet av plats var tänkt att fungera som en långsökt ledtråd till Riversidemordet. För i övrigt är det en ganska osäker plats att begå ett mord på. Villor överall, folk på gatan, ja nog finns det gott om vittnen där.

Karaktärsdragen hos Bates mördare påminner ju ändå lite om Zodiac, som ju också ljög om andra mord som han inte har begått. Om inte Zodiac mördade Bates, så har Bates mördare en skrämmande lik personlighet som Zodiac.
Det är dokumentären från History Channel som kom ut under senhösten 2019. Tycker att den är bland de sämre dokumentärerna om Zodiac fallet, den kommer med inget nytt och de som medverkar i dokun bygger teorier utifrån inget vart.

En klassisk History dokumentär med andra ord
Citera
2022-02-10, 00:43
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det är dokumentären från History Channel som kom ut under senhösten 2019. Tycker att den är bland de sämre dokumentärerna om Zodiac fallet, den kommer med inget nytt och de som medverkar i dokun bygger teorier utifrån inget vart.

En klassisk History dokumentär med andra ord

Det där med att de stavar likadant är dock ändå intressant.

Är väl främst breven som gjort att det fallet kopplats till Zodiac.

Jag har som sagt länge varit skeptisk till att det var Zodiac som mördade Bates. Men breven är väl det främsta som talar för. Chansen finns ju såklart att det bara är en märklig slump.
Citera
2022-02-11, 01:16
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Det där med att de stavar likadant är dock ändå intressant.

Är väl främst breven som gjort att det fallet kopplats till Zodiac.

Jag har som sagt länge varit skeptisk till att det var Zodiac som mördade Bates. Men breven är väl det främsta som talar för. Chansen finns ju såklart att det bara är en märklig slump.
Njae, tycker att den dokumentären inte kom upp med ngt nytt. Bland de sämre dokumentärerna om Zodiac fallet, enligt mig.

Det blev ju påpekat här tidigare att det var en tonårspojke, och inte Zodiac, som skrev breven ang Cheri Jo Bates.
Citera
2022-02-20, 01:13
Medlem
Craiggs avatar
Bara jag som tycker att det kodade brevet som löstes för ett par år sen låter lite som ett självmordsbrev?

Att han valde att koda det, var kanske för att han visste att det förmodligen skulle ta tid att lösa den koden, och tills dess skulle han vara död. Brevet avslutas med ordet "death" dessutom...

Låter jävligt logiskt nu när man tänker på det. Det talar i så fall för att han ska ha begått självmord nån gång på 70-talet.
Citera
2022-02-20, 01:16
Medlem
Craiggs avatar
Det enda sättet att lösa det här fallet på är om man kanske börjar kolla in alla män i Kalifornien som begick självmord i mitten till slutet av 70-talet. Då kanske man hittar en match.
Citera
2022-02-20, 01:50
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Det enda sättet att lösa det här fallet på är om man kanske börjar kolla in alla män i Kalifornien som begick självmord i mitten till slutet av 70-talet. Då kanske man hittar en match.
Hur vet du att Zodiac begick självmord?
Citera
2022-02-20, 15:31
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hur vet du att Zodiac begick självmord?

Det går såklart inte att veta till 100%, men om man analyserar allt som vi har att gå på, så är det mycket som talar för det.

Personligen hade jag ändå sett att man undersöker de män som begick självmord i Kalifornien mellan 74 och 80. Vad förlorar man på det liksom? Och visst kanske man hittar en match den vägen.
Citera
2022-02-20, 16:04
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Mansonfamiljen var aktiva vid ungefär samma tidpunkt.
Förstår att du säkert endast använder Mason-familjen som exempel, men kan ju vara bra att påpeka att alla i och kring de som ingick där har blivit kontrollerade av polisen.

Har det inte lagts lite väl stor vikt kring att han skulle ha gjort militärtjänst? Kunnande kring chiffer och koder ska tydligen vara det som gör att detta nästan anses som självklart och det har jag svårt att hålla med om.
Citera
2022-02-20, 19:21
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Det går såklart inte att veta till 100%, men om man analyserar allt som vi har att gå på, så är det mycket som talar för det.

Personligen hade jag ändå sett att man undersöker de män som begick självmord i Kalifornien mellan 74 och 80. Vad förlorar man på det liksom? Och visst kanske man hittar en match den vägen.

Blir nog ganska svårt att att kolla upp alla som begick självmord i Kalifornien mellan 74 och 80, säkert en jävla massa människor som gjorde det som stämmer in på åldern av Zodiac.
Citera
2022-02-21, 00:35
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Blir nog ganska svårt att att kolla upp alla som begick självmord i Kalifornien mellan 74 och 80, säkert en jävla massa människor som gjorde det som stämmer in på åldern av Zodiac.

Njae så lång tror jag inte listan är. Även om den skulle vara det så vad hade man förlorat på det? Man gör ju något man kan göra iaf, just nu sitter man bara och stampar.
Citera
2022-02-22, 21:05
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Bara jag som tycker att det kodade brevet som löstes för ett par år sen låter lite som ett självmordsbrev?

Att han valde att koda det, var kanske för att han visste att det förmodligen skulle ta tid att lösa den koden, och tills dess skulle han vara död. Brevet avslutas med ordet "death" dessutom...

Låter jävligt logiskt nu när man tänker på det. Det talar i så fall för att han ska ha begått självmord nån gång på 70-talet.

Han valde att koda det budkapet för att verkligen bekräfta att det inte var han som hade ringt in till tv-programmet.

Vad säger att det bara är de krypterade breven som man skall lägga fokus på?

Han skickade mängder med brev som alla nämner slaves for the afterlife och "paradice".

Skulle inte förvåna mig det minsta om han deltagit i Koreakriget eller tjänstgjorde i Vietnam.
Citera
2022-02-23, 00:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Njae så lång tror jag inte listan är. Även om den skulle vara det så vad hade man förlorat på det? Man gör ju något man kan göra iaf, just nu sitter man bara och stampar.

Jag tror listan över självmord i Stockholm skulle vara nog för stor för att gå igenom. Men visst Zodiac kan ju finnas där, eller så lever han än i dag på ett ålderdomshem och kommer bekänna det hela på sin dödsbädd, vilket inte heller är så särskilt troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in