2021-04-24, 21:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Tvivlar starkt på att detta skulle stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Inte vad jag vet? Däremot så blev Zodiac stämplad som en fegis, eftersom att han mördade unga par. Att just Stine blev offret var en slump, men jag tror absolut inte att det var en slump att det var en taxichaufför som mördades, eller att det var en slump som gjorde att taximordet tog plats vid den aktuella mordplatsen.

Was the Zodiac gay?

Gender Issues?

Zodiac beskrev ju dödandet som "better than getting your rocks off with a girl", så om inte gay åtminstone incel?
Citera
2021-04-24, 21:53
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Däremot så tror jag att Zodiac bodde rätt i närheten av mordplatsen. Att han var känd/trygg i det området, och visste om ev genvägar till sitt hem. Tror inte att en mördare är villig att ta en så stor risk på öppen gata, om inte personen känner området och rutirnerna kring platsen. Tror även att mordet av en taxichaufför planerades i förväg.

Jag tror ändå att taximordet inte var särskilt välplanerat eftersom det var väldigt slarvigt utfört. Skrev tidigare i tråden att det är mer troligt att det var ett impulsmord. Alla tidigare mord skedde i slutna platser där det i princip inte fanns några vittnen, och nu helt plötsligt får mördaren för sig att skjuta en taxichaufför i ett bostadsområde, precis utanför ett bostadshus. Sen att han glömde en handske på mordplatsen tyder på att det nog inte var ett särskilt välplanerat mord.

En annan faktor som får mig att tro på att det var ett oplanerat mord är att mördaren "egentligen" inte hade någon anledning att mörda Stine, då han tidigare fokuserat på unga par. Vi vet inte exakt vad mördarens motiv var, men jag är nästan hundra på att motivet var ensamhet. Mördaren var med all sannolikhet en outsider som var utanför samhället och utan vänner och kärleksliv. Man blir ju i regel inte mördare utan anledning, utan det finns (i de allra flesta fall) en bakomliggande faktor. Att han attackerade unga par berodde nog på avundsjuka.

Att han aldrig åkte fast lär ju också tyda på att han var en outsider. Tror inte han hade kunnat hålla på med sina aktiviteter om han hade familj eller många vänner, någon hade definitivt lagt märke till något och slagit larm.

Jag tror att mördaren bodde antingen i San Francisco eller Vallejo. De flesta brev skickades från San Francisco. Men det som får mig att tro på Vallejo är faktumet att mördaren verkade känna till området väldigt bra när han ringde och anmälde sitt mord. En annan faktor är att det gick hela 40 minuter från det att mordet i Vallejo skedde tills han ringde och erkände det från en telefonkiosk. Mordet skedde inte långt utanför staden utan alldeles i närheten. Varför skulle det ta 40 min att ta sig från mordplatsen till telefonkiosken? En rimlig hypotes är att han åkte hem först och sedan promenerade till telefonkiosken.
Citera
2021-04-25, 02:03
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Jag tror ändå att taximordet inte var särskilt välplanerat eftersom det var väldigt slarvigt utfört. Skrev tidigare i tråden att det är mer troligt att det var ett impulsmord. Alla tidigare mord skedde i slutna platser där det i princip inte fanns några vittnen, och nu helt plötsligt får mördaren för sig att skjuta en taxichaufför i ett bostadsområde, precis utanför ett bostadshus. Sen att han glömde en handske på mordplatsen tyder på att det nog inte var ett särskilt välplanerat mord.

En annan faktor som får mig att tro på att det var ett oplanerat mord är att mördaren "egentligen" inte hade någon anledning att mörda Stine, då han tidigare fokuserat på unga par. Vi vet inte exakt vad mördarens motiv var, men jag är nästan hundra på att motivet var ensamhet. Mördaren var med all sannolikhet en outsider som var utanför samhället och utan vänner och kärleksliv. Man blir ju i regel inte mördare utan anledning, utan det finns (i de allra flesta fall) en bakomliggande faktor. Att han attackerade unga par berodde nog på avundsjuka.

Att han aldrig åkte fast lär ju också tyda på att han var en outsider. Tror inte han hade kunnat hålla på med sina aktiviteter om han hade familj eller många vänner, någon hade definitivt lagt märke till något och slagit larm.

Jag tror att mördaren bodde antingen i San Francisco eller Vallejo. De flesta brev skickades från San Francisco. Men det som får mig att tro på Vallejo är faktumet att mördaren verkade känna till området väldigt bra när han ringde och anmälde sitt mord. En annan faktor är att det gick hela 40 minuter från det att mordet i Vallejo skedde tills han ringde och erkände det från en telefonkiosk. Mordet skedde inte långt utanför staden utan alldeles i närheten. Varför skulle det ta 40 min att ta sig från mordplatsen till telefonkiosken? En rimlig hypotes är att han åkte hem först och sedan promenerade till telefonkiosken.
Går man igenom alla morden som vi med säkerhet vet utfördes av Zodiac, så ser man att samtliga av morden/attackerna genomfördes på ett ganska så oorganiserat vis - inte bara mordet av Stine. Samtidigt så ser man klara tecken på förhandsplanering från gärningsmannen i samtliga av morden/mordförsöken, tycker även att man ser signaler på att Zodiac mördaren kände till området och rutinerna vid/kring mordplatserna. Som jag har poängterat längre bak i den här tråden, så tror inte jag att Zodiac var så smart som många hävdar att han var. Tvärt om, så menar jag att det mesta pekar mot att Zodiac var slarvig/klumpig och en oerfaren. Men att han kom undan pga dåligt polisarbete.

Det att Zodiac valde att mörda en taxichaufför av allt, och att mordet skedde just vid den aktuella platsen var knappast en tillfällighet. Tror inte att taximordet var ett oplanerat impulsmord.

Jag tror snarare att Zodiac hade bestämt sig för att mörda en taxichaufför, och planerat dådet och val av mordplats i detalj. Tror även att Zodiac mördaren valde den aktuella mordplatsen för att han kände rutinerna i området och visste om ev flyktvägar. Och att antingen så bodde han rätt i närheten eller så hade han parkerat sin bil i området kring där taximordet tog plats.

När det gäller den ena handsken som hittades i taxin, så kan man inte med säkerhet säga att den tillhörde gärningsmannen.

Håller med om att mkt talar för att avundsjuka kan ha gett Zodiac motivation till att utföra dåden, samtidigt så verkar det inte finnas några motiv öht bakom Zodiac morden - annat än att bara mörda människor. Det mesta talar givetvis för att Zodiac hade psykiska störningar, men det behöver inte betyda att han var en outsider eller en som visade tecken på en som var psykiskt ostabil. Mördare/seriemördare är som oftast bra på att leva ett sorts dubbeltliv, där de döljer den andra sidan för offentligheten.
Citera
2021-04-25, 13:48
Avslutad
Citat:

BTK och Gary Ridgway klarade av att kombinera mördande och familjeliv, och då var Ridgway dessutom svagbegåvad.
Citera
2021-04-25, 13:48
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Was the Zodiac gay?

Gender Issues?

Zodiac beskrev ju dödandet som "better than getting your rocks off with a girl", så om inte gay åtminstone incel?

Det ena utesluter inte det andra...

Nu köper jag inte personligen Allen som Zodiac, men han var iofs väldigt ensam, trånade efter Darlene Ferrin men sexuellt skall han varit "all over the map". Vad som är allmänt känt är att han antastade barn. Fick fängelsestraff för att ha våldtagit en pojke. Det som är mindre välkänt är att vid en husransakan hos honom hittade man dildos, och en PI som skuggade hans bil såg honom stanna på en parkering i San Francisco som användes som en motsvarighet till bögringen.

Skall man ha det ordvalet som utgångspunkt måste man ju sätta samma fokus på de övriga misstänkta.
Incel är väl något av ett modeord/modefenomen. De som går så långt att deras desperation får dem att begå mord brukar snabbt ta sig själva av daga efteråt. Ett utökat självmord om man så vill.

Avundsjuka på kärlekspar kan varit ett motiv, men vad skulle planen åstakomma?
Kan man inte bli älskad så kan man iallafall bli hatad?

En följdfråga blir då varför Zodiac aldrig nämner sin eveutella ensamhet, avsaknad av kärlek eller något liknande i sin korrespondens med press och polis under den flera år långa katt och råtta leken? För att inte ge profilers något att bygga på?
Citera
2021-04-25, 14:44
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
BTK och Gary Ridgway klarade av att kombinera mördande och familjeliv, och då var Ridgway dessutom svagbegåvad.

Sant, men jag tror ändå inte Zodiac hade familj med tanke på hans (förmodliga) motiv. Han verkade ha varit en ensam person som var avundsjuk på unga par, därmed mördade han dem. Zodiac handlade ju dessutom mycket mer än bara mord. Det var brevskrivande, kunskap om cipher, hans dräkt under ett av morden. Någon hade definitivt upptäckt dessa saker om han var omringad av folk regelbundet.
Citera
2021-04-25, 14:59
Medlem
Craiggs avatar
Om han nu trots allt hade familj och lyckades hålla allt hemligt, hade inte hans familj tyckt att det var mysko att han befann sig ute vid samma tidpunkt som morden ägde rum? De skedde oftast runt midnatt förutom mordet i Napa County. När dessutom fantombilden började komma ut i media, tror jag definitivt en familjemedlem hade slagit larm.
Citera
2021-04-25, 15:05
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

En följdfråga blir då varför Zodiac aldrig nämner sin eveutella ensamhet, avsaknad av kärlek eller något liknande i sin korrespondens med press och polis under den flera år långa katt och råtta leken? För att inte ge profilers något att bygga på?

Varför skulle han nämna detta? Då framstår han ju som en mes. Istället skrev han att han ville skjuta skolbarn och att han samlade på sig slavar till after life, vilket ledde till att han fick den uppmärksamhet han drömde om. Skulle det i brevet framkomma att han bara var ett ensamt knytt som saknade lite kärleksliv skulle nog folk inte vara lika rädda för honom.

Vill man tro att Zodiac låg bakom mordet i Riverside så är han inne lite på det spåret i början av brevet han skickade till Riversidepolisen. I början av brevet skriver han lite om att han blivit dissad flera gånger, att Bates sårat honom på nåt sätt och att han stalkar en massa tjejer.
Senast redigerad av Craigg 2021-04-25 kl. 15:09.
Citera
2021-04-25, 15:22
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Was the Zodiac gay?

Gender Issues?

Att Zodiac skulle ha varit bög känns som att övertolka. Vi vet lika lite om hans sexuella läggning som hans identitet. Argumenten för att han ska ha varit bög är väldigt, väldigt klena enligt mig. Jag är iaf inte övertygad ännu. Jag är rätt säkert på att han var en heterosexuell incel.
Citera
2021-04-25, 20:16
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Sant, men jag tror ändå inte Zodiac hade familj med tanke på hans (förmodliga) motiv. Han verkade ha varit en ensam person som var avundsjuk på unga par, därmed mördade han dem. Zodiac handlade ju dessutom mycket mer än bara mord. Det var brevskrivande, kunskap om cipher, hans dräkt under ett av morden. Någon hade definitivt upptäckt dessa saker om han var omringad av folk regelbundet.

Jag är inte enig med dig om särskilt mycket men i vart fall det här håller jag med dig om. Kan tänka mig att anledningen till att Zodiac slutade med mord var att han träffade en livskamrat.
Citera
2021-04-25, 20:17
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Was the Zodiac gay?

Gender Issues?

Inget är omöjligt. Men jag kan inte se ngt som tillsäger att Zodiac var homosexuell, tvärt om så tycker jag att hans val av offer indikerar att gärningsmannen var en heterosexuell man.
Citera
2021-04-27, 22:59
Medlem
Craiggs avatar
Man kan alltid hoppas att det kommer något erkännande på dödsbädden snart. Jag menar, enligt överlevande offer ska mördaren ha varit ca 26-30 år gammal. Var han prick 30 1969 så var han alltså född 1939 och är därmed 82 år idag. Var han 26 var han född 1943 och är 78 år idag. Att han fortfarande lever är därmed inte helt orimligt.

Jag är ändå hyfsat säker på att han är död. But you never know...

Det stora felet jag tror folk har gjort i decennier, är att de utgår för mycket från fantombilden.
Jag ger inte mycket för den fantombilden då den är baserad på vad några barn såg på avstånd i nattmörkret. Dessutom går den emot de överlevande offrens beskrivningar. Båda offren påstod att mördaren var tjock och hade ett stort ansikte, men på fantombilden ser han smal ut. De nämnde också att mördaren såg ut att ha krulligt hår, på fantombilden verkar han ha rakt år. Så varför ska man betrakta fantombilden som särskilt pålitlig?

Ok, fantombilden kanske var lik mannen som körde runt Kathleen Johns. Men inte Zodiac.
Senast redigerad av Craigg 2021-04-27 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in