2015-05-14, 00:33
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Så gammal tror jag inte att han var. Hans språk i breven pekar mot en yngre man i 30-35-års åldern. Inte för ung med tanke på intelligensen och kunskaperna och inte för gammal heller. Precis som vittnena uppgav.

jo men omkring 40 tror jag att han var. men eftersom han inte har blivit identifierad så är allt möjligt. om man hittar en misstänkt som man gillar för brottet/brotten, så tänker inte jag låsa mig vid åldern, så länge den inte är allt för låg. han kan ha varit 27-28 och jävligt intelligent etc. etc. men jag tror att han var äldre, och omkring 40.
Citera
2015-05-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
vad krävs för att du ska börja tro att han faktiskt är oskyldig? jag tycker att han var ett svin och förtjänade dödstraff för det han gjorde mot ungarna, och han skulle ha kunnat varit Z, men jag tror inte det längre, efter allt jag listat ovan. för det är där jag tror att toschi och Armstrong gick bet, att de låste sig mentalt på ALA, och fick nada. men vore kul att veta vad de tror idag, om de fortfarande lever?
Det krävs en bättre misstänkt och i mina ögon är Allen så nära Z man kan komma utan fällande bevisning. Många utredare var/är av den åsikten att fallet inofficiellt är löst och att Allen är Z. De två ledande utredarna, Toschi och Armstrong, var och är fortfarande övertygade om att Allen var Z men att de inte kunda binda honom till brotten. Och här står du och avfärdar det så enkelt? Toschi lever idag men jag vet inte om Armstrong är vid liv.

Förstår inte varför du är så insnöad på det där med ungarna. När utredarna förhörde honom och testade hans handstil bl.a. så visste han att det handlade om att han var misstänkt som Z. Att han då uppträdde nervöst och behövde 100 år på sig med bokstäverna m.m. tycker du är fullt normalt? Du tycker inte alls att det är konstigt att han samma dag som LB-morden kommer hem med blodiga knivar? Hans egen familj misstänkte ju för fan honom och gick till polisen. Allen är väl den ende av de misstänkta som man med säkerhet kan säga har varit på alla brottsplatser. Har bombritningar hemma, kryptogram, Zodiac-VHS, Zodiac-klocka, vapen av samma kaliber som Z använde. Vittnen som pekar ut honom. Inget av det här är konstigt alls tycker du. Istället fokuserar du på det där med ungarna...sjukt.

Tror du att Z skrev utan handskar och hanterade breven utan handskar? Det verkar så.

Vilka böcker har du läst ang. fallet? Har läst originalboken och plöjer nu igenom This is the Zodiac speaking. Efter den tänkte jag läsa den uppdaterade versionen av Graysmith bok.
Mvh
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-15 kl. 00:04.
Citera
2015-05-15, 00:39
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Det krävs en bättre misstänkt och i mina ögon är Allen så nära Z man kan komma utan fällande bevisning. Många utredare var/är av den åsikten att fallet inofficiellt är löst och att Allen är Z. De två ledande utredarna, Toschi och Armstrong, var och är fortfarande övertygade om att Allen var Z men att de inte kunda binda honom till brotten. Och här står du och avfärdar det så enkelt? Toschi lever idag men jag vet inte om Armstrong är vid liv.

Förstår inte varför du är så insnöad på det där med ungarna. När utredarna förhörde honom och testade hans handstil bl.a. så visste han att det handlade om att han var misstänkt som Z. Att han då uppträdde nervöst och behövde 100 år på sig med bokstäverna m.m. tycker du är fullt normalt? Du tycker inte alls att det är konstigt att han samma dag som LB-morden kommer hem med blodiga knivar? Hans egen familj misstänkte ju för fan honom och gick till polisen. Allen är väl den ende av de misstänkta som man med säkerhet kan säga har varit på alla brottsplatser. Har bombritningar hemma, kryptogram, Zodiac-VHS, Zodiac-klocka, vapen av samma kaliber som Z använde. Vittnen som pekar ut honom. Inget av det här är konstigt alls tycker du. Istället fokuserar du på det där med ungarna...sjukt.

Tror du att Z skrev utan handskar och hanterade breven utan handskar? Det verkar så.

Vilka böcker har du läst ang. fallet? Har läst originalboken och plöjer nu igenom This is the Zodiac speaking. Efter den tänkte jag läsa den uppdaterade versionen av Graysmith bok.
Mvh
Den första fetningen;
Det är ju sensationell info. Förklara mer...

Andra fetningen;
Det där stämmer inte riktigt. Den enda som "pekat ut" Allen var ju Mageau knappt 25 år senare, men det utpekandet är som tidigare diskuterats väldigt bristfälligt.

Vill inte utesluta någon, men känner bara att om det nu var Allen, borde man hittat något som håller, inte bara indicier. The Bawart report som finns i slutet av den senare av Graysmiths böcker är ju intressant, en lista på alla indicier som pekar mot Allen.

Vet inte hur vanliga erkännanden på dödsbädden är, men chansen finns ju fortfarande, alternativt att man hittar någonting i någons dödsbo.
Citera
2015-05-15, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Den första fetningen;
Det är ju sensationell info. Förklara mer...

Andra fetningen;
Det där stämmer inte riktigt. Den enda som "pekat ut" Allen var ju Mageau knappt 25 år senare, men det utpekandet är som tidigare diskuterats väldigt bristfälligt.

Vill inte utesluta någon, men känner bara att om det nu var Allen, borde man hittat något som håller, inte bara indicier. The Bawart report som finns i slutet av den senare av Graysmiths böcker är ju intressant, en lista på alla indicier som pekar mot Allen.

Vet inte hur vanliga erkännanden på dödsbädden är, men chansen finns ju fortfarande, alternativt att man hittar någonting i någons dödsbo.
Ska erkänna att jag tog i lite väl. Att han har varit vid LB, LHR och BRS lär ingen ifrågasätta. Däremot finns det inget som knyter honom till Presidio Heights i SF. Men Allen var ju en flitig besökare av SF och känner nog till stan.

Det är inte bara Mageau som har vittnat (pekat ut Allen på foto). En av hans vänner, Don Cheney, har vittnat om Allens mordplaner som Z. Vissa ifrågasätter detta och menar att Cheney hämnas eftersom Allen tafsade på hans dotter (?). Sedan har ju även Allens familj, bland annat brorsan och hans fru, fattat misstankar och gått till polisen och samarbetat med dem i hopp om att finna bevis. Hans bror har bl.a. hjälpt till att leta efter bevis i Allens källare i Vallejo.

Som sagt. Hade det bara funnits ett fåtal indicier så hade inte jag heller rynkat på ögonbrynen. Men det finns ju jättemånga indicier som pekar på Allen. För många.
Citera
2015-05-15, 12:40
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:

Mvh

då är det ju synd att bry sig om teknisk bevisning, eller? man är ju skyldig tills man bevisat sin oskuld, eller vara det tvärtom?

att Toschi och Armstrong var säkra då på att allen var Z, visste jag också. frågan är hur de ställer sig nu, när det kan finnas bevis för att han är oskyldig, det beror ju på hur man tolkar dem. men de kanske är på din linje, det vet inte jag.

angående ungarna, försökte förklara det, men svårt i skrivform. men om man vet att man har gjort bort sig big time (som allen hade gjort) så är man väl rädd att råka ut för lite polisbrutalitet/egenmäktigt förfarande etc. etc. han var väl skraj för att det kommer 3 snutar från mordroteln, och försöker sätta dit honom. de säger t.o.m. att någon har angivit honom som misstänkt. det är lite värre än att få sitta för t.ex. våldsamt motstånd.

sen att han tar långtid på sig, är ju för att han är tvingad att lämna skrivprov. om man då inte kan skriva med andra handen så blir det fult. och det kan inte lämnas in för jämförelse, så han får göra om tills det ser bra ut. med tiden så blir han bättre, han lär sig hur man skriver med andra handen, eftersom han tränar. hade det fenomenet inte inträffat, så hade han kunnat suttit där till döddagar och skrivit. dessutom så hade han ju blivit tvingad till samma sak i skolan, att skriva med högerhanden. så det satt antagligen kvar djupt inne.

att han råkade ha blodiga knivar, just den dagen är olyckligt. men man tänker nog inte: det kanske har begåtts ett mord idag, som jag kan bli misstänkt för, så jag kan inte slakta kycklingen.

ja, det tror jag. han hänvisar till att han har "airplane cement on the fingertips". dock tror jag att han hade handskar när han mördade folk, bara för att krutresterna inte skulle finnas på händerna om han blev tagen. antagligen har han slängt handskarna efter vägen i något dike, och polisen kan ju inte spärra av flera kvadrat kilometer, eller leta efter något som man inte vet finns. det hade inte heller jag gjort.

jag är emot böcker när det gäller sånt här. vill inte att någon ska tjäna pengar på att förtala andra. om däremot Z hade varit lagförd och man visste vem det var, hade jag kunnat läsa den boken.

nej jag hämtar min info från b.la. crimelibrary.com (som nu är nere), wikipedia (där breven finns), youtube dokumentärer, olika forum som kommer med ideér, så kan man tolka som man vill.

sen kan jag ju säga att när det gäller finchers film, så vet man ju att faktafel och goofs kommer att listas, som det mycket riktigt har gjort. så jag tror inte på allt som är i den filmen, utan har kollat vad som är sant och vad som är fiktion.
Citera
2015-05-15, 19:18
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
vad tror ni om "340" chiffret? innehåller det någonting av värde, eller är det bara massa blaj för att polisen skulle fokusera på att lösa det? sen undrar jag, varför han aldrig ens nämnde lake berryessa i något av sina brev? visst, han hade minst dödat 3 st innan han kontaktade tidningarna första gången. då ger han bevis för att övertyga att det var han som gjorde det. likadant med paul stein.

och varför bar han masken vid den attacken? ingen annan gång är han blyg. är han rädd att bli sedd, det är ju bara att döda alla han ser i så fall? han har ju pistolen som är laddad.

för att jag ska vara övertygad om att man har hittat den skyldige så ska den misstänkte kunna knytas till:

wing Walkers med rätt storlek.

handstilen ska matcha, och gärna DNA och ev. fingeravtryck. inget av dessa får motsäga varandra.

och personen ska ju inte vara helt tvärtemot fantombilden heller.
340-chiffret påstods vara löst för snart 4 år sedan. Nedanstående är vad Corey Starliper då hävdade att det innehöll. Hade han då rätt, så pekar det ut Allen.
Citat:
KILL/SLF/DR/HELP/ME/KILL/MYSELF/GAS/CHAMBER/AEIOUR/DAYS/QUESTIONSABLE/EVERYY/WAKING/MOMENT/IM/ALIVE/MY/PRIDE/LOST/I/CANT/GO/ON/LIVING/IN/THIS/WAY/KILLING/PEOPLE/I/HAV/KILLD/SO/MANY/PEOPLE/CANT/HELP/MYSELF/IM/SO/ANGRY/I/COULD/DO/MY/THING/IM/ALONE/IN/THIS/WORLD/MY/WHOLE/LIFE/FUL/O/LIES/IM/UNABLE/TO/STOP/BY/THE/TIME/YOU/SOLVE/THIS/I/WILL/HAV/KILLD/ELEVEN/PEOPLE/PLEASE/HELP/ME/STOP/KILLING/PEOPLE/PLEASE/MY/NAME/IS/LEIGH/ALLEN/
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2017738/Meet-man-claims-CRACKED-code-Zodiac-Killer.html
Citera
2015-05-15, 20:25
Medlem
Citat:
angående ungarna, försökte förklara det, men svårt i skrivform. men om man vet att man har gjort bort sig big time (som allen hade gjort) så är man väl rädd att råka ut för lite polisbrutalitet/egenmäktigt förfarande etc. etc. han var väl skraj för att det kommer 3 snutar från mordroteln, och försöker sätta dit honom. de säger t.o.m. att någon har angivit honom som misstänkt. det är lite värre än att få sitta för t.ex. våldsamt motstånd.
Är ganska säker på att de talade om för honom att han var misstänkt som Z. Sen var ju Allen knappast känd för att vara rädd utan han var väldigt stor och självsäker. Utredarna sa att han var lugn men uppträdde nervöst som om han ville dölja något.

Citat:
sen att han tar långtid på sig, är ju för att han är tvingad att lämna skrivprov. om man då inte kan skriva med andra handen så blir det fult. och det kan inte lämnas in för jämförelse, så han får göra om tills det ser bra ut. med tiden så blir han bättre, han lär sig hur man skriver med andra handen, eftersom han tränar. hade det fenomenet inte inträffat, så hade han kunnat suttit där till döddagar och skrivit. dessutom så hade han ju blivit tvingad till samma sak i skolan, att skriva med högerhanden. så det satt antagligen kvar djupt inne.
Allen kunde skriva med båda händerna, men den vänstra var bättre. Att han tar hundra år på sig att skriva går inte att förklara bort. Han ifrågasätter dessutom flera gånger om han verkligen måste skriva. Det är ett onormalt beteende och visar på att han döljer något. Att handstilen sen ser ut att vara identisk med Zodiacs är ju bara pricken över i:et.

Citat:
att han råkade ha blodiga knivar, just den dagen är olyckligt. men man tänker nog inte: det kanske har begåtts ett mord idag, som jag kan bli misstänkt för, så jag kan inte slakta kycklingen.
Olyckligt ännu ett olyckligt sammanträffande...att den bäste misstänkte just den dagen kommer hem med blodiga knivar...han måste ha en rejäl skopa otur den där Allen. När Allen blev förhörd första gången så nämnde han aldrig att han hade pratat med grannen vid en viss tid för att kunna använda honom som alibi. När grannen avlider en vecka senare så kommer Allen plötsligt ihåg att han hade pratat med grannen och berättar det för polisen ännu ett olyckligt sammanträffande...

Citat:
jag är emot böcker när det gäller sånt här. vill inte att någon ska tjäna pengar på att förtala andra. om däremot Z hade varit lagförd och man visste vem det var, hade jag kunnat läsa den boken.
Jag tycker att du kan ge det ett försök. Även om Graysmith är lite insnöad på Allen så är han ändå väldigt öppen och går grundligt igenom andra misstänkta. Om inte annat så får man en helt annan inblick över fallet. Jag håller inte med Graysmith i allt han skriver men han har ofta väldigt bra poänger. Annars kan jag tipsa om "This is the Zodiac Speaking" av Kelleher & Van Nuys. Det är mer psykologi över det hela och de är opartiska och håller sig till fakta.
Citera
2015-05-15, 21:00
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Olyckligt ännu ett olyckligt sammanträffande...att den bäste misstänkte just den dagen kommer hem med blodiga knivar...han måste ha en rejäl skopa otur den där Allen. När Allen blev förhörd första gången så nämnde han aldrig att han hade pratat med grannen vid en viss tid för att kunna använda honom som alibi. När grannen avlider en vecka senare så kommer Allen plötsligt ihåg att han hade pratat med grannen och berättar det för polisen ännu ett olyckligt sammanträffande...

NU förvrider du fakta något helt extremt.

Ja, polisen pratade med honom efter LB-attacken. Nästa samtal med polisen skedde sedan fler år senare, 1971 tror jag bestämt. Så det är alltså flera år senare han berättar om det här med grannen.
Citera
2015-05-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
NU förvrider du fakta något helt extremt.

Ja, polisen pratade med honom efter LB-attacken. Nästa samtal med polisen skedde sedan fler år senare, 1971 tror jag bestämt. Så det är alltså flera år senare han berättar om det här med grannen.
Så du köper hans lögn om att han glömde bort att han pratat med grannen? Något som hade kunnat utesluta honom som Z. Istället kommer liraren på det i efterhand när grannen avlidit
Citera
2015-05-16, 03:13
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Sen var ju Allen knappast känd för att vara rädd utan han var väldigt stor och självsäker.

stor var han ja, och självsäker är inte fel men inte rätt heller, det är inte ett ord som jag skulle använda för att beskriva honom utifrån vad jag har sett av honom, t.ex. i "a current affair: branded a butcher". jag skulle mer säga att han var "out of balance". inte för att finchers film är fakta, men toschi var ju en supervisor/rådgivare till filmen, så jag skulle tro att han styrde ganska mycket hur förhöret utspelar sig i filmen. och jag tycker, att i filmen, så är allen samarbetsvillig, fram tills han inser att det inte spelar någon roll vad han säger, de vill sätta dit honom i vilket fall, att de har bestämt sig. det är precis innan toschi ber att få titta på klockan han har.

att han berättar om knivarna är väl för att inte bli anklagad för att ha ljugit/undanhållit saker. om grannen nu hade sett honom med de blodiga knivarna och rapporterat det till polisen, så är det ju bättre att säga det än att inte säga det.

Citat:
Allen kunde skriva med båda händerna, men den vänstra var bättre. Att han tar hundra år på sig att skriva går inte att förklara bort. Han ifrågasätter dessutom flera gånger om han verkligen måste skriva. Det är ett onormalt beteende och visar på att han döljer något. Att handstilen sen ser ut att vara identisk med Zodiacs är ju bara pricken över i:et.

alla reagerar olika på olika saker. om du som man inte gråter över att frun har fått missfall t.ex. betyder det då att du inte är ledsen? att handstilen är identisk är en överdrift, det finns likheter men inte tillräckligt stora/många för att kunna säga definitivt att han skrev Z breven.

Citat:
Jag tycker att du kan ge det ett försök. Även om Graysmith är lite insnöad på Allen så är han ändå väldigt öppen och går grundligt igenom andra misstänkta. Om inte annat så får man en helt annan inblick över fallet. Jag håller inte med Graysmith i allt han skriver men han har ofta väldigt bra poänger. Annars kan jag tipsa om "This is the Zodiac Speaking" av Kelleher & Van Nuys. Det är mer psykologi över det hela och de är opartiska och håller sig till fakta.

är det någon bok som jag skulle vilja läsa, så är det den om Earl van Best. "the most dangerous animal of all". men eftersom jag på förhand tror att han inte har någonting med Z att göra, förutom att han är lik fantombilden, så tror jag att jag avstår. men ska tänka på dina förslag.

hade man kunnat knyta Ross Sullivan eller Darlene Ferrins make till t.ex. Wing Walkers med rätt storlek (10½?) så hade det varit intressant i mina ögon. Gaikowski tror jag inte på, det enda som talar för honom är att Nancy Slover identifierade rösten (typ 40+ år senare, och kanske fick betalt för det?) Rick Marshall ska ju vara avskriven, vet inte hur, men läste det på zodiackiller.com
Lawrence kane vet jag inte ens hur han kom in i utredningen? Ted K, intelligent och kunde bomber. mer tveksam till att han var en iskall mördare som gjorde det med pistol och kniv. ciphers lär han ju ha kunnat/kan utan tvekan.

bottom line, det finns många misstänkta, men jag tror inte att någon av dem är rätt man som Z, bara hyfsade kandidater. men om det visar sig i framtiden att allen var skyldig, så kommer jag att gratulera dig för att du höll fast vid din tro och övertygelse, trots att inget talar för det idag, samt erkänna att jag haft fel.

min fråga är till alla som läser detta: tror ni att vi kommer att få se en lösning på detta någon gång? typ som med BTK (Dennis Raeder)? eller kommer detta att vara som Jack the ripper, Palme mördaren, Kennedymordet, osv. osv.?
Citera
2015-05-16, 03:21
Medlem
badbollen3s avatar
till Mandelbrot: (kunde inte citera av någon anledning)

graysmith kom med en lösning i sin bok, den tycker jag är lika trovärdig som den du länkade, d.v.s. inte alls. när/om man kommer på rätt lösning, så kommer det att märkas direkt. och endast ett fåtal kommer att tvivla på den lösningen. jag har gärna diskussioner, men den länkade "lösningen" får du ursäkta, är i mitt tycke bara trams. men vill du tro på den så visst. men då tror inte jag att vi har så mycket att diskutera :/
Citera
2015-05-16, 03:25
Medlem
Jag tror att den lokala mannen som Cheri Jo Bates kände och dejtade tog livet av henne, med hjälp av en vän. Det intressanta här är ju att vissa handstilsexperter hävdar att Bates mördare har samma handstil som Z. DNA har på senare år avskrivit honom från misstanke. Hur kan jag då fortfarande tro att han är skyldig?

- Mannen var förtjust i Bates. En vecka innan mordet så ska hon ha träffat sin kille i SF och gått med på att förlova sig. När hon kom tillbaka hem och berättade att de inte kunde dejta mer så ska ha tagit väldigt illa upp. Enligt vittnen ska han några dagar innan mordet ha setts bråkat med Bates utanför campusen. Ett vittne såg honom örfila henne och säga "har du ändrat dig?!".

- Mannen har inför sina vänner skrytit om att han har tagit livet av henne. Ett Lögndetektortest visade att en vän till honom talade sanning.

- Under mordkvällen ska han ha spelat basket med sina vänner. Bates ropade på/ringde honom (av ännu okänd anledning) och han lämnade omedelbart basketplanen och sa "den där horan ska till biblioteket".

- Precis innan mordet så ska en annan kvinna ha gått förbi mordplatsen och sett en man ståendes i skuggan. Hon såg inte mycket av honom men kunde beskriva vad han hade på sig. Under en fotovisning senare kunde hon inte peka ut den här mannen, men kläderna hon hade beskrivit passar in på vad den här misstänkte mannen hade på sig den kvällen.

- Någon timme efter mordet så ska vittnen ha sett två män lysa med ficklampor vid brottsplatsen som om de letade efter något (förmodligen mördarens klocka som polisen senare hittade). Efter ca 15 min försvann de. Ett lögndetektortest på mannens bäste vän visade att denne ljög när polisen frågade honom om hans inblandning. Den huvudmisstänkte vägrade först att genomgå ett lögndetektortest men blev övertalad av sin advokat. Men när frågorna blev tuffare så vägrade han helt plötsligt att svara och testet fick avbrytas.

- På 90-talet erkände hans dåvarande bästa vän att han hade stött på mannen under mordnatten och att han ombads följa med till biblioteksområdet för att leta efter något (förmodligen klockan). Ytterliggare ett lögndetektortest visade att kompisen inte talade sanning när frågorna berörde hans inblandning.

- En annan vän till mannen sa att mannen på morgonen efter mordnatten sagt att han dödat henne. Ett lögndetektortest visade att kompisen talade sanning.

- Mannens familj har sagt till polisen att han hade en liknande klocka som polisen fann vid mordplatsen och att familjen aldrig har sett den sedan dess.

- Små hårstrån som hittades på Bates handflata har visat att mördaren hade sandfärgad-blond hårfärg. Den här mannen hade sandfärgat-blont hår.

DNAt matchade inte trots dessa extrema indicier och vittnesuppgifter. Visst, håret stämde ju, men hud (?) som man hittade på hennes handflata och under en nagel matchade inte. Kan det ha varit hans kompis? Testade man honom eller någon annan i kompiskretsen? Tveksamt.

Men som ni ser. Jävligt mycket talar för att han är skyldig men det saknas avgörande bevisning. Precis som i fallet med Allen. Då är nästa fråga. Hur förklarar man att handstilen stämmer så bra in på Z? Även språkbruket i breven tycker jag påminner starkt om Z. Var det inte också så att man testade den här misstänkte mannens handstil och att den inte matchade? Sjukt förvirrande detta precis som allt annat.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-16 kl. 04:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in