Vet någon om det har kommit någon uppdatering gällande DNA profilen från Gaikowskis brev?
Vet att Mystery Quest fick fram en halv DNA-profil från Albany breven Gaikowski skickade och skickade DNA:t till både San Francisco PD och Napa County PD för gämförelse men har inte hittat något som tyder på att dom kollat in på det. Vad jag vet har SFPD helt lagt ner Zodiac avdelningen och Napa County har fortfarande deras fall som aktivt, kanske är det tvärt om, jag vet inte.
Hur som helst så verkar många vara väldigt säkra på just Richard Gaikowski och bevisen som använts är nästan endast bara Napa County operatörens igenkännade av hans röst från Goldcoast inspelningen och liknelsen mellan Gaikowskis bild och en av Zodiac sketchen, men här kommer även en av grejerna som irriterar mig mest med hela Zodiac fallet och det är att endast sketchen som polismannen gav som används, en man som bara just han är säker på skulle vara Zodiac för att han sågs promenerandes i närheten av Paul Stine mordet och att han tydligen hade viss liknelse med Michael Mageau's beskrivning, men inga bevis finns ens på att denna mannen skulle vara Zodiac och ändå är det bara denna sketch som används och sketchen som Bryan Hartnell gav vid Lake Beryessa används inte alls, bara den bilden då Zodiac har en mask på sig, inte den sketchen som dom även gjorde för att beskriva hur han såg ut när han stog vid träden utan masken.
Den "officiella" Zodiac sketchen beskriver honom även som lite smalare, och att självaste Cecilia Ann Shephard beskrev honom som kraftigt överviktig innan hon tuppade av vid Beryessa verkar ingen bry sig om.
Jag tycker att av någon så är det just Shephard (död) och Bryan Hartnell som verkar som dom bästa att kunna identifiera Zodiac, men vad jag vet har inte Voight eller någon annan senare utredare ens ha varit intresserad att kontakta och be honom lyssna på Gaikowskis röst och bild, endast polismannen (som TROR sig ha sett någon som KAN vara misstänkt) och Napa County operatören används.
Det verkar som alla misstänkta i fallet bara är just misstänkta för att dom verkar som intressanta personer som "kunnat" göra något sånt här, Leigh Allen för att han är konstig och hans vän Don Cheney kommer senare med grejer vilket jag tror bara är påhitt från honom, Lawrence Kane för att han var med om en bilolycka som kan ha fått honom och bli lite störd och någon igenkännelse från den kidnappade kvinnan med barnet, det verkar som utredarna bara har siktat in sig på någon misstänkt för att den verkar lite weird och sen har försökt binda denne med lite indicier, istället för att följa bevisen istället och låta dom leda dom någonstans, jag själv har väldigt svårt att tro att Zodiac är någon som sticker ut väldigt och skulle kunna hittas på just det sättet.
En av dom mer intressantare grejerna som verkar ha ignorerats är att Michael Mageau innan skjutningen berättade att det var en bil som följde efter dom och att Darlene visste vem det var och sa att det var en avundsjuk man som hette Richard, kolla vid 24:55 i denna dokumentären för att höra honom beskriva det:
http://www.youtube.com/watch?v=HI0jnsbZwys
Själv tror jag att denna man är den mest troliga och att han kände Darlene, vissa saker tyder på att Gaikowski som även heter Richard skulle kunna ha känt Darlene men det är en grej som verkar väldigt avvikande med Gaikowski och det är att han blev en relativt känd filmskapare i San Francisco kretsarna efter Zodiac morden.
Själv tror jag att Zodiac hittade något annat att göra efter morden som stillade hans behov av uppmärksamhet, Dennis Rader aka BTK hittade ett jobb där han kunde åka runt med en bricka och trakassera människor och därmed stilla hans behov av kontroll, jag tror inte att Zodiac har mördat så många fler om ens någon mer efter det senaste mordet och vi inte har hört ifrån honom, det är tydligt att det inte är våldet som är den drivande faktorn i Zodiacs modus operandi utan just behovet av uppmärksamhet och själva brev skrivningen och kommunikationen med polis och tidningar, det är då han får sin njutning, inte så mycket i själva våldet.
Min teori är att Zodiac hittade ett sätt att få sitt uppmärksamhets behov stillat efter morden och sedan dog av cancer eller något vid 80-talet innan han han göra sin comeback. Gaikowski låter lite intressant här för han blev filmskapare, men det verkar lite avvikande, Zodiac verkar sakna sociala förmågor och vill nog helst vara anonym, och Gaikowski dog väldigt sent, jag tror Zodiac dog mycket tidigare, annars skulle det blivit en comeback, vad än Zodiac gjorde efter morden (vilket jag tror är något mycket mindre än filmskapare) skulle inte kunnat stilla hans behov av uppmärkamhet för allt så länge, Zodiac hade dödat igen.