2022-01-31, 02:15
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Det är givetvis en möjlighet. Sherwood Miller höll möjligheten öppen för att det var 2x gärningsmän, en som mördade och en som skrev breven/texten på Hartnell’s bildörr.

Det är dock väldigt ovanligt att mördare, och speciellt seriemördare, opererar i hopp.

När det gäller beskrivningarna av gärningsmannen, så ska man inte ta det som 100% fakta, iaf inte Mageau’s beskrivning. Kollar man igenom div lösta fall, så ser man snabbt att beskrivningarna av GM stämmer sällant överrens med fakta.

Hursomhelst, så tror jag att Zodiac var en och samma person.

I Kalifornien på den tiden var det inte ovanligt med små mördarsekter.

Vad gäller beskrivningarna av GM så är väl de från Lake Berryessafallet de man bör utgå mest ifrån. Cecilia Shepard såg ju Zodiac under dagsljus på nära håll, och kunde ge en bra beskrivning innan hon dog. Hennes beskrivning stöds av några andra tjejer som var vid Lake Berryessa samma dag och som såg en man som förmodligen var Zodiac. Deras beskrivningar är ganska identiska.

Mageaus beskrivningar skilde sig inte nämnvärt från Shepards. Däremot är beskrivninarna från taximordet rejält utstickande. Helt plötsligt är Zodiac mycket smalare och har kortare hår. Även modus operandit skilde sig något från Zodiacs tidigare mord. Zodiac brukade anfalla sina offer på avlägsna platser, men så helt plötsligt ska ett mord ske inne i en stad bland en massa villor. Sedan är det märkvärdigt att taximordet var enda gången som Zodiac stal prylar från sitt offer. Mycket tyder på att det inte var samma man. Jämför man fantombilderna från Lake Berryessa och taximordet så ser man en rejäl skillnad.

Tycker ändå att fantombilderna av Golden State Killer är rätt så lika DeAngelo. John List lyckades man gripa efter att en fantombild hade publicerats. Så visst finns det nog en gnutta sanning i de flesta beskrivningar och fantombilder.
Citera
2022-01-31, 03:43
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
I Kalifornien på den tiden var det inte ovanligt med små mördarsekter.

Vad gäller beskrivningarna av GM så är väl de från Lake Berryessafallet de man bör utgå mest ifrån. Cecilia Shepard såg ju Zodiac under dagsljus på nära håll, och kunde ge en bra beskrivning innan hon dog. Hennes beskrivning stöds av några andra tjejer som var vid Lake Berryessa samma dag och som såg en man som förmodligen var Zodiac. Deras beskrivningar är ganska identiska.

Mageaus beskrivningar skilde sig inte nämnvärt från Shepards. Däremot är beskrivninarna från taximordet rejält utstickande. Helt plötsligt är Zodiac mycket smalare och har kortare hår. Även modus operandit skilde sig något från Zodiacs tidigare mord. Zodiac brukade anfalla sina offer på avlägsna platser, men så helt plötsligt ska ett mord ske inne i en stad bland en massa villor. Sedan är det märkvärdigt att taximordet var enda gången som Zodiac stal prylar från sitt offer. Mycket tyder på att det inte var samma man. Jämför man fantombilderna från Lake Berryessa och taximordet så ser man en rejäl skillnad.

Tycker ändå att fantombilderna av Golden State Killer är rätt så lika DeAngelo. John List lyckades man gripa efter att en fantombild hade publicerats. Så visst finns det nog en gnutta sanning i de flesta beskrivningar och fantombilder.
Jag känner inte till att det fanns små mördarsekter i Kalifornien på den tiden. Men efter mitt tycke, så talar det mesta för att Zodiac bara var 1 GM. Varför Zodiac valde att stjäla bilnyckeln från taxin samt plånbocken till Stine, eller han valde att skära av en bit av Stine’s skjorta kan vi ju bara spekulera om. Men Zodiac blev ju efter ett tag dvs uthängd som en psykiskt sjuk ”fegis”, eftersom att han enbart attackerade unga par. Så kanske Zodiac kände att han hade ngt att ”bevisa”, tror även att gärningsmannen kan ha valt att byta spår i ett försök på att förvirra polisen.

Måhända att de tydligaste beskrivningarna av gärningsmannen kommer från LB, men tycker även att beskrivningarna från Hartnell o Shephard är otydliga. Och jag är inte övertygad om att mannen som sågs spana in på tjejer vid LB tidigare den aktuella dagen faktiskt var Zodiac. Dock så är det stor skillnad på beskrivningarna av Zodiac från Blue Rock Springs/Lake Berryessa och från taximordet. Men i de flesta lösta fall, så ser man att beskrivningarna av POI/gärningsmannen är ojämna.

När det gäller GSK/DeAngelo, så hade polisen då fler och betydligt fler beskrivningar av gärningsmannen. Jag menar att samtliga beskrivningarna av POI/gärningsmannen från fallet om Zodiac är väldigt otydliga.
Citera
2022-01-31, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Är det någon som har en teori om innehållet i Z13?

Innehåller den verkligen hans namn eller är det bara ett budskap?

AEN⌖ⒽKⒽMⒽ⊥NAM

Den är så kort att det inte går att lösa den utan facit. Alldeles för många möjliga lösningar.
Citera
2022-02-02, 18:43
Medlem
badbollen3s avatar
När det gäller Voigt så har han varit bra på att ta fram fakta i fallet. Det ska han ha cred för. Sen att han är en skitstövel emellanåt och tror att 9/11 var en bluff ligger till hans nackdel.

När det gäller Moford så tror han att han vet mer än vad han gör. Är en skitstövel väldigt ofta och har inte bidragit med något väsentligt i Zodiac fallet.

Det de båda har gemensamt är att de drar på helt för stora växlar när det kommer till deras misstänkta. Deras slutledningsförmåga är under all kritik och de har hängt ut oskyldiga personer som seriemördare.

Zodiac var garanterat en person. Ska man som privatspanare ge sig in i jakten på riktigt så ska man först förutsättningslöst göra en GM profil om vad man tror sig veta om Zodiac. Sen får man göra en geografisk profil som visar i vilket område Zodiac förmodligen bodde i. Sen ser man efter om det är någon som passar in i det man trodde från början. Då kan man ha hittat en misstänkt. Nästa steg blir till att hitta bevis som både kan fria (då får man börja om) eller fälla (meddela rättsväsendet).

Det som de flesta om inte alla privatspanare har gjort i det här fallet är att man hittar någon som man tycker är fysiskt lik Zodiac och gärna lite udda på något sett. Sen hittar man antingen på något bevis, eller vantolkar något för att hävda att man är rätt ute. Om vi får veta sanningen via DNA så kommer det inte vara Gyke eller MAC. Det kommer att vara någon helt ny som ingen har koll på.

Tittar man på polisens arbete så har de inte gått ut med någon misstänkt i fallet. Filmen överdriver väldigt mycket bara för att Graysmith var säker på Allen. De har skulle jag säga aldrig haft någon misstänkt. Tvärtom mot vad en del tycker så har polisen gjort ett bra arbete sett till de förutsättningar de hade då.
Citera
2022-02-03, 01:20
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag känner inte till att det fanns små mördarsekter i Kalifornien på den tiden. Men efter mitt tycke, så talar det mesta för att Zodiac bara var 1 GM. Varför Zodiac valde att stjäla bilnyckeln från taxin samt plånbocken till Stine, eller han valde att skära av en bit av Stine’s skjorta kan vi ju bara spekulera om. Men Zodiac blev ju efter ett tag dvs uthängd som en psykiskt sjuk ”fegis”, eftersom att han enbart attackerade unga par. Så kanske Zodiac kände att han hade ngt att ”bevisa”, tror även att gärningsmannen kan ha valt att byta spår i ett försök på att förvirra polisen.

Måhända att de tydligaste beskrivningarna av gärningsmannen kommer från LB, men tycker även att beskrivningarna från Hartnell o Shephard är otydliga. Och jag är inte övertygad om att mannen som sågs spana in på tjejer vid LB tidigare den aktuella dagen faktiskt var Zodiac. Dock så är det stor skillnad på beskrivningarna av Zodiac från Blue Rock Springs/Lake Berryessa och från taximordet. Men i de flesta lösta fall, så ser man att beskrivningarna av POI/gärningsmannen är ojämna.

När det gäller GSK/DeAngelo, så hade polisen då fler och betydligt fler beskrivningar av gärningsmannen. Jag menar att samtliga beskrivningarna av POI/gärningsmannen från fallet om Zodiac är väldigt otydliga.

Mansonfamiljen var aktiva vid ungefär samma tidpunkt.

Finns ju nån teori om att Zodiac och och DeAngelo är samma person, även om inte jag själv tror på det. Men det finns ju egentligen inget som hindrar DeAngelo från att ha varit Zodiac då han var ca 24 år gammal när Zodiac var aktiv, bodde i samma område och tyckte om att binda sina offer. Fast sen finns det mycket som talar emot också.

Den mest troliga förklaringen är att Zodiac var en ensam ung man som inte gick hem hos tjejerna, och att han mördade för uppmärksamhetens skull och eventuellt tog livet av sig nån gång runt 1974, alternativt fick barn då och hade inte längre tid till att skriva larviga brev.
Citera
2022-02-03, 17:55
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Tvärtom mot vad en del tycker så har polisen gjort ett bra arbete sett till de förutsättningar de hade då.

Knappast. Kollar man på den välkända Zodiac-dokumentären så framkommer det att polisen slarvade en hel del.

T.ex, polisen som anlände först till brottsplatsen i Stine-fallet valde att strunta i att rapportera till de andra poliserna att mördaren var vit och inte svart. Hade han bara gjort det, kanske Zodiac hade varit fast nu.

Polisens arbete var så gott som rent uselt. Zodiac var förmodligen inte så smart som de flesta tror, men han klarade sig med nöd och näppe tack vare klantiga poliser.
Citera
2022-02-03, 18:56
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Knappast. Kollar man på den välkända Zodiac-dokumentären så framkommer det att polisen slarvade en hel del.

T.ex, polisen som anlände först till brottsplatsen i Stine-fallet valde att strunta i att rapportera till de andra poliserna att mördaren var vit och inte svart. Hade han bara gjort det, kanske Zodiac hade varit fast nu.

Polisens arbete var så gott som rent uselt. Zodiac var förmodligen inte så smart som de flesta tror, men han klarade sig med nöd och näppe tack vare klantiga poliser.

Men herregud, du tror alltså att första poliserna har hunnit ut ur bilen och intervjuat vittnen innan nästa polisbil har stannat och pratat med en person som kan ha varit Zodiac? Du får det att låta som att man inte skickar ut larmet till alla bilar och de som är tillgängliga åker på det direkt utan att man skickar larmet till en bil var 5:e minut...

Hur infon om att GM var svart gick ut vet jag inte, men det kan ha varit någon som sa "he was dark" som i att han stod i skuggan med svarta kläder eller nått, men någon misstolkar det som att GM var afroamerikan.

Och självklart skickar man inte ut ändringar på radion innan man har fått den rätta infon från flera källor. Och troligtvis förhördes de var för sig utav polismännen som kom först, sen pratar de ihop sig och märker att vittnena säger samma sak och då går man ut med ändringen av signalimentet. Det händelseförloppet borde ha tagit 10 min. då vittnen kan vara skärrade och i chock. De måste processera det de nyss har varit med om samtidigt som de ska återge detaljer så fort som möjligt.

och märk väl att det är "gatupoliserna" som får ut det på radion. Inte Armstrong och Toschi, de blir inkopplade en stund senare. Och gatupoliserna är inte de smartaste, men de gjorde sitt jobb.
Citera
2022-02-03, 19:46
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Men herregud, du tror alltså att första poliserna har hunnit ut ur bilen och intervjuat vittnen innan nästa polisbil har stannat och pratat med en person som kan ha varit Zodiac? Du får det att låta som att man inte skickar ut larmet till alla bilar och de som är tillgängliga åker på det direkt utan att man skickar larmet till en bil var 5:e minut...

Hur infon om att GM var svart gick ut vet jag inte, men det kan ha varit någon som sa "he was dark" som i att han stod i skuggan med svarta kläder eller nått, men någon misstolkar det som att GM var afroamerikan.

Och självklart skickar man inte ut ändringar på radion innan man har fått den rätta infon från flera källor. Och troligtvis förhördes de var för sig utav polismännen som kom först, sen pratar de ihop sig och märker att vittnena säger samma sak och då går man ut med ändringen av signalimentet. Det händelseförloppet borde ha tagit 10 min. då vittnen kan vara skärrade och i chock. De måste processera det de nyss har varit med om samtidigt som de ska återge detaljer så fort som möjligt.

och märk väl att det är "gatupoliserna" som får ut det på radion. Inte Armstrong och Toschi, de blir inkopplade en stund senare. Och gatupoliserna är inte de smartaste, men de gjorde sitt jobb.

Jag har lite svårt att förstå vad du menar här, men jag kvarstår dock vid det jag sa förut.
Han borde ha larmat de andra poliserna och sagt att mördaren var vit och inte svart, som alla hade fått höra.
Eller tycker du att han gjorde helt rätt som sprang iväg ensam och letade efter Zodiac i närområdet (helt utan resultat) utan att ha informerat de övriga poliserna först?
Han erkände själv att det var klumpigt gjort, så varför du försvarar hans handling är oklart.
Citera
2022-02-03, 19:51
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Jag har lite svårt att förstå vad du menar här, men jag kvarstår dock vid det jag sa förut.
Han borde ha larmat de andra poliserna och sagt att mördaren var vit och inte svart, som alla hade fått höra.
Eller tycker du att han gjorde helt rätt som sprang iväg ensam och letade efter Zodiac i närområdet (helt utan resultat) utan att ha informerat de övriga poliserna först?
Han erkände själv att det var klumpigt gjort, så varför du försvarar hans handling är oklart.

Nu verkar det som att du har en bild av något händelseförlopp som jag inte har hörtalats om. Det betyder absolut inte att du har fel. Care to share?
Citera
2022-02-03, 20:05
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Nu verkar det som att du har en bild av något händelseförlopp som jag inte har hörtalats om. Det betyder absolut inte att du har fel. Care to share?

Kolla på dokmentären från 2007 så får du svar från the man himself.
Citera
2022-02-07, 03:07
Medlem
Craiggs avatar
https://youtu.be/ecdrkJ82pIs

Intressant dokumentär om fallet. Tror den är ganska ny, ser rätt ny ut iaf.

De försöker bla koppla Riverside fallet med Zodiacfallet. Jag har länge varit skeptisk till att Zodiac verkligen mördade Cheri Jo Bates, men denna dokumentär gav mig iaf en liten tankeställare. The Confession-brevet är ganska likt Zodiacs brev om man vidare analyserar dem. T.ex stavar de båda fel på samma ord.
Att mördaren i Riversidefallet signerar sina brev med ett Z är ju också en läskig slump.
Om det nu är en slump.

Trots att mördaren ger sken av att han kände Bates på något sätt i sina brev, så lyckades man inte hitta Bates mördare bland hennes bekanta. Den som hade flest indicier mot sig var Bob Barnett, men han blev friad med DNA och alibi. Det talar för att mördaren hittade på en story för att väcka uppmärksamhet. I breven skriver han även att han planerar att begå fler mord i framtiden, men inga fler mord verkar ha skett som kan kopplas till samma gärningsman. Iaf inte i Riverside. Men kanske i Vallejo/San Francisco ett par år senare? Möjligheten finns ändå där...

Om man får leka lite fritt med all tillgänglig info så kan man komma fram till detta: Det kanske inte var en slump att Zodiac ville begå sitt sista mord på Cherry Street i San Francisco.
Cherry låter ju lite som Cheri. Kanske valet av plats var tänkt att fungera som en långsökt ledtråd till Riversidemordet. För i övrigt är det en ganska osäker plats att begå ett mord på. Villor överall, folk på gatan, ja nog finns det gott om vittnen där.

Karaktärsdragen hos Bates mördare påminner ju ändå lite om Zodiac, som ju också ljög om andra mord som han inte har begått. Om inte Zodiac mördade Bates, så har Bates mördare en skrämmande lik personlighet som Zodiac.
Senast redigerad av Craigg 2022-02-07 kl. 03:27.
Citera
2022-02-09, 02:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
När det gäller Voigt så har han varit bra på att ta fram fakta i fallet. Det ska han ha cred för. Sen att han är en skitstövel emellanåt och tror att 9/11 var en bluff ligger till hans nackdel.

När det gäller Moford så tror han att han vet mer än vad han gör. Är en skitstövel väldigt ofta och har inte bidragit med något väsentligt i Zodiac fallet.

Det de båda har gemensamt är att de drar på helt för stora växlar när det kommer till deras misstänkta. Deras slutledningsförmåga är under all kritik och de har hängt ut oskyldiga personer som seriemördare.

Zodiac var garanterat en person. Ska man som privatspanare ge sig in i jakten på riktigt så ska man först förutsättningslöst göra en GM profil om vad man tror sig veta om Zodiac. Sen får man göra en geografisk profil som visar i vilket område Zodiac förmodligen bodde i. Sen ser man efter om det är någon som passar in i det man trodde från början. Då kan man ha hittat en misstänkt. Nästa steg blir till att hitta bevis som både kan fria (då får man börja om) eller fälla (meddela rättsväsendet).

Det som de flesta om inte alla privatspanare har gjort i det här fallet är att man hittar någon som man tycker är fysiskt lik Zodiac och gärna lite udda på något sett. Sen hittar man antingen på något bevis, eller vantolkar något för att hävda att man är rätt ute. Om vi får veta sanningen via DNA så kommer det inte vara Gyke eller MAC. Det kommer att vara någon helt ny som ingen har koll på.

Tittar man på polisens arbete så har de inte gått ut med någon misstänkt i fallet. Filmen överdriver väldigt mycket bara för att Graysmith var säker på Allen. De har skulle jag säga aldrig haft någon misstänkt. Tvärtom mot vad en del tycker så har polisen gjort ett bra arbete sett till de förutsättningar de hade då.
Tom Voight har kommit upp med såpass många märkliga o korkade teorier om Zodiac genom åren, och jag fattar inte hur ngn kan ta den mannen på allvar. Mike Morford är precis som du skriver, en som tror att han vet mer om fallet än vad han egentligen gör. Samt att han har hängt ut flera oskyldiga som potentiella seriemördare (Inte bara i fallet om Zodiac) och hans teorier har i slutändan visat sig att vara fel i 9 av 10 tillfällen. Efter ett tag så blir det svårt att ta ngn av de på allvar.

Det mesta talar helt klart för Zodiac endast var 1 GM, allt annat vore sensationellt. När det gäller gärningsmannaprofiler, så är det viktigt att påpeka att GM-profiler och framförallt fantombilder används av polisen först o främst för att utesluta ev misstänkta, inte för att hitta nya misstänkta. Men jag tror definitivt att Dave Toschi var på rätt spor när han utgick från att gärningsmannen bodde i San Francisco, med tanke på att de flesta av breven postades från SF, de flesta mord/attacker tog plats i området kring Vallejo/Benicia, men under semester och helgedagar, de flesta är överrens om att gärningsmannen måste ha blivit täckt i blod efter mordet av Stine, trots detta så kom han undan på ett smidigt och säkert sätt,
att Zodiac flydde till sitt hem i SF efter taximordet, och att Zodiac därmed bodde inom gångavstånd från Washington, Cherry och Jackson street. Teorin till Toschi ang gärningsmannen är vad som låter som det mest troligaste efter mitt tycke.

Zodiac mördaren var sannolikligen en figur som är helt okänd, en som aldrig har varit misstänkt i fallet och en som annars levde ett ganska tyst och normalt liv. Jag tror att Zodiac var en typ som var någonlunda lik Dennis Rader och Joseph DeAngelo i det privata.

Annars så begick polisen flera grova misstag under utredningen, men till polisens försvar, så begås det misstag i alla utredningar. Huvudproblemet i det här fallet, var nog att de olika polisetaterna samarbetade dåligt med varandra, istället för att jobba i ett team så tävlade de mot varandra.
Senast redigerad av Generalandersson 2022-02-09 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in