2005-02-07, 11:06
Awaiting Email Confirmation
Jag har gjort det men det står inte hur lång kuren skall vara. De hänvisar bara till läkarens ordination. Någon här inne som tagit en sån kur eller?

Ur FASS:

Vuxna och barn över 12 år: Första dagen 2 tabletter, därefter 1 tablett dagligen. Vid behov kan 2 tabletter ges dagligen under hela behandlingstiden.

Det står dock inte om man skall äta 1 tablett i tio dagar eller 3 månader..
Citera
2005-02-07, 11:23
Medlem
H.E.L.s avatar
2 tabletter första dagen och sen 1 om dan i 9 dagar.
Citera
2005-02-07, 11:33
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.

Tackar för det
Citera
2005-02-07, 12:01
Moderator
tobess avatar
Smartast är väl ändå att gå och testa dig för att ta reda på om du faktiskt har nånting, att medicinera sig i onödan vore ju dumt..
Citera
2005-02-07, 12:16
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Smartast är väl ändå att gå och testa dig för att ta reda på om du faktiskt har nånting, att medicinera sig i onödan vore ju dumt..

Självklart är det så men det kommer aldrig bli av. Jag har funderat på det flera ggr men det rinner ut i sanden varje gång. Har inte tid eller ork så jag medicinerar mig själv ut i fall att ändå..
Citera
2005-02-07, 12:19
Medlem
Dr. Löhks avatar
Du kan få skit för det där. Jag citerar:

Citat:
.Enligt smittskyddslagen är du skyldig att omedelbart söka läkarvård om du misstänker att du är smittad av klamydia. All undersökning, vård och behandling som behövs är kostnadsfri. Du är skyldig att göra de undersökningar och ta de prover som behövs. Om du är smittad måste du genomgå behandling.

Du måste även lämna uppgifter om den eller de personer smittan kan ha kommit från och den eller de du kan ha fört den vidare till. Dessa personer kontaktas och informeras om att de kan vara smittade. Om du vill kan du vara anonym. Det innebär att din läkare inte säger till de partners du nämnt att det är du som har*lämnat deras namn.
Citera
2005-02-07, 12:30
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Självklart är det så men det kommer aldrig bli av. Jag har funderat på det flera ggr men det rinner ut i sanden varje gång. Har inte tid eller ork så jag medicinerar mig själv ut i fall att ändå..

Nu är det ju delvis så att man inte ska ta antibiotika i onödan, dels kan du ha andra könssjukdomar än klamydia vilket den där antibiotikan inte nödvändigtvis biter på.

Dessutom får du ju behandlingen gratis och i bästa fall slipper den helt och hållet om du är helt frisk.
Citera
2005-02-07, 13:14
Har tidigare fått utskrivet antibiotika mot acne. Detta bet tydligen också på klamydia om jag mot förmodan skulle ha det. Det var inga större problem med resistens enligt läkaren och dosering mot acne är KRAFTIGT högre än vd klamydia infektion.
Citera
2005-02-07, 13:22
Jag är mycket medveten om allt det ni skriver. Resistens, skyldighet enligt lagen bla bla bla. Men jag vet också att jag inte kommer få tummen ur att fixa det på laglig väg. Då väljer jag att lösa det så här helt enkelt. Mitt syfte var inte att få en moralpredikan. Jag ville bara veta dosering och kurlängd. Det svaret har jag fått. Nu lämnar jag denna tråd och besöker den inte mer så ni kan ha er diskusion för er själva.
Citera
2005-02-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Jag har gjort det men det står inte hur lång kuren skall vara. De hänvisar bara till läkarens ordination. Någon här inne som tagit en sån kur eller?

Ur FASS:

Vuxna och barn över 12 år: Första dagen 2 tabletter, därefter 1 tablett dagligen. Vid behov kan 2 tabletter ges dagligen under hela behandlingstiden.

Det står dock inte om man skall äta 1 tablett i tio dagar eller 3 månader..

Gå till en läkare för fan, är ju gratis om man är under 25, och är man över ska man ju ha råd.

Illamående, kräkningar och diarré. Hud- och nässelutslag, överkänslighet mot solljus. Hudrodnad, hud- och slemhinnepåverkan av olika svårighetsgrad, minskat antal röda blodkroppar (trombocytopeni), tjocktarmsinflammation, ökat tryck i huvudet (som kan ge symtom i form av huvudvärk eller nedsatt synskärpa), naglar som lossnar, överkänslighetsreaktioner. Svampöverväxt i slidan eller munhålan (t ex "torsk") kan ibland uppstå beroende på störningar i den normala bakteriefloran.

Kul att råka ut för när man inte är sjuk. Du mördar också dina snälla bakterier.

Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.

Säker på att det är 10 dagar? Inte 14 eller 21?
Citera
2005-02-07, 16:13
Medlem
RigorMortiss avatar
OT borttaget och jag uppmanar alla att diskutera frågan. Den handlar om hur man hypotetiskt behandlar sin egen klamydia.

//Moderator
Citera
2005-02-07, 17:37
Medlem
Ciceros avatar
När man medicinerar mot klamydia är det celibat som gäller. Har man en partner måste denne också medicinera då han/hon troligtvis också är smittad. Annars får man snabbt tillbaka infektionen efter avslutad kur. Självklart kan tyckas, men det är väldigt vanligt att folk inte klarar av att följa denna enkla ordination.

Nu är jag inte säker på om detta skiljer sig mellan olika landsting, men enligt mina erfarenheter är både undersökning och läkemedel gratis. Dessutom har man avskaffat den fruktade "pinnen" på de flesta ställen. Istället är det urinprov som gäller. Jag har därför lite svårt att förstå varför man skulle vilja beställa läkemdel för dyra pengar över internet istället för att gå till doktorn, pissa i en liten mugg och få allt gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in