2012-05-17, 17:25
Medlem
Skojarns avatar
Levofloxacin och ofloxacin är ungefär lika bra som azithromycin och doxycyklin på klamydian.

Eftersom du har fått återfall så många gånger av en kortare kur hade jag tagit dessa i fyra veckor för säkerhets skull. Du vill inte göra bakterien resistent mot dessa preparat också.

Moxifloxacin fungerar förmodligen också men är inget du skulle få utskrivet. Det är väldigt dyrt och biverkningarna är långt fler än för de tidigarenämnda preparaten.
Citera
2012-05-18, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Levofloxacin och ofloxacin är ungefär lika bra som azithromycin och doxycyklin på klamydian.

Eftersom du har fått återfall så många gånger av en kortare kur hade jag tagit dessa i fyra veckor för säkerhets skull. Du vill inte göra bakterien resistent mot dessa preparat också.

Moxifloxacin fungerar förmodligen också men är inget du skulle få utskrivet. Det är väldigt dyrt och biverkningarna är långt fler än för de tidigarenämnda preparaten.

Okej!
Tror du det blir för mycket att äta 300mg Tarivid två gånger per dag i 3-4 veckor eller ska man äta typ 400/500/600mg en gång per dag i 3-4 veckor? Grejen är att jag ska på solresa om 4 veckor och man ska ju undvika solljus. Därför undrar jag om man göjer dosen lite, 600 mg om dagen i 3 veckor, ger det samma effekt som 400 mg/ dag i 4 veckor, eller är det tiden som räknas och inte styrkan/mängden kanske?

En sak till.. Hur mycket påverkas Tarivid av alkohol? Om man skulle festa 1 eller 2 gånger under dom veckorna man äter skulle det påverka mycket? Dock festa med motta såklart.

Jag vill ABSOLUT inte göra bakterien resistens igen så all hjälp är välkommen.
Citera
2012-05-29, 11:51
Medlem
spokplumpenFs avatar
Halloj! Hur står risk för sterilitet är det om man haft klamydia i ca 1,5 månad (har dessutom spiral)?
Citera
2012-05-29, 21:17
Medlem
Tetralysal mot klamydia - vilken dos?

Har sökt i trådarna men hittar inte något bra svar.

Misstänker att jag ev. har klamydia. Har Tetralysal hemma som jag annars brukar äta mot acne. Jag vet att man kan ta Tetralysal mot klamydia men är osäker på dos. Har 300mg kapslar. Ska jag ta två om dagen (en morgon, en kväll) precis som vid acnebehandling eller ska jag ta mer?

Tack på förhand.
Citera
2012-05-29, 21:21
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parnasuss
Har sökt i trådarna men hittar inte något bra svar.

Misstänker att jag ev. har klamydia. Har Tetralysal hemma som jag annars brukar äta mot acne. Jag vet att man kan ta Tetralysal mot klamydia men är osäker på dos. Har 300mg kapslar. Ska jag ta två om dagen (en morgon, en kväll) precis som vid acnebehandling eller ska jag ta mer?

Tack på förhand.

Du är en ren idiot om du tänker behandla en klamydiainfektion utan att veta vad du gör, det är sådana som du som gör att vi får antibiotikaresistens här i världen.
AMATÖR!

Gå till en vårdcentral och kolla, och har du då klamydia så är det bara gasta upp vilka du legat med och få antibiotika gratis.
Citera
2012-05-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Du är en ren idiot om du tänker behandla en klamydiainfektion utan att veta vad du gör, det är sådana som du som gör att vi får antibiotikaresistens här i världen.
AMATÖR!

Gå till en vårdcentral och kolla, och har du då klamydia så är det bara gasta upp vilka du legat med och få antibiotika gratis.

Känner mig bara lite lat eftersom jag nyss testat mig men sen hade sex och så sprack kondomen, har inte möjlighet att testa mig nu på ett tag. Dessutom äter jag ju redan Tetralysal mot acne, så det är ju snarare win-win-situation än ett planerat dåd till fördel för antibiotikaresistens.
Citera
2012-05-29, 21:49
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Känner mig bara lite lat eftersom jag nyss testat mig men sen hade sex och så sprack kondomen, har inte möjlighet att testa mig nu på ett tag. Dessutom äter jag ju redan Tetralysal mot acne, så det är ju snarare win-win-situation än ett planerat dåd till fördel för antibiotikaresistens.

Men gör RÄTT!

Men vänta i någon vecka och kolla sen om du fått klamydia, du kan annars köpa test på apoteket och skicka in det om du inte vill gå till vc.
Citera
2012-05-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men gör RÄTT!

Men vänta i någon vecka och kolla sen om du fått klamydia, du kan annars köpa test på apoteket och skicka in det om du inte vill gå till vc.

Jag vill göra RÄTT.

Men jag befinner mig ej i Sverige nu och kommer inte göra det på ett tag, har flyttat till Norge. Såg det som en utväg ifall att.
Citera
2012-05-29, 22:13
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Jag vill göra RÄTT.

Men jag befinner mig ej i Sverige nu och kommer inte göra det på ett tag, har flyttat till Norge. Såg det som en utväg ifall att.

Okej, men bara för att du försöker behandla det själv så betyder inte det att det funkar.
Jag föreslår att du kontaktar vården i norge och hör vad du kan få för hjälp.
Citera
2012-06-04, 10:01
Medlem
Är det någon som vet när symptomen brukar försvinna efter behandling?
Jag har fått Tarivid mot klamydia. Egentligen ska man äta det i 7 dagar och sen ska det vara bra, dock ska jag äta i 10 dagar till eftersom tidigare behandligar inte fungerat nå bra.
Men nu är det så att jag ätit i 7 dagar men har fortfarande kvar flytningarna. Är det så att jag kan vara botad men att symptomen fortsätter några dagar till eller är det kört det här också?

Skulle jag fått "normal" dos så hade jag ätit klart nu och då bör jag väl vara symptom fri eller hur ligger det till egentligen? Någon som vet?

Sen en fråga till. Om jag testar mig 1 vecka efter behandling (istället för 3 veckor efter) och resultatet är negativt. Är det negativt då eller kan det visa falskt negativit lika som det kan visa falskt positivt?
Citera
2012-06-06, 18:23
Medlem
Finns de nån kopping mellan streptokocker och klamydia?
Citera
2012-06-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Finns de nån kopping mellan streptokocker och klamydia?
Nej, varför skulle det finnas det?
Däremot kan klamydia infektera halsen precis som streptokocker kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in