2014-07-28, 13:16
Medlem
Storstures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta tyskar idag talar ingen nämnvärd dialekt, med undantag för vissa sydtyskar.

Det vanliga är ju att lära sig det officiella språket eller någon variant, eftersom vissa språk har flera officiella varianter. Dialekter kan man ju lära sig sedan, om man t.ex. skulle flytta till ett ställe där en viss dialekt talas.

Instämmer! Dock kan man i norra Tyskland, exempelvis på Rügen, stöta på äldre personer som spontant talar platt. Men det rör sig då inte om urbana människor utan människor på landsbygden. Och visst är det så att tyskan har flera officiella varianter.

Jag vet inte exakt hur dessa är fastlagda, men när jag pluggade tyska för dryga tio år sedan så var en av lektorerna som ledde uttalsundervisningen en tyska från Hannover. Hon talade "Standarddeutsch" och korrigerade våra uttal. Något jag minns var hur hon korrigerade en kurskamrat som i vuxen ålder flyttat till Sverige från Österrike. Lektorn sa att man visst kunde väljas att tala en annan variant inom "Standdardeutsch", det kanske var en variant där vissa språkljud systematiskt var annorlunda, men valde man detta så fick man inte blanda som man ville.

Utan att systematiskt kunna belägga det skulle jag dessutom vilja påstå att tysken i gemen oftare än svensken i det dagliga bruket använder sig sig av en bredare stilnivårepertar än svensken: Med dem man tilltalar "du" eller "ihr" används en stilnivå, med dem som tilltalas "Sie", "Herr", eller "Frau", en annan.
Citera
2014-07-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Danke. Was mal Rätsel war, das wird mir heute klar.

ok. Så fyrkantigt säger han "tillåt Ni" oss tillsammans gå framåt. Polletten trillade. Tackar.

"Lassen Sie" är i sammanhanget imperativ, nämligen med formellt tilltal. De två andra imperativformerna saknar uttryckligt pronomen:
Lass uns baden gehen! (du)
Lasst uns baden gehen! (ihr)
Lassen Sie uns baden gehen! (Sie)
I svenskan finns bara en imperativform, nämligen "Låt oss gå och bada!".
Citera
2014-07-28, 15:28
Medlem
Citat:
Använder nästan uteslutande tysk press, radio och tv för att komma i kontakt och öva tyska. Även musiktexter duger gott. Jag efterlyser nu en tysk version av Grönköpings Veckoblad vet inte om torr humor är lika uppskattad i Tyskland som det är av undertecknad, man kan alltid hoppas.
PS: Den amerikanska varianten (finns även andra som The Onion) heter The Watley Review.

Kan tänka mig att Der Postillon skulle kunna vara någonting för dig.
Citera
2014-07-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storsture
Jag vet inte exakt hur dessa är fastlagda, men när jag pluggade tyska för dryga tio år sedan så var en av lektorerna som ledde uttalsundervisningen en tyska från Hannover. Hon talade "Standarddeutsch" och korrigerade våra uttal.

Standardtyskan kallas Hochdeutsch, och det brukar anses att den talas "naturligt" kring Hannover.

Tycker nog annars att det talas en hel del utpräglad dialekt i Tyskland, inte bara av "vissa".
Citera
2014-07-28, 17:02
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
... I svenskan finns bara en imperativform, nämligen "Låt oss gå och bada!".
I bloggosfären tycks »låtom« (1 pers pl) ha fått en renässans. I Språkbanken Korp har ett par träffar på imperativ »låten« (2 pers pl) blivit felindexerade som substantivet »låten« (sing best) med en annan accent. Strindberg:
Citera
2014-08-05, 10:59
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Kan tänka mig att Der Postillon skulle kunna vara någonting för dig.

Kanontips, danke! Påminner om Blandaren.
Citera
2014-08-08, 20:40
Medlem
dengo.dajordens avatar
tysk humor är trevlig, fast dagens världspolitik ÄR i sig själv ju humor så man behöver inte anstränga sig speciellt för att göra en karikatyr...

vore tacksam om någon orkar transkribera vad Christian Ehring säger 13:10-13:55 han pratar så snabbt så captions hänger inte med...

https://www.youtube.com/watch?v=CahOF3asOlQ#t=0
Citera
2014-08-13, 13:03
Medlem
[quote=dengo.dajorden|49869390]tysk humor är trevlig, fast dagens världspolitik ÄR i sig själv ju humor så man behöver inte anstränga sig speciellt för att göra en karikatyr...

vore tacksam om någon orkar transkribera vad Christian Ehring säger 13:10-13:55 han pratar så snabbt så captions hänger inte med...

Lagfart vad heter det på tyska? och Bebauungsplan vad är det på svenska????
Citera
2014-08-13, 15:15
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biashara
... Lagfart vad heter det på tyska? och Bebauungsplan vad är det på svenska????
Fastighetsregister heter „Grundbuch“. Den enskilda registerposten kan vara „Grundbucheintragung“.

Ref. http://www.juraforum.de/lexikon/grundbucheintragung
Citera
2014-08-14, 14:53
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
tysk humor är trevlig, fast dagens världspolitik ÄR i sig själv ju humor så man behöver inte anstränga sig speciellt för att göra en karikatyr...

https://www.youtube.com/watch?v=CahOF3asOlQ#t=0

Na ehrlich, das ist der einzige Beweis, dieses Bild? Die Amerikaner und der Westen, die sind mit hunderten Geheimdienstleuten in der Ostukraine… was beobachten die denn da? Falschparker in der Innenstadt von Donezk? Und so ganz genau weiß auch noch niemand was bei MH17 genau passiert ist. War noch ein anderer Jet in der Luft oder nicht? Und wie kann es überhaupt sein, daß ein Zivilflugzeug über so einem Kriegsgebiet fliegt? Daß die Regierung ein Pulverfaß ist, weiß doch jeder, sogar die Zugvögel, die buddeln sich inzwischen lieber unter der Ostukraine durch als drüber hinweg zu fliegen. Für den Westen ist aber völlig klar: Putin muß gestoppt werden. Putin soll sich ein Beispiel nehmen an unseren westlichen Werten. Es hat ja so einen Abschuß von einem Passagierflugzeug schon mal gegeben. Hier: Tageschau von 1988.
Senast redigerad av Bronco68 2014-08-14 kl. 15:00.
Citera
2014-08-18, 20:12
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Na ehrlich, das ist der einzige Beweis, dieses Bild? Die Amerikaner und der Westen, die sind mit hunderten Geheimdienstleuten in der Ostukraine… was beobachten die denn da? Falschparker in der Innenstadt von Donezk? Und so ganz genau weiß auch noch niemand was bei MH17 genau passiert ist. War noch ein anderer Jet in der Luft oder nicht? Und wie kann es überhaupt sein, daß ein Zivilflugzeug über so einem Kriegsgebiet fliegt? Daß die Regierung ein Pulverfaß ist, weiß doch jeder, sogar die Zugvögel, die buddeln sich inzwischen lieber unter der Ostukraine durch als drüber hinweg zu fliegen. Für den Westen ist aber völlig klar: Putin muß gestoppt werden. Putin soll sich ein Beispiel nehmen an unseren westlichen Werten. Es hat ja so einen Abschuß von einem Passagierflugzeug schon mal gegeben. Hier: Tageschau von 1988.

Tack såå mycket!!
Citera
2014-08-18, 20:50
Medlem
dengo.dajordens avatar
Har transkriberat så gott jag kunnat men några ord har jag fyllt med hittepå ord...

tacksam om någon kan rätta denna text:

http://www.youtube.com/watch?v=WdPYXUeR5HY

Du, du bist wieder hin, du stehst neben mir, als wären wie etwas gewesen.
Ich hab oft an dich gedacht, mit gedanken gemacht, was du tust, wo du bist.

Wir, wir hatten doch ein Ziel, war es alles wird zu viel, lass uns von neuen beginnen.
Wenn Liebe siegt, wird es kein zurück und auch kein vielleicht
lass sich zwei Herzen finden
Wenn Liebe siegt, bist ein Weg zu weit
aus dieser Einsamkeit, lass uns den Stoltz überwinnen.

Ich, ich fühlte mich brein, doch du hast gefät, ich var wie von dir Gefangen.
Ich lagt nicht der lang wach, mein Hertz war bei dir, ich hatte so nach dir verlangen.

Ursäkta alla fel, har bara läst tyska i några månader.
Texten finns INTE på nätet, har Googlat som f-n
PS: tycker det är intressant hur de uttalar "mit gedanken" jag hör "me gedanken"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in