2024-09-06, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av fragor
Någon av dessa som är bättre eller sämre? Vet att dom innehåller samma ämne men ibland har jag hört att vissa märken/tillverkare är bättre än andra.

Attentin
Dexamfetamin Sea Pharma
Dexatin
Jag kan 100% känna skillnad på dessa. Men på det stora hela spelar det nog igen roll så länge du inte är väldigt känslig. På rak arm kan jag säga att Dex Sea Pharma verkar sitta i längre än Attentin, om sömn är ett problem.
Citera
2024-09-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Jag kan 100% känna skillnad på dessa. Men på det stora hela spelar det nog igen roll så länge du inte är väldigt känslig. På rak arm kan jag säga att Dex Sea Pharma verkar sitta i längre än Attentin, om sömn är ett problem.
Hur mycket längre pratar vi?
Vad tycker du om Dexatin?
Citera
2024-09-13, 23:55
Medlem
Jag har nyligen fått utskrivet attentin (efter att ha testat alla mediciner inprincip) elvanse var för ojämn och dålig överlag att fylla på under lunch. Tillslut fick läkaren nog och som sista lösning testa attentin. Vad kan jag förvänta mig av denna medicin? Jag tog 5mg imorse + 5mg lunch vilket har funkat bra, ingen crash (troligtvis pga påfyllning) samt ingen ångest. Kan inte säga något utifrån en dag, men den upplevs jämnare. Snarlik till ritalin korttidsverkande men lite jämnare och stabilare. Hur är det för er med sömnen på attentin? Dela gärna med av era erfarenheter.
Citera
2024-09-14, 00:32
Medlem
Grattis till dig som fått Attentin, tycker jag. Fungerar väldigt bra mot ångest. Jag har har tagit dem sedan 2019, men nu fått en ny läkare som vägrar att skriva ut. Tyvärr.

Jag tog aldrig någon efter kl. 17. På så sätt stördes inte sömnen.

Lycka till!
Citera
2024-09-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VendelaD
Grattis till dig som fått Attentin, tycker jag. Fungerar väldigt bra mot ångest. Jag har har tagit dem sedan 2019, men nu fått en ny läkare som vägrar att skriva ut. Tyvärr.

Jag tog aldrig någon efter kl. 17. På så sätt stördes inte sömnen.

Lycka till!

Väldigt tråkigt att du inte får utskrivet längre, väldigt konstigt också med tanke på att de funkat så bra. Jag förmodar att du inte misskött det? Vilken medicin går du på nu? Tänker rent spontant att Ritalin korttidsverkande borde vara snarlikt om man är ute efter en snabbverkande?
Citera
2024-09-14, 11:27
Medlem
Hallå.
Jag har varit potentiellt dum i huvudet (som många andra här, antar jag) och tog mig 60 tabletter Attentin runt 14 - 14:30 igår (totalt 300 mg dexamfetamin). Stundtals var det en skön känsla, men allt potentiellt positivt överskuggades av livets värsta illamående och kaskadspyor från helvetet ca 10 - 20 min efter att kicken började kännas (dvs ca 40 - 60 min efter intag). Illamåendet i sig satt i betydligt längre, om än något mildare över tid - så även nu, närmare ett dygn efteråt.

Visst, en bidragande orsak kan ha varit att det gick åt en del vatten till att på ett bräde trycka i sig 60 st tabletter… för det som kom upp var mest vatten (och lite sötpotatis från en lunch intagen 1 - 2 h tidigare).

Men en sak som slog mig; hur bör jag äta och dricka innan jag ger mig på nåt sånt här (dvs intag av amfetamin)?
Är spyan tecken på alldeles för hög dos för mitt oerfarna jag (förutom min medicinering idag, samt några enstaka sömntabletter i nån period, så har jag aldrig ”knarkat” - går i dagsläget på 70 + 40 mg Elvanse + 5 - 10 mg Attentin vid behov… har vid tidigare tillfälle (dvs nyligen) smällt Attentin motsvarande 50 och 80 mg vid två olika tillfällen ett… fick minimal ”wow-effekt” och annat än att man satt och programmerade hela natten så var det ingen speciell känsla, inget rus annat än någon enstaka sekund av känslan ”åh jag får gåshus över hela huvudet”).

Jag kände mycket positivt under ruset igår… men som sagt… det överskuggades rätt mycket av att jag mådde så jävla dåligt också. Så… well… knepigt.

Just nu är jag totalt osugen på att öht någonsin tänka tanken på att inta större mängder (än dem jag dagligen medicinerar med, vilket fungerar mycket bra) amfetamin… så det kanske inte blir nåt mer test.

Oh well… kanske får skriva en rusrapport på det här. Det var mycket märkligt.
Citera
2024-09-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyewoo
Jag har varit förskriven 20mg Attentin de senaste 4 åren, efter att ha testat mig igenom stegen av vanliga preparat. Ingen av de tidigare preparaten gav någon märkbar effekt, och/eller gav biverkningar som jag inte accepterade (bla a Elvanse som gjorde mig väldigt illamående).

Senaste två åren har jag knappt haft kontakt med psykiatrin, men blev kallad på kontroll och var där idag. Ny läkare. Enligt henne så har sjukvårdsstyrelsen kommit ut med nya rekommendationer/riktlinjer, där nu Attentin ska fasas ut för vuxna "det är för barn, och du är väl inte ett barn?" sa läkaren.. Istället vill hon sätta in Concerta.

Jag blir ju skitsur och orolig. Dels måste jag nu sluta med något som funkat länge, och börja från noll med ett annat preparat som kanske inte funkar, men måste stegas upp under 3 månader för att kolla biverkningar och effekt. Så jävla bittert.

Vet inte vad jag vill säga förutom, ja Attentin har funkat bra för mig, men effekten håller bara halva dagen och jag har inte rutin/disciplin att ta den två gånger om dagen.

Finns det några (av sjukvårdsstyrelsen godkända) vuxen-alternativ till Attentin där ute, som jag förstått varit "sista steget" bland mediciner? Som jag kanske kan föreslå för min nyaa nitisk läkare?

Kan man begära att byta läkare? Någon nämnde privata läkare, att det var billigt om man redan har en diagnos. Var ska man vända sig?

Pissprov för Concerta, stämmer det? Varför just Concerta, och inte Attentin, och har det inte mer att göra med tidigare missbruk eller så?

Att du inte har rutin eller disciplin för att ta den två gånger per dag är ju inte medicinens eller läkarens problem utan ditt. Jag är också glömsk MEN det finns alarm på mobilen som du kan ställa för att komma ihåg, så svårt är det inte.
Citera
2024-09-14, 13:01
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hallå.
Jag har varit potentiellt dum i huvudet (som många andra här, antar jag) och tog mig 60 tabletter Attentin runt 14 - 14:30 igår (totalt 300 mg dexamfetamin). Stundtals var det en skön känsla, men allt potentiellt positivt överskuggades av livets värsta illamående och kaskadspyor från helvetet ca 10 - 20 min efter att kicken började kännas (dvs ca 40 - 60 min efter intag). Illamåendet i sig satt i betydligt längre, om än något mildare över tid - så även nu, närmare ett dygn efteråt.
Attentin är egentligen inget att knarka på enligt mig i alla fall. Du riskerar att pajja dina dopamin receptorer och det kan ta många år innan man kommer tillbaka om man regelbundet har ätit sånna doser. Om du dessutom medicineras för ADHD kan din tolerans också förstärkas rejält.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-09-14 kl. 13:04.
Citera
2024-09-14, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Attentin är egentligen inget att knarka på enligt mig i alla fall. Du riskerar att pajja dina dopamin receptorer och det kan ta många år innan man kommer tillbaka om man regelbundet har ätit sånna doser. Om du dessutom medicineras för ADHD kan din tolerans också förstärkas rejält.

Det är jag medveten om. Min tanke har bara varit att få testa ett ordentligt ösigt rus en gång. Jag har aldrig haft något annat behov för att ”knarka”, så att säga.

Det där har hänt en gång nu, som sagt… så… inget frekvent eller något som kommer vara återkommande.
Citera
2024-09-14, 13:54
Medlem
Läst tidigare inlägg om att attentin håller på att fasas ut eller att läkare enligt nya riktlinjer kommer inte skriva ut det till patienter längre. Är detta något rykte eller finns det någon sanning i det?
Citera
2024-09-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Läst tidigare inlägg om att attentin håller på att fasas ut eller att läkare enligt nya riktlinjer kommer inte skriva ut det till patienter längre. Är detta något rykte eller finns det någon sanning i det?

Inte hört något om det - och vad rör riktlinjer upplever jag att det offentliga ofta har vissa riktlinjer, vilka dels kan styras av pengar eller liknande.
Det är ju egentligen samma med Elvanse - att man aldrig skriver ut det initialt. Men det handlar i mångt och mycket om pengar. Via privatpsykiatrin upplever jag att det är lite mer utifrån ens preferenser och vad som funkar.

Sen är det ju om socialstyrelsen eller Läkemedelsverket fattar beslut utifrån politiska direktiv eller annat. Men… det har jag inte hört något om.
Citera
2024-09-14, 20:24
Medlem
Men om mitt attentin hypotetiskt skulle bli indraget pga läkarbyte, vad fasen gör man då? För inte fan finns det någon annan medicin som funkar så bra (jag har testat alla mediciner), ska man på riktigt acceptera att gå från något som fungerar till något som inte fungerar? Helt absurt att en läkare tar det beslutet om man varken har en missbruksbakgrund ELLER misskött medicineringen och doseringen. Är alternativet då att testa Ritalin korttidsverkande eftersom kortidsverkande attentin funkade bra?

ps; ja jag är orolig för att min medicin som funkar ska försvinna och att det ska bli skit igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in