2016-03-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Spelar en väldigt stor roll eftersom ytterst få handlar åt företaget för en halv mille om året.. Den diskussionen passar betydligt mycket bättre i företagandedelen än privatekonomi vilket du själv borde ha förstått.

Som sagt håller det om man har 250k i privatinköp också.

Citat:
Folk som har gott om pengar tenderar dessutom att ha vanliga bankernas kort, uppenbart att det är wannabe's som dreglar och drömmer om luftslottet som kickbackprogrammen kör med.

Nej det skulle jag inte påstå. Om du vill påstå det får du länka lite statistik.

Citat:
Det är inte smart att betala en massa med ett kort som har dryga avgifter för att få en "gratis" resa senare. Det är betydligt mycket mer intelligent att minimera kostnaden från början, välja ett kort som har noll valutapåslag kan exempelvis spara in 10k eller mer om man har för avsikt att spendera de 500k i utländsk valuta..

Varför är det inte smart att betala 5k + eventuella småavgifter och få en resa som kostar 30k? Kan du förklara det? Jag tycker iaf det vore sämre att betala 30k än 5k för en resa jag kommer köpa oavsett. Att inte räkna på sitt eget eget behov är inte speciellt smart skulle jag säga.

Citat:
Kontentan av det hela är att det är många parametrar att räkna med och hittills har inget "flashigt" kort (med dolda avgifter) lyckats komma i närheten av de mindre flashiga när sista raden är nedräknad vad jag kunnat se.

Kanske för dig, men för mig får jag tillbaka mycket mer. Som mest är nog 60-70k av de där 250-300k i utländsk valuta så jag kan ta 1.5% i växlingspåslag då. Inga avgifter är dolda, står klart och tydligt i villkoren och då är det bara att räkna på det själv.
Senast redigerad av Akt 2016-03-27 kl. 23:06.
Citera
2016-03-27, 23:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Som sagt håller det om man har 250k i privatinköp också.

Nej det skulle jag inte påstå. Om du vill påstå det får du länka lite statistik.

Varför är det inte smart att betala 5k + eventuella småavgifter och få en resa som kostar 30k? Kan du förklara det? Jag tycker iaf det vore sämre att betala 30k än 5k för en resa jag kommer köpa oavsett. Att inte räkna på sitt eget eget behov är inte speciellt smart skulle jag säga.

Kanske för dig, men för mig får jag tillbaka mycket mer. Som mest är nog 60-70k av de där 250-300k i utländsk valuta så jag kan ta 1.5% i växlingspåslag då. Inga avgifter är dolda, står klart och tydligt i villkoren och då är det bara att räkna på det själv.

Har man inte företagsinköpen som du påstår dig ha så blir det hela en fet förlustaffär. Dessutom vill jag inte bli påtvingad konsumtion för att motivera mig. Jag avgör själv vart jag reser och när, inte ett kortbolag.

Med tanke på att alla korten som har flådiga kickbackprogram brukar vara svindyra så är det du som skall presentera en uträkning innan det går att tro på dig. Samtliga gånger jag tittat på sådana kort så har antingen årsavgiften eller löpande avgifterna eller båda varit fullkomligt horribla.

There is no free lunch.....
Citera
2016-03-27, 23:40
Medlem
Citat:
Har man inte företagsinköpen som du påstår dig ha så blir det hela en fet förlustaffär. Dessutom vill jag inte bli påtvingad konsumtion för att motivera mig. Jag avgör själv vart jag reser och när, inte ett kortbolag.

Hur skulle du få påtvingad komsumtion? Det är ingen som tvingar dig att köpa för att du har ett specifikt kort. Bara handla samma som du annars skulle handla. Jag har för övrigt inte speciellt mycket företagsinköp, endast privatinköp.

Citat:
Med tanke på att alla korten som har flådiga kickbackprogram brukar vara svindyra så är det du som skall presentera en uträkning innan det går att tro på dig. Samtliga gånger jag tittat på sådana kort så har antingen årsavgiften eller löpande avgifterna eller båda varit fullkomligt horribla.

Det är rätt enkelt för mig, det handlar om runt en tusenlapp i valutaväxlingspåslag per år, 1500 i årsavgift. Nu med deras försämring av bonusen på det kort de kallar "Premium" så krävs ca 660k i total spend för att åka 2 pers till Nordamerika.

Säg att jag handlar väldigt lite med detta kort under den perioden så det tar 3 år att få ihop det så jag behöver betala 3 årsavgifter. Då blir det helt enkelt 3k i valutaväxling, 4,5k i årsavgift samt flygskatter på ca 3k för att boka. Dvs jag betalar 10,5k och får en resa för 30k.

Sen tjänar de ju pengar på andra vis i form av att ta högre avgifter från butikerna jag handlar i osv, men det är inget som berör mig direkt.
Senast redigerad av Akt 2016-03-27 kl. 23:59.
Citera
2016-03-28, 18:41
Medlem
Citat:

Herregud, är du avis för du själv inte kan skaffa dig ett eller vad är problemet ?

Så bara för man har ett kreditkort så blir man tvingad att handla ? Tappad på riktigt!
Citera
2016-04-08, 12:09
Medlem
Jag skulle vilja be er om råd och tankar vilket som skulle vara det bästa betal/kreditkortet för mig.

Något som inte är till min fördel är att jag inte har någon fast inkomst/anställning. Jag har en anställning som kommer att vara i ett halv år. Vet att de allra flesta kräver en fast anställning.

Vad jag har sett så verkar inte Handelsbankens Allkort kräva någon fast anställning men att betala 360kr/året för ett kort som inte har några direkt förmåner/bonus känns sådär lockande.

Någon som vet ett bra alternativ?
Citera
2016-04-08, 17:09
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Jag skulle vilja be er om råd och tankar vilket som skulle vara det bästa betal/kreditkortet för mig.

Något som inte är till min fördel är att jag inte har någon fast inkomst/anställning. Jag har en anställning som kommer att vara i ett halv år. Vet att de allra flesta kräver en fast anställning.

Vad jag har sett så verkar inte Handelsbankens Allkort kräva någon fast anställning men att betala 360kr/året för ett kort som inte har några direkt förmåner/bonus känns sådär lockande.

Någon som vet ett bra alternativ?

Det finns fördelar med Allkortet ändå...
+ Minst 0,2% bonus på alla köp (som högst 0,4% beroende på bonushöjande tjänster i Handelsbanken)
+ Det går att temporärt stänga/öppna kortet för internetköp och utlandsuttag vilket gör det mycket säkert om man vill
+ Nästan alla köp dyker direkt upp som preliminära så det är lätt att hålla koll
+ 15 öre/liter på Preems bemannade stationer
+ Kontantuttag ingen avgift i Sverige
+ Upp till 10% rabatt på Hertz hyrbilar
+ Diverse erbjudanden varje månad
- Årsavgift 360kr/år
- Valutaväxlingsavgift 1,5%

jämför med Preems MasterCard
+ 1% bonus på köp utanför Preem förutom andra bensinbolag
+ 25 öre/liter på Preems bemannade stationer och 10 öre/liter på Preems automatstationer
+ 1,45% sparränta på upp till 15000kr
+ Gratis årsavgift
+ Specialerbjudanden på Preem
- Ej ansluten till MasterCard SecureCode vilket gör att säkerheten kan ifrågasättas
- Kontantuttag i automat avgift på 2 procent av beloppet, dock lägst 35 kronor per uttag
Citera
2016-04-10, 14:41
Medlem
Citat:
Då pratade vi företagskort igen, för privatpersoner är det totalt ointressant. Frågan är vilket kort som är privatekonomiskt bäst och då kan allt vad amex etc sticka och brinna för de är inte konkurrenskraftiga för fem öre såvida inte de sopar avgifterna totalt..

Coop Med Mera Mer är riktigt bra. Inget valutaväxlingspåslag samt bonus på inköp. Dock har de årsavgift, men om man är två i hushållet, är avgiften låg per kort. https://www.coop.se/betalkort-och-bank/vara-betal--och-kreditkort/medmera-mer/
Citera
2016-04-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Det finns fördelar med Allkortet ändå...
+ Minst 0,2% bonus på alla köp (som högst 0,4% beroende på bonushöjande tjänster i Handelsbanken)
+ Det går att temporärt stänga/öppna kortet för internetköp och utlandsuttag vilket gör det mycket säkert om man vill
+ Nästan alla köp dyker direkt upp som preliminära så det är lätt att hålla koll
+ 15 öre/liter på Preems bemannade stationer
+ Kontantuttag ingen avgift i Sverige
+ Upp till 10% rabatt på Hertz hyrbilar
+ Diverse erbjudanden varje månad
- Årsavgift 360kr/år

jämför med Preems MasterCard
+ 1% bonus på köp utanför Preem förutom andra bensinbolag
+ 25 öre/liter på Preems bemannade stationer och 10 öre/liter på Preems automatstationer
+ 1,45% sparränta på upp till 15000kr
+ Gratis årsavgift
+ Specialerbjudanden på Preem
- Ej ansluten till MasterCard SecureCode vilket gör att säkerheten kan ifrågasättas
- Kontantuttag i automat avgift på 2 procent av beloppet, dock lägst 35 kronor per uttag

Förmåner finns det men jag har inget behov att hyra bil och bonusen på Handelsbankens kort kräver att man använder den på deras bank.

Sedan vet jag att SEB har ju med via sin enkla vardags paket 25kr/månaden så att man får både deras betalkort och deras master card/kreditkort utan extra kostnad så man skulle i sammanhang när man inte vill använda kredit betala som vanligt genom att använda betalkortet.

Deras kreditkort ger:

SEB:s MasterCard
Ett kort - många goda sidor
Upp till 60 dagars räntefri kredit
Möjlighet att dela upp fakturan
Reseförsäkring och köpförsäkring ingår
Till ansökan
MasterCard kort
Om SEB:s MasterCard

Med SEB:s MasterCard har du alltid pengar i plånboken, till stora och små inköp. Veckans lunch, ny tvättmaskin och årets semester – allt går att betala med SEB:s MasterCard. Du får upp till 60 dagars räntefri kredit, möjlighet att dela upp dina betalningar och en extra försäkring på det du köper. Du får helt enkelt större handlingsfrihet. Varje dag, året runt.

Vad får man med SEB:s MasterCard?

Upp till 60 dagars räntefri kredit.
Möjlighet att dela upp din betalning.
Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd om du betalar minst 75 procent av resan med kortet.
90 dagars prisskydd – mellanskillnaden tillbaka om du hittar din vara billigare någon annanstans.
90 dagars köpskydd – kan ersätta en skada eller stöld av din nya vara.
1 års förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik som du betalar med kortet.
Säkrare köp på internet med tjänsten Lösenord e-handel.

Något som jag vill ha är att kunna få helst 45-60+ räntefriadagar med så låg uppläggningsavgift som möjligt. Annars tycker jag att Preemskort inte var så tokigt.
Citera
2016-04-11, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Förmåner finns det men jag har inget behov att hyra bil och bonusen på Handelsbankens kort kräver att man använder den på deras bank.

Sedan vet jag att SEB har ju med via sin enkla vardags paket 25kr/månaden så att man får både deras betalkort och deras master card/kreditkort utan extra kostnad så man skulle i sammanhang när man inte vill använda kredit betala som vanligt genom att använda betalkortet.

Deras kreditkort ger:

SEB:s MasterCard
Ett kort - många goda sidor
Upp till 60 dagars räntefri kredit
Möjlighet att dela upp fakturan
Reseförsäkring och köpförsäkring ingår
Till ansökan
MasterCard kort
Om SEB:s MasterCard

Med SEB:s MasterCard har du alltid pengar i plånboken, till stora och små inköp. Veckans lunch, ny tvättmaskin och årets semester – allt går att betala med SEB:s MasterCard. Du får upp till 60 dagars räntefri kredit, möjlighet att dela upp dina betalningar och en extra försäkring på det du köper. Du får helt enkelt större handlingsfrihet. Varje dag, året runt.

Vad får man med SEB:s MasterCard?

Upp till 60 dagars räntefri kredit.
Möjlighet att dela upp din betalning.
Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd om du betalar minst 75 procent av resan med kortet.
90 dagars prisskydd – mellanskillnaden tillbaka om du hittar din vara billigare någon annanstans.
90 dagars köpskydd – kan ersätta en skada eller stöld av din nya vara.
1 års förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik som du betalar med kortet.
Säkrare köp på internet med tjänsten Lösenord e-handel.

Något som jag vill ha är att kunna få helst 45-60+ räntefriadagar med så låg uppläggningsavgift som möjligt. Annars tycker jag att Preemskort inte var så tokigt.

Avser du att utnyttja krediten är det lite hugget som stucket om du väljer SEB:s MasterCard (10,65%/år) eller Handelsbankens Allkort (10,10%/år), då de har likvärdig ränta. SEB har dock som du skriver upp till 60 dagars räntefri kredit mot Handelsbankens 45 dagar.

Med Preems MasterCard får du en mycket högre ränta (16,85%/år) och dessutom en aviavgift på 19 kr/avi.

Jämför kreditkort på
https://www.compricer.se/kreditkort/
Citera
2016-04-11, 19:49
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Avser du att utnyttja krediten är det lite hugget som stucket om du väljer SEB:s MasterCard (10,65%/år) eller Handelsbankens Allkort (10,10%/år), då de har likvärdig ränta. SEB har dock som du skriver upp till 60 dagars räntefri kredit mot Handelsbankens 45 dagar.

Med Preems MasterCard får du en mycket högre ränta (16,85%/år) och dessutom en aviavgift på 19 kr/avi.

Jämför kreditkort på
https://www.compricer.se/kreditkort/

Aviavgift får man inte mer autogiro/efaktura, och betalar man inte av räkningen i tid och får betala ränta så är man en idiot, så det spelar mindre roll.
Citera
2016-04-11, 20:13
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Aviavgift får man inte mer autogiro/efaktura, och betalar man inte av räkningen i tid och får betala ränta så är man en idiot, så det spelar mindre roll.

Ok, läste bara vad som stod på http://preem.se/mastercard:
... Vid betalning av den totala skulden varje månad utgår ingen ränta eller avgifter. Om du väljer att delbetala köp tillkommer 16,85% i rörlig ränta och 19 kr i aviavgift, vilket ger en effektiv ränta på 19,37 %, en månadskostnad på 916 kr och ett totalt återbetalningsbelopp på 10.990 kr vid en skuld på 10 000 kr i 12 månader ...

Håller med i övrigt. Bästa kreditkortet är Preem MasterCard.
Citera
2016-04-12, 10:27
Medlem
Skaffade precis Preem Mastercard och har ingen bemannad station i närheten. Så ringde kundtjänst och frågade om jag kunde få in kommande bonuspengar på mitt konto istället. De påstod då att det inte var möjligt om beloppet inte översteg 500 kr. Då fick man istället hem en check, om man sedan ville ha in det på sitt konto så fick man ringa in till kundtjänst och be de sätta in beloppet varje gång man fick hem checken.

De skulle skickas ut fyra gånger per år och då jag knappt köper någon bensin så skulle jag alltså behöva handla för 50k i kvartalet för att nå över 500 kr i bonus, vilket inte kommer att ske.

Känns ju jävligt drygt om man ska behöva ringa in fyra gånger per år för att få max någon hundring insatt (telefontid vardagar 8-17 ). Kommer bara sluta med att checkarna ligger och skräpar tillslut. Jag har dock uppfattat det som att vissa personer får in pengarna automatiskt, även om det är under 500 kr. Stämmer det och kan man isåfall lyckas med det om man ligger på kundtjänst lite?

Kan ju inte vara några problem rent tekniskt eftersom det tydligen fungerar om beloppet är över 500 kr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in