2016-03-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Reser iofs mycket, reser till jobbet ca 10 ggr om året, reser med hela familjen till Thailand vart år och de månaderna jag är där så blir det ett par pendlarresor till jobbet i Norge, men har fortfarande väldigt svårt att förstå hur detta kortet skulle vara bättre för mig (firman betalar min resor till jobb, jag betalar till Thailand)?

Allt beror ju på vilken spend man har. säg någon som handlar för 500k per år på kortet, då kan man plocka ut en resa till nordamerika för två för poängen per år. Beroende på vart man vill kostar de lite olika att köpa men 30k är ett bra riktmärke, det tillkommer några tusen i skatter, säg 3k. Då får man alltså tillbaka (30-3-4)/500 = 4,6% vilket jag tycker är rätt bra.
Citera
2016-03-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Allt beror ju på vilken spend man har. säg någon som handlar för 500k per år på kortet, då kan man plocka ut en resa till nordamerika för två för poängen per år. Beroende på vart man vill kostar de lite olika att köpa men 30k är ett bra riktmärke, det tillkommer några tusen i skatter, säg 3k. Då får man alltså tillbaka (30-3-4)/500 = 4,6% vilket jag tycker är rätt bra.

Har du detta kort?
Citera
2016-03-27, 14:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Fast spenderar man 500k med kreditkort varje år så har man betydligt större problem än vilket kort man skall ha. Då skall man inte ha kreditkort öht...
Citera
2016-03-27, 14:18
Medlem
Citat:
Har du detta kort?

Nepp. Jag har deras Amex Eurobonus Premium. Endast 15poäng per 100 kronor samt en 2-4-1 och avgiften är 1500 per år. Eftersom jag max åker på en långresa per år har jag ingen nytta av det dyrare kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast spenderar man 500k med kreditkort varje år så har man betydligt större problem än vilket kort man skall ha. Då skall man inte ha kreditkort öht...

Känner flera som spenderar mer än så bara på utlägg i tjänsten, de har absolut inga problem. Jag ligger nog runt halva det i det privata per år på Amex så för mig är det kortet med 4k i avgift inte så nödvändigt. Och då har jag relativt låga utgifter kontra inkomster. När jag blir äldre och eventuellt får familj kan jag helt klart närma mig de summorna privat i utgifter.
Citera
2016-03-27, 14:47
Medlem
Kan någon vänlig och insatt själ berätta vad som är så speciellt med en American Express? - De flygplatser jag har varit på, ingen har acceptera "Dinners" eller American Express.

Det känns mer som en status grej som kanske tonåringar bryr sig om.
Citera
2016-03-27, 15:21
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Kan någon vänlig och insatt själ berätta vad som är så speciellt med en American Express? - De flygplatser jag har varit på, ingen har acceptera "Dinners" eller American Express.

Det känns mer som en status grej som kanske tonåringar bryr sig om.

För att få American Express så ska du ha en väldig god inkomst - dvs statuskort.

Det är väl småpengar med Preem kreditkort?
Kanske 600 kr tillbaka varje år....
Citera
2016-03-27, 15:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nepp. Jag har deras Amex Eurobonus Premium. Endast 15poäng per 100 kronor samt en 2-4-1 och avgiften är 1500 per år. Eftersom jag max åker på en långresa per år har jag ingen nytta av det dyrare kortet.

Känner flera som spenderar mer än så bara på utlägg i tjänsten, de har absolut inga problem. Jag ligger nog runt halva det i det privata per år på Amex så för mig är det kortet med 4k i avgift inte så nödvändigt. Och då har jag relativt låga utgifter kontra inkomster. När jag blir äldre och eventuellt får familj kan jag helt klart närma mig de summorna privat i utgifter.

Då pratade vi företagskort igen, för privatpersoner är det totalt ointressant. Frågan är vilket kort som är privatekonomiskt bäst och då kan allt vad amex etc sticka och brinna för de är inte konkurrenskraftiga för fem öre såvida inte de sopar avgifterna totalt..
Citera
2016-03-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då pratade vi företagskort igen, för privatpersoner är det totalt ointressant. Frågan är vilket kort som är privatekonomiskt bäst och då kan allt vad amex etc sticka och brinna för de är inte konkurrenskraftiga för fem öre såvida inte de sopar avgifterna totalt..

Nej. Vi pratar privatkort som används för utlägg. Och som sagt, jag får runt 5% tillbaka utöver avgiften på mitt kort för privatköp. Vilket annat kort matchar det?
Citera
2016-03-27, 15:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej. Vi pratar privatkort som används för utlägg. Och som sagt, jag får runt 5% tillbaka utöver avgiften på mitt kort för privatköp. Vilket annat kort matchar det?

Hur många procent av befolkningen använder plastkortet till 250k i konsumtion om året? Jag tror mr highroller bluffar lite..

Men skit samma. Forumdelen är privatekonomi och då jagar vi bästa korten, helst helt utan avgifter, gärna utan valutaväxlingspåslag också.

Kickbacks efter att ha betalat in tusentals kronor i avgifter är mindre intressant för säkert 95% av befolkningen.
Citera
2016-03-27, 15:46
Medlem
Beeenjamins avatar
Varför kör ni bara på Preem?

http://shellmastercard.se/fordelar

Likadant.

Preem har haft gräns på 1500 kr för nätköp att få bonus enligt deras kunder.

Citat:
Jag skaffade nyss Preem Master Card, just p g a bonusen (men har kvar OKQ8 VISA som ger mig vissa försäkringsfördelar vid tankning där).
Mitt första köp på nätet visade på nackdelar med Preem MC som borde vara av intresse här.
Sedan kortbetalningen inte fungerat kontaktade jag (förutom butiken och Klarna) Preems kundtjänst.
Där fick jag veta tre saker.
1. Det ligger en beloppsspärr på 1500 kr för köp på nätet (kunde dock hävas tillfälligt för aktuellt köp). Att en så låg spärr ligger för en numera så vanlig transaktionskategori är mycket otillfredsställande med kortet, sa jag till kundtjänsten.
2. Köp på nätet via Klarna (som ju är vanlig betalningsförmedlare där) räknas som ”kontantuttag utan pinkod” eftersom Klarna är ett annat finansbolag. Drabbas då kortinnehavaren av den avgift som påförs vid kontantuttag? Efter kontakt med ”supporten” blev beskedet ”nej så ska det inte bli”, men svaret lät inte helt rakt.
3. På köp av detta slag (jag är lite osäker nu på om det gäller alla köp på nätet eller bara dem via Klarna) utgår ingen bonus. Beskedet, som var tydligt och lämnades efter förnyad konsultation med ”supporten” innebär så vitt jag kan se ett flagrant avsteg för den generella förespeglingen (i marknadsföreingen för Preem MC) att ALLA köp utanför Preem blir bonusgrundande. Begreppet ”alla köp” måste inrymma köp på nätet.

Kundtjänsten noterade mina synpunkter, skulle genast föra dem vidare uppåt och lovade återkomma med respons.
Citera
2016-03-27, 16:10
Awaiting Email Confirmation
Citat:
För de allra flesta är Preem bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Varför kör ni bara på Preem?

http://shellmastercard.se/fordelar

Likadant.

Vad innebär gränsen på 1500kr i praktiken? Är det så att man högst får bonus på 1500 per köp?

För den som har bil ger Preem lite mer tillbaka per liter. 25 öre på bemannade stationer och 10 öre på automatstationer. Shell ger 15 öre på bemannade samt att drivmedel oftast är dyrare på Shell jämfört med Preem.
Citera
2016-03-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin

Detta låter ju riktigt värdelöst. Både maxbeloppet och att man inte får bonus på Klarna.
Kanske därför som jag inte kunde använda Preem-kortet när jag skulle göra ett köp på över 2000 kr på siba.se.

Vet du om det fungerar annorlunda för Shell Mastercard? Är ju Ikano som står bakom det kortet också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in