Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Spelar ingen roll hur många procent som gör det, tråden handlar om bästa kortet och det svaret är beroende på hur ens köpmönster ser ut. Går inte att säga att kort A är det bästa för alla, elle att kort B ä dåligt på grund av avgifter.
Mina 250-300k per år är fördelat på både mig och frun dock, dvs är det ganska lite per person. Vi är rätt återhållsamma. Jämförelsen håller dock även för en person eftersom den personen då kostar halva poängen och endast behöver halva spenden så då är procenten du får tillbaka nästan oförändrad.
Spelar en väldigt stor roll eftersom ytterst få handlar åt företaget för en halv mille om året.. Den diskussionen passar betydligt mycket bättre i företagandedelen än privatekonomi vilket du själv borde ha förstått.
Folk som har gott om pengar tenderar dessutom att ha vanliga bankernas kort, uppenbart att det är wannabe's som dreglar och drömmer om luftslottet som kickbackprogrammen kör med.
Det är inte smart att betala en massa med ett kort som har dryga avgifter för att få en "gratis" resa senare. Det är betydligt mycket mer intelligent att minimera kostnaden från början, välja ett kort som har noll valutapåslag kan exempelvis spara in 10k eller mer om man har för avsikt att spendera de 500k i utländsk valuta..
Kontentan av det hela är att det är många parametrar att räkna med och hittills har inget "flashigt" kort (med dolda avgifter) lyckats komma i närheten av de mindre flashiga när sista raden är nedräknad vad jag kunnat se.