2021-03-16, 12:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Har ett hus med belåningsgrad 30%, värderad 5 milj. Aktier 200k för pensionsparande. 100k på banken som buffert. Skitbil för några tiotusen. Hushållets årsinkomst 1,2 miljoner och sen har vi våra "hobbys" som är ett värde på ungefär 200k. I övrigt inga som helst lån förutom bostadslånet.

Det var inget illa menat, jag är som sagt helt okunnig vad det gäller kreditkort och jag har försökt googla till mig vad såna kört innebär så därför ställde jag frågan till er. När man googlar så dyker det upp hemsidor som beskriver fördelar och nackdelar, en av fördelarna var att man kan få en samlad faktura i slutet av månaden för att hålla koll hur mycket man köper för men vad ska det vara bra för? Vi köper det vi vill ha och behöver, nån månad köper vi för mer och nån annan månad för mindre. Vissa nämner bonusar och samla in poäng, är det något mumbojumbo eller faktiskt värt något? Jag har en Star Aliance kort jag samlar bonuspoäng med då firman flyger runt mig rätt ofta så är det typ nån liknande funktion med kreditkortet?

Den enskilt största fördelen med kreditkort (förutsatt att man kan hantera dem och nollar saldot innan ränta börjar debiteras) är enligt min åsikt konsumentkreditlagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846 , specifikt §29 brukar vara den som folk hävdar när leveransen av köpt vara inte dyker upp eller flygbolaget går i konkurs och biljettpengarna brinner inne - då brukar tidningarna påpeka att den som betalt med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget.

Är jag ute och resar så använder jag alltid kreditkort - skulle det bli skimmat så kan man alltid bestrida köp.
Citera
2021-03-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Den enskilt största fördelen med kreditkort (förutsatt att man kan hantera dem och nollar saldot innan ränta börjar debiteras) är enligt min åsikt konsumentkreditlagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846 , specifikt §29 brukar vara den som folk hävdar när leveransen av köpt vara inte dyker upp eller flygbolaget går i konkurs och biljettpengarna brinner inne - då brukar tidningarna påpeka att den som betalt med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget.

Är jag ute och resar så använder jag alltid kreditkort - skulle det bli skimmat så kan man alltid bestrida köp.

Kan addera min upplevelse från förra året då SAS var skyldig mig pengar för tre flygbiljetter. AMEX gick in och täckte kravet tills vidare och kräver i sin tur pengarna av SAS. Sådan service får man knappast med vardagspaketet hos Swedbank.
Citera
2021-03-16, 13:31
Medlem
Så ni tycker att vi borde skaffa ett kreditkort, köpa ALLT med kredit och sen betala klumpsumman i slutet av månaden? Vi har liksom pengar på kontot hela tiden så jag ser liksom inte varför man öht behöver den funktionen? Det där med resor är ju smidigt, märkte det tydligast i USA där dom frågade debit or credit och där våra kort inte alltid fungerade så då borde man kanske skaffa ett kort bara när man reser?
Citera
2021-03-16, 13:57
Medlem
Citat:
Så ni tycker att vi borde skaffa ett kreditkort, köpa ALLT med kredit och sen betala klumpsumman i slutet av månaden? Vi har liksom pengar på kontot hela tiden så jag ser liksom inte varför man öht behöver den funktionen? Det där med resor är ju smidigt, märkte det tydligast i USA där dom frågade debit or credit och där våra kort inte alltid fungerade så då borde man kanske skaffa ett kort bara när man reser?
Du gör som du vill såklart, jag ser ingen anledning att använda debit när jag kan använda kreditkort som ger kickback, extra skydd från Konsumentkreditlagen samt att jag slipper ligga ute med pengar om något går snett som exempelvis skimming.
Citera
2021-03-16, 14:57
Medlem
Processbaserads avatar
Citat:

Ja det är flera fördelar med att köra kreditkort och att köra så mycket på kreditkort som möjligt.
Du behöver inte ligga ute med dina pengar när du gör köp åt andra, åt jobbet, vänner etc.
Du behöver inte ens ligga ute med dina egna pengar när du gör köp åt dig själv.
Slipp den där bufferten på 100k som du har på lönekontot och håll den mycket mindre, lägg det i aktier, fonder eller någonting som ger dig avkastning i stället.

Skulle du spendera mer en månad så har du tid på dig att sälja av aktier eller på annat sätt fixa fram pengarna för att täcka fakturan i god tid innan det börjar bli ränta.

Handlar du dessutom allting på kredit så kan du knuffa skulden framför dig under månaden om du skulle handla lite mer än din inkomst en månad, helt räntefritt genom att alla dina månadsinköp är på kredit så hamnar de hela tiden på nästa period. Det gör att man kan få ett jämnare flöde i ekonomin och låta en lite dyrare period jämnas ut över nästa period.

Du har även det som nämnts tidigare med att ex AMEX tar på sig dispyter med flygbolag och hotell som krånglar. De drygar sig mindre med AMEX än en privatperson eftersom AMEX kan reglerna, dessutom har AMEX säkrat upp sig med speciella avtal som gäller deras kunder gent emot hotell osv.

Blir ditt kort stulet eller skimmat så ligger inte du ute med pengar i 9mån eller vad det kan ta för banken att lösa det. Kreditbolaget kommer bara frysa din skuld tills det är utrett.

Det är fördelarna med kreditkort, bara för de fördelarna i sig kanske inte är supervärt det.

Så då kan du tillägga sockret på moset, flygpoäng, cashback, extra försäkringar och förmåner i form av lounge access och sånt, tillgång till koncertbiljeter och annat som du inte har med ett vanligt kort.

Allt förutsätter så klart att man kan hantera kreditkort, vi får de fördelarna och poängen i princip gratis eftersom det finns så många som inte kan sköta det snyggt, vilket de räknar med.

Om du exempelvis kan övertyga ditt jobb att du betalar för flygresorna med ditt AMEX pga valfri anledning och tar resorna på utlägg, sen dessutom har ditt SAS kort, ja då samlar du poäng i båda ändarna.

Själv har jag flugit mycket gratis på poäng. Jag hörde av en bekant om en person som kunde ta hela jobbets Amazon AWS räkning varje månad på sitt kort, gav hur mycket poäng som helst.
Citera
2021-03-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Processbaserad
Ja det är flera fördelar med att köra kreditkort och att köra så mycket på kreditkort som möjligt.
Du behöver inte ligga ute med dina pengar när du gör köp åt andra, åt jobbet, vänner etc.
Du behöver inte ens ligga ute med dina egna pengar när du gör köp åt dig själv.
Slipp den där bufferten på 100k som du har på lönekontot och håll den mycket mindre, lägg det i aktier, fonder eller någonting som ger dig avkastning i stället.

Skulle du spendera mer en månad så har du tid på dig att sälja av aktier eller på annat sätt fixa fram pengarna för att täcka fakturan i god tid innan det börjar bli ränta.

Handlar du dessutom allting på kredit så kan du knuffa skulden framför dig under månaden om du skulle handla lite mer än din inkomst en månad, helt räntefritt genom att alla dina månadsinköp är på kredit så hamnar de hela tiden på nästa period. Det gör att man kan få ett jämnare flöde i ekonomin och låta en lite dyrare period jämnas ut över nästa period.

Du har även det som nämnts tidigare med att ex AMEX tar på sig dispyter med flygbolag och hotell som krånglar. De drygar sig mindre med AMEX än en privatperson eftersom AMEX kan reglerna, dessutom har AMEX säkrat upp sig med speciella avtal som gäller deras kunder gent emot hotell osv.

Blir ditt kort stulet eller skimmat så ligger inte du ute med pengar i 9mån eller vad det kan ta för banken att lösa det. Kreditbolaget kommer bara frysa din skuld tills det är utrett.

Det är fördelarna med kreditkort, bara för de fördelarna i sig kanske inte är supervärt det.

Så då kan du tillägga sockret på moset, flygpoäng, cashback, extra försäkringar och förmåner i form av lounge access och sånt, tillgång till koncertbiljeter och annat som du inte har med ett vanligt kort.

Allt förutsätter så klart att man kan hantera kreditkort, vi får de fördelarna och poängen i princip gratis eftersom det finns så många som inte kan sköta det snyggt, vilket de räknar med.

Om du exempelvis kan övertyga ditt jobb att du betalar för flygresorna med ditt AMEX pga valfri anledning och tar resorna på utlägg, sen dessutom har ditt SAS kort, ja då samlar du poäng i båda ändarna.

Själv har jag flugit mycket gratis på poäng. Jag hörde av en bekant om en person som kunde ta hela jobbets Amazon AWS räkning varje månad på sitt kort, gav hur mycket poäng som helst.

Bra skrivet. Kan förtydliga gällande cashback. Detta innebär pengar tillbaka på det du köper, alltså rena pengar. Tex via Amex Blue Cashback, ger 1,25% tillbaka på allt du köper. Eller Everydaycard ger 0,5-1% tillbaka på allt du köper. Så handlar du för 1000 kr får du mellan 5 kr till 12,5 kr tillbaka.
Citera
2021-03-16, 15:51
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Ja ni borde skaffa ett kreditkort att använda på resor då det kan behövas vid betalning av hotell eller hyrbil.

Har ni ett och samma konto för lönen, bankkort och räkningar?
Senast redigerad av davidwatts 2021-03-16 kl. 15:54.
Citera
2021-03-16, 16:11
Medlem
Processbaserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ja ni borde skaffa ett kreditkort att använda på resor då det kan behövas vid betalning av hotell eller hyrbil.

Har ni ett och samma konto för lönen, bankkort och räkningar?

En annan jättestor fördel på resa är att kreditkort för det mesta bara fungerar, vilket inte alltid är fallet med debit kort.
Kreditkorten är garanterade på att annat sätt, så även om terminalerna inte har kontakt med banken så brukar de godkänna kreditkorten och dra de vid ett senare tillfälle.

Det kan de aldrig göra med debit kort, därför man förr inte kunde betala med debit på flyg och tåg, nu går det oftast för de har uppkoppling. Men det finns många delar av världen där det fortfarande är så och många fall man kan stöta på där det helt enkelt inte funkar med debit, men kreditkort funkar alltid.
Citera
2021-03-16, 16:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Processbaserad
En annan jättestor fördel på resa är att kreditkort för det mesta bara fungerar, vilket inte alltid är fallet med debit kort.
Kreditkorten är garanterade på att annat sätt, så även om terminalerna inte har kontakt med banken så brukar de godkänna kreditkorten och dra de vid ett senare tillfälle.

Det kan de aldrig göra med debit kort, därför man förr inte kunde betala med debit på flyg och tåg, nu går det oftast för de har uppkoppling. Men det finns många delar av världen där det fortfarande är så och många fall man kan stöta på där det helt enkelt inte funkar med debit, men kreditkort funkar alltid.

Reser man i usa och vill hyra bil så är ett kreditkort faktiskt mer eller mindre ett krav. Kreditkortet i sig innebär att utgivaren antingen har screenat kortinnehavaren nyligen eller har track record över att denne har skött sin kredit.

Hyrbilsfirmorna släpper inte iväg ett dyrt fordon till någon som vill betala hyran kontant eller med ett debitkort, eller så kommer de kräva en enorm deposition som säkerhet.
Citera
2021-03-16, 17:40
Medlem
Citat:

Ja, i och med den bonus som en del kort ger. Jag betalar allt med kreditkortet.
Citera
2021-03-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursäkta för en dum fråga men varför har ni kreditkort?
Du är inte ensam om den frågan... Jag har bara kört kreditkort några år. Jag var helnöjd med att i decennier lyckats pruta bort "storabankens" årsavgifter för dom värdelösa debitkort man erhöll, med resonemanget att jag ska inte betala för att få betala... Jag som förövrigt känner mig ganska upplyst, förstod helt enkelt inte att man faktiskt kunde få betalt för att betala istället! Debit-korten åkte i soptunnan och ersattes av det fram tills nyss väldigt förmånliga kortet från komplett bank, som gissningsvis har matat in mellan 4-5000 till vårt hushåll. Nu växlar dom ner sin cashback, och i samband med det åker dom i soptunnan och vi växlar upp till Amex-premium istället. Vi låter verkligen allt vi kan komma på passera kreditkorten för att samla cashback. Mat, bränsle, tv-abb, tele-abb, erbjuder alltid att "ta betalningen" om man köper något tillsamman med andra, osv. Många bäckar små som det heter... Lägg därtill alla övriga fördelar som nämts tidigare i tråden, så undrar man ju hur det ens kan finnas nån marknad för debit-kort... Jag försöker förklara alla dessa fördelar för vänner och bekanta, med nästan noll respons. Jag har antagligen fel typ av umgänge eller bor på fel plats. Det vilar nästan nåt "fult" över kreditkort...
Senast redigerad av johan81 2021-03-17 kl. 21:47.
Citera
2021-03-17, 23:00
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Kan addera min upplevelse från förra året då SAS var skyldig mig pengar för tre flygbiljetter. AMEX gick in och täckte kravet tills vidare och kräver i sin tur pengarna av SAS. Sådan service får man knappast med vardagspaketet hos Swedbank.
Vad är det för amex du har där de gör sånt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in