Citat:
Har ett hus med belåningsgrad 30%, värderad 5 milj. Aktier 200k för pensionsparande. 100k på banken som buffert. Skitbil för några tiotusen. Hushållets årsinkomst 1,2 miljoner och sen har vi våra "hobbys" som är ett värde på ungefär 200k. I övrigt inga som helst lån förutom bostadslånet.
Det var inget illa menat, jag är som sagt helt okunnig vad det gäller kreditkort och jag har försökt googla till mig vad såna kört innebär så därför ställde jag frågan till er. När man googlar så dyker det upp hemsidor som beskriver fördelar och nackdelar, en av fördelarna var att man kan få en samlad faktura i slutet av månaden för att hålla koll hur mycket man köper för men vad ska det vara bra för? Vi köper det vi vill ha och behöver, nån månad köper vi för mer och nån annan månad för mindre. Vissa nämner bonusar och samla in poäng, är det något mumbojumbo eller faktiskt värt något? Jag har en Star Aliance kort jag samlar bonuspoäng med då firman flyger runt mig rätt ofta så är det typ nån liknande funktion med kreditkortet?
Det var inget illa menat, jag är som sagt helt okunnig vad det gäller kreditkort och jag har försökt googla till mig vad såna kört innebär så därför ställde jag frågan till er. När man googlar så dyker det upp hemsidor som beskriver fördelar och nackdelar, en av fördelarna var att man kan få en samlad faktura i slutet av månaden för att hålla koll hur mycket man köper för men vad ska det vara bra för? Vi köper det vi vill ha och behöver, nån månad köper vi för mer och nån annan månad för mindre. Vissa nämner bonusar och samla in poäng, är det något mumbojumbo eller faktiskt värt något? Jag har en Star Aliance kort jag samlar bonuspoäng med då firman flyger runt mig rätt ofta så är det typ nån liknande funktion med kreditkortet?
Den enskilt största fördelen med kreditkort (förutsatt att man kan hantera dem och nollar saldot innan ränta börjar debiteras) är enligt min åsikt konsumentkreditlagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/konsumentkreditlag-20101846_sfs-2010-1846 , specifikt §29 brukar vara den som folk hävdar när leveransen av köpt vara inte dyker upp eller flygbolaget går i konkurs och biljettpengarna brinner inne - då brukar tidningarna påpeka att den som betalt med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget.
Är jag ute och resar så använder jag alltid kreditkort - skulle det bli skimmat så kan man alltid bestrida köp.