2021-03-18, 00:04
Avstängd
Takpapps avatar
Många mycket bra inlägg sedan mitt senaste. För att sammanfatta: Debitkort används av den som vill betala avgifter till banken, företrädesvis fattiga (!), medan kreditkort används av den som vill få något från (nisch)-banken, företrädesvis rika. Det är dyrt att vara fattig.

Varför ger banken pengar till de rika? Jo, det är där det finns säkra pengar. Dvs risken är nära noll. Debitkort är du hänvisad till när banken inte litar på dig. Vem vill vara i den gruppen?
Citera
2021-03-18, 00:53
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Många mycket bra inlägg sedan mitt senaste. För att sammanfatta: Debitkort används av den som vill betala avgifter till banken, företrädesvis fattiga (!), medan kreditkort används av den som vill få något från (nisch)-banken, företrädesvis rika. Det är dyrt att vara fattig.

Varför ger banken pengar till de rika? Jo, det är där det finns säkra pengar. Dvs risken är nära noll. Debitkort är du hänvisad till när banken inte litar på dig. Vem vill vara i den gruppen?

Oja så jätte rik behöver du inte vara
det räcker att du tjänar mer än 100 000 kronor per år o inte har betalningsanmärkningar så kan du få ditt egna kreditkort i handen.
Citera
2021-03-18, 06:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Sedan finns det naturligtvis en baksida, är man en "slösa" snarare än en spara så är kreditkort receptet på privatekonomisk harmageddon inom kort tid. Vi som är spara-typen får låna pengar gratis av kreditbolaget, får extraförsäkringar och cashback.

De som betalar kalaset är slösatyperna som skaffat kreditkort mot bättre vetande och som betalar 30 kr i fakturaavgift, 17% ränta varje månad. Det blir snabbt extremt dyrt. Klarar de inte räkningen så tillkommer förseningsavgift.
Citera
2021-03-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Vad är det för amex du har där de gör sånt?

Det är inte värre än ett som alla dödliga kan få tag på.

Hade vid tillfället SAS AMEX Premium. Notera att det bara lär vara för samarbetspartners de gör sånt, dvs sådant som ger poäng mer än för själva spenderingen. Självklart går de inte och sväljer alla skulder i världen.
Citera
2021-03-18, 09:30
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Det är inte värre än ett som alla dödliga kan få tag på.

Hade vid tillfället SAS AMEX Premium. Notera att det bara lär vara för samarbetspartners de gör sånt, dvs sådant som ger poäng mer än för själva spenderingen. Självklart går de inte och sväljer alla skulder i världen.
Ha ja jag tänkte väl att det var speciellt, amex tar case pro bono liksom
Citera
2021-03-18, 09:36
Medlem
Citat:

Du kan göra samma sak oavsett kreditkort. Jag hade en resa där jag betalade med Norwegian Banks kreditkort som blev inställd i våras. Efter att jag inte fått tillbaka pengar från flygbolaget på 3 månader så bad jag kreditkortsleverantören kliva in och de betalade då ut pengarna inom några veckor och tog över "fighten" med flygbolaget.
Citera
Medlem
Citat:

Haha, hade varit orealistiskt. Däremot, för mig som reser mycket med SAS (normalt) är det kanon att de möjligheterna finns i ryggen. Bara det en stor anledning till att skaffa kort.
Citera
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Egentligen inte, konsumentkreditlagen gör att köp på kreditkort alltid går att bestrida. Jag köper alltid kapitalvaror och resor på sådana kort just av denna anledning.

Amex tjänar troligen på att "visa sig snälla" när de ändå vet att de skulle förlora en eventuell tvist.
Citera
2021-03-18, 10:20
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Egentligen inte, konsumentkreditlagen gör att köp på kreditkort alltid går att bestrida. Jag köper alltid kapitalvaror och resor på sådana kort just av denna anledning.

Amex tjänar troligen på att "visa sig snälla" när de ändå vet att de skulle förlora en eventuell tvist.
Ja i förhållandet mellan dig och amex är det väl så men jag fick intrycket att de även tar någon slags strid med säljare?
Citera
2021-03-18, 10:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja i förhållandet mellan dig och amex är det väl så men jag fick intrycket att de även tar någon slags strid med säljare?

Nu har jag inte amex själv, kör med kreditkort utan årsavgift men vari skulle skillnaden ligga? Santander lär strida med en säljare precis lika mycket som amex - som kund kan jag ställa samma krav mot kreditbolaget som mot säljföretaget oavsett vilket företags kreditkort jag råkar ha.
Citera
2021-03-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Så ni tycker att vi borde skaffa ett kreditkort, köpa ALLT med kredit och sen betala klumpsumman i slutet av månaden? Vi har liksom pengar på kontot hela tiden så jag ser liksom inte varför man öht behöver den funktionen? Det där med resor är ju smidigt, märkte det tydligast i USA där dom frågade debit or credit och där våra kort inte alltid fungerade så då borde man kanske skaffa ett kort bara när man reser?

Jag måste betala Swedbank nästan 400 kr per år för att få deras usla debit-kort. Det kortet har inga som helst fördelar.

Motsatsen är mitt kreditkort från Everydaycard som är gratis, och har hittills gett mig cashback på 500 kr. Jag har alltså fått betalt för att använda ett plastkort för att spendera mina pengar istället för att betala någon storbank för att få använda mina pengar.

Utöver detta så är jag bättre skyddad om jag t.ex. köper flygbiljetter via det kortet än via Swebanks debit-kort.

Sedan är det en massa andra grejer som egentligen är lite larviga men som man absolut inte hade fått från ett debit-kort. Ett exempel är 30 öre/rabatt per liter den här månaden på Preem. Man fick även 50kr rabatt på biltvätt.

Om man hyr en bil så brukar självriskelimineringen kosta ett par hundralappar varje dag. Med ett kreditkort har du inte sällan en sådan försäkring inbakad, helt gratis, så länge du betalar med kortet.

Nackdelen är om man har dåligt ekonomiskt sinne och disciplin. Då köper man för mycket och står med en månadsfaktura på 30 000 kr i slutet av månaden med 15% ränta.
Citera
2021-03-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Motsatsen är mitt kreditkort från Everydaycard som är gratis.

Du refererar till första året väl? Eller har du nått trick att få det gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in