2008-12-23, 12:05
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Den där tjommen som var med i snacka om nyheter är liberal, kommer inte ihåg vad han heter.

Kristoffer Appelquist kanske?

Hans favoritbok är i alla fall Johan Norbergs bok Till världskapitalismens försvar.
Citera
2008-12-23, 19:06
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad partiet skulle behöva är att någon kändispolitiker, typ Federley, öppet meddelar att han lämnar (c) för Liberala Partiet, eller nåt.
Det vore bra med en person som massmedierna släpper in, ja. Johan Norbergs kaliber vore ju fint, men jag tror inte han är intresserad av politiska uppdrag. Det skulle räcka med någon av de liberala bloggarna som får vara med i TV-soffan ibland.

Just Fegrik Föräderley har ju straffat ut sig ur alla liberala sammanhang för evig tid, efter att ha röstat för FRA-lagen mot sitt eget löfte som fick in honom i Riksdagen på personröster. Det tog mindre än 2 riksdagsår för honom att bli en korrumperad halvfascistisk etablissemangsmaktpolitiker utan ideologisk hemvist!

Om man ska vara konspiratorisk så är han kanske en liberal mullvad som drastiskt ville sabotera allt hopp om personröstande på liberaler inom etablerade partier, opposition inom etablerade partier, entrism eller gradvis utveckling mot liberalism inom etablerade partier!? Han har ju förstört all trovärdighet för såna metoder, som så lätt ger bakslag i form av en Gestapo-stat som på orwellskt sätt plötsligt förespråkas av dess tidigare värsta motståndare. Nu står det helt klart att ett nytt och genuint liberalt parti är det ENDA alternativet.
Citera
2008-12-23, 19:13
Medlem
Jrgens avatar
Är det någon mer som funderar på att rösta på KLP i EU-valet? Jag tror inte ens att de ställer upp, men i brist på några rimliga alternativ kan jag tänka mig att göra det rent symboliskt.
Citera
2008-12-23, 19:24
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Är det någon mer som funderar på att rösta på KLP i EU-valet? Jag tror inte ens att de ställer upp, men i brist på några rimliga alternativ kan jag tänka mig att göra det rent symboliskt.
Jag gör det gärna, om möjligheten ges.
Citera
2008-12-23, 21:48
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag gör det gärna, om möjligheten ges.
Jag har bara röstat en gång, och använde då inte den möjligheten, men kan man inte alltid bara ta en blank röstsedel och skriva i vilket partinamn man vill?
Citera
2008-12-23, 22:00
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag har bara röstat en gång, och använde då inte den möjligheten, men kan man inte alltid bara ta en blank röstsedel och skriva i vilket partinamn man vill?
Jo, det skall man ju kunna. Även om blanka röstsedlar bara kasseras, såvitt jag förstått.
Citera
2008-12-23, 23:27
Medlem
Realizts avatar
En blank valsedel utan något skrivet på räknas som "ogiltig blank" t.s. från "ogiltig" som gäller för valsedlar som är ogiltiga av annan orsak än att de saknar partibeteckning (t.ex. två i samma kuvert eller sedeln var vikt m.m.)

Står det något skrivet på valsedeln så är den inte blank. Det spelar ingen roll huruvida det är tryckt av en maskin eller skrivet för hand. Men det är mycket petigt med att varenda ord är korrekt stavat och avstavat.

Enligt www.val.se redovisning av "övriga" röster så finns det några som uppenbarligen försökte rösta på Klassiskt Liberala Partiet, men som misslyckades:

http://www.val.se/val/val2006/slutlig_ovrigt/handskrivet/R/index.html

Liberala Partiet 6
(Liberala partiet är väl KLP:s namn som förening, men partibeteckningen är ju "Klassiskt Liberala Partiet")

Liberala partiet 3
(Litet p i partiet.)

Liberalapartiet 1
(Här är orden dessutom sammanskrivna och räknas därför inte som en tredje röst på "Liberala partiet" ovan)

Klassiskt liberala partiet 2
(Versaler/gemener felaktiga, där står inte "Klassiskt Liberala Partiet")

Klassisk liberala partiet 1
(t:et i "Klassiskt" saknas, alltså inte en tredje röst till "Klassiskt liberala partiet" ovan, och definitivt inte på "Klassiskt Liberala Partiet")

Klassiskt Liberala Partiet 202
(Där blev det rätt!)

13/215 = 6% av de som försökte rösta på Klassiskt Liberala Partiet misslyckades alltså.
Senast redigerad av Realizt 2008-12-23 kl. 23:42.
Citera
2008-12-24, 00:15
Medlem
Jrgens avatar
Det är intressant att de faktiskt heter Klassiskt Liberala Partiet, efter engelsk modell. På svenska borde de väl heta Klassiskt liberala partiet?
Citera
2008-12-24, 00:17
Medlem
Narcissist_ och Herr Jernkrok, om ni vill starta ett kårparti med anknytning till Liberala Partiet vore det suveränt. Låter som en skön plattform att sprida partiets idéer. Hör av er om ni vill ha hjälp med att smida planer (Ska jag vara ärlig hade jag, min obildade fan, ingen aning om att kårer hade val)

Vad gäller EP-valet finns inget underlag för det. Vi har knappt folk till riksdagen. Men, som vi sagt på årsmötet och på styrelsemötena, om några känner sig manade att ta tag i det hela hjälper vi gärna till. Även här går det bra att höra av sig med exempelvis ett PM.
Citera
2008-12-24, 00:37
Medlem
Deeecs avatar
Jag är ju oerhört taggad på att göra något konkret i partiet, men jag är ju ung (20). Pluggar för tillfället på LTH så om det finns möjligheter att sätta ihop något i Lund nästa år är jag helt klart på.
Citera
2008-12-24, 03:02
Medlem
bernankes avatar
All right, Federley kanske var en dum (och orealistisk) tanke. Men ponera att Maria Rankka eller någon annan icke traditionell politiker uttalade sig om partiet, inte nödvändigtvis i egenskap av medlem, så skulle hjulen kunna börja snurra av sig själva. Eller Tomas Idargaard eller liknande avdankad borgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Jag är ju oerhört taggad på att göra något konkret i partiet, men jag är ju ung (20).
Jepp, känner mig rätt taggad jag med.
Citera
2008-12-24, 19:13
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Kristoffer Appelquist kanske?

Hans favoritbok är i alla fall Johan Norbergs bok Till världskapitalismens försvar.

Nej inte han, jag menar den äldre verisionen av SON. Vill minnas att han är objektivist och ett stort fan av Ayn Rand. Han har bland annat hörts, någorlunda nyligen, i agendas slutord där han prisade liberalismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in