Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Som bland annat Herr Gurka är inne på är "Religionsfrihet" ett meningslöst begrepp. Det finns ingen frihet som följer av Religionsfrihet som inte redan garanteras genom de negativa friheterna Yttrandefrihet och Mötes/Rörelsefrihet. Att lagstifta om religionsfrihet fyller således ingen funktion såtillvida man inte avser att framförande av åsikter eller samlingar av människor skall åtnjuta ett större skydd om det sker i ett religiöst sammanhang. Något som åtminstone jag finner absurt.
Den enda funktionen den lagstadgade religionsfriheten fyller är att användas som ett politiskt slagträ för att skapa en falsk motsättning mellan religionsutövande och "riktiga" rättigheter. Exempelvis förslag om förbud mot hädelse.
Jag menar att Liberala partiet bör vara tydliga med att religionsfrihet inte är en frihet i sig självt utan en följd av negativa rättighetet. Precis som att vi inte behöver en speciell "fotbollsmatchfrihet" eller "hejarklacksfrihet", det räcker med Mötes/Rörelsefrihet så att folk inte hindras från att ta sig till arenan samt yttrandefrihet så att klacken inte skall hindras från att sjunga.
"Negativ rättigheter"? Du menar väl DEN NEGATIVA RÄTTIGHETEN?!?! Som vi vet så följer alla meningslösa begrepp så som "rätten till frihet", "äganderätt" o.s.v. av en enda grundläggande rättighet: rätten till liv. Säger man saker som "mötes/rörelsefrihet" så är man ute på meningslöst vatten, det fyller ingen funktion såtillvida man inte avser att människor ska åtnjuta större skydd om alstrar sitt liv medelst möten och rörelse än om man lever sitt liv medelst andra företeelser.
Den enda funktionen den lagstadgade mötes/rörelsefriheten fyller är att användas som ett politiskt slagträ för att skapa en falsk motsättning mellan mötes/rörelsefrihet och Den Riktiga Rättigheten.
Allt vi behöver göra är att elda upp hela lagboken och ersätta det med ett enda papper där det står att alla människor har rätt till liv. "Rätt till liv" ska förstås stå med extra stor och fetmarkerad text, så att alla fattar att det är Den Enda Rättigheten och att allt annat bara är meningslösa slagträn.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Och du förstår inte att religionsfrihet faller under de negativa rättigheterna. När vi ska börja skapa rättigheter på den nivå som religionsfrihet ligger på, och inte en nivå högre upp vid de negativa rättigheterna, blir det lätt godtyckligt vad som blir en rättighet och vad som inte blir det.
Bra skrivet Herr gurka, ditt extremt icke-idiotiska icke-får. Jag har i kontexten av dina briljanta inlägg modifierat min ståndpunkt för att undvika detta ondskefulla antiliberala godtycke du i din träffsäkra och djupgående analys har identifierat. Resultatet kan du se ovan, alla s.k. "negativa rättigheter" följer som bekant av en enda grundläggande rättighet, som ensam skall utgöra vår libertarianska lagbok. Nåde den som explicit formulerar några andra fejk-rättigheter som bara följer av Den Enda Rättigheten.