Citat:
Ursprungligen postat av Nemero
Anser Liberala Partiet att Sverige ska vara med i FN, EU, NATO etc. eller är målet non-interventionism?
Är ni för ett svenskt deltagande i internationella insatser, ex Afghanistan?
Hej Nemero!
Det är en svår fråga att ta ställning till och jag vet att det finns olika åsikter i partiet, men jag kan ge min:
NATO:
Jag ser inte hur det skulle vara lönt för Sverige att gå med i NATO framförallt eftersom vi då lovar upp oss i en allians och kan tvingas strida i konflikter vi inte ser någon vinning med.
FN:
FN tror jag är ett utmärkt forum att vara medlemmar av, då i stort sett alla andra länder är medlemmar i FN. Jag anser att Sverige ska vara mer aktiva och verka för frihet och demokrati med en mer offensiv diplomati. Sverige måste ta tydlig ställning mot brott mot mänskligheten och för individuell frihet.
EU:
Just nu tror jag det är svårt för Sverige att lämna EU, men jag är inte nöjd med utvecklingen av samarbetet.
För mig är samarbetet en ren ekonomisk fråga. Vi exporterar mycket till EU och tjänar på importsamarbetet, sedan får man väga det mot de negativa aspekterna.
Jag tror även att EU kan vara ett hjälpmedel att luckra upp reglering som strider mot EUs direktiv om fri marknad, blandannat monopol och den negativa föreningsfriheten. I takt med att Europadomstolen får mer makt så kan det tjäna som ett instrument att hålla Arbetsdomstolen i örat.
Om internationella Insatser:
Jag tycker inte att huvudinriktningen skall vara internationella insatser utan jag ser att Sverige har ett försvar anpassat efter att försvara svensk territorium, med detta i åtanke kan jag dock se en poäng med att delta i internationella insatser. jag tror att internationella insatser genom FN är en viktig del av arbetet med att stabilisera och säkra rättigheterna för människor som lever i förtryck. Jag tycker att, om vi ska ha en försvarsmakt så gynnar det oss att delta, dels genom att vi, långsiktigt, förebygger för oroligheter närmare oss, och dels utvecklar vår egna försvarsförmåga.
Oavsett vad står jag bakom våra soldater till 100% och anser att, om riksdagen beslutar att vi ska skicka soldater utomlands, så måste det göras ordentligt och med bra materiell.