2010-09-18, 16:51
Medlem
folkuniversitetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Hade inte det varit så jämnt mellan blocken hade LP nog fått betydligt fler röster, iaf min.

Det kommer alltid vara "jämnt" mellan blocken. Har det någonsin inte varit "jämnt" mellan blocken?

Citat:
I år blir det en rysare

Citat:
Jämnaste valet sen 19xx

Jag tycker det är synd att så många blir lurade av simpel politisk strategi där man ska bli valboskap till herden. Det finns ingen skillnad mellan två socialdemokratiska block, och TV-försäljaren på SIBA som säger att det bara finns Tandberg och Panasonic att välja mellan.
Citera
2010-09-18, 17:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Tack för svar angående hallucinogener och invandring, Fula Gubben önskar Klassiskt Liberala Partiet lycka till i valet, och instämmer med de som säger att det finns utrymme för partiet.

Däremot borde kanske ett annat borgerligt parti "försvinna" för att undvika kannibalism.
Citera
2010-09-18, 20:26
Medlem
Vad tycker Liberala partiet om jakt på utrotningshotade djur där det hotas av utrotning alternativt finnas mycket nära gränsen där inavel skulle bli oundvikligt som hot på hela dess art? Tycker ni det bör vara tillåtet med jakt på dessa djur som t.ex vargen i Sverige, då stammen är så liten?

PS. Svar uppskattas jättemycket
Citera
2010-09-18, 20:35
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
LP lär aldrig förespråka något annat än allmän amnesti för alla "illegala" invandrare i Sverige och öppna gränser med fri invandring.

Kanske inte, men å andra sidan är sannolikheten att någon som inte är kommunist vill husera somaliska analfabeter och muslimer hemma hos sig när dessa ändå måste köpa vård- och vägaccess mm. Så jag tror problemet kommer lösa sig självt.
Citera
2010-09-18, 22:32
Medlem
Fris avatar
trellen:

Jag representerar inte KLP, så jag talar bara utifrån min personliga tolkning av liberalism.

Men dagens centralmaktifiering till politikerna är ju själva orsaken till utrotningsjakten. Inte minst tydligt är detta i fiskepolitiken där policyn är att ingen äger haven och fiskarna, utan politiker hämningslöst och systematiskt "kvoterar" bort fisken och haven till utrotning.

Om en älg kliver in på din villatomt, eller i din vidsträckta blåbärsskog, så bör du äga rätten att avhysa densamme. Huruvida dödande är motiverat eller inte, är en bra fråga. Jag är själv öppen för att vissa däggdjur kan tillerkännas vissa negativa rättigheter. Men det är inte något som libertarianer tagit upp till diskussion. Vi är ännu mest bekymrade om att redan människors rättigheter inte respekteras...

TIPS:
Kolla upp begreppet negativa rättigheter och se själv efter var du vill dra gränsen mellan människa och djur!
Citera
2010-09-18, 22:44
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trellen
Vad tycker Liberala partiet om jakt på utrotningshotade djur där det hotas av utrotning alternativt finnas mycket nära gränsen där inavel skulle bli oundvikligt som hot på hela dess art? Tycker ni det bör vara tillåtet med jakt på dessa djur som t.ex vargen i Sverige, då stammen är så liten?

PS. Svar uppskattas jättemycket

Eftersom liberalismen inte förespråkar våld i annat fall än nödvärn så tror jag inte det skulle vara förenligt med dess idiologi annat än om markägaren tillät jakt.
Citera
2010-09-19, 01:09
Medlem
Lexzers avatar
Var och förtidsröstade idag. Var väldigt ont om KLP-sedlar i nordstan. Ett gott tecken kanske?
Citera
2010-09-19, 09:52
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Om ni propagerar mer för psykedeliska droger, och formulerar en restriktiv agenda kring invandring från länder utanför den egna kultursfären, så kanske jag röstar på er 2014.
Drogerna är ju +1.
Och invandringen också!

Med liberalism så får du, och de i det grannskap du väljer att bo i, bomma ut vem du vill av vilken anledning som helst (även om det kulturella bollar eller vad det är du nu har fått för dig), från din egendom. Och vad spelar det för roll vilka som finns utanför, när du inte behöver betala deras uppehälle vare sig via socialbidrag till Rosengård, eller SIDA-bistånd till Gaza? Det där med den osynliga linjen som skiljer svenska statens revir från norska statens revir eller irakiska statens revir, tappar i betydelse när staten upphör att ta dina pengar och bestämma hur du måste leva ditt liv. Individen är den naturliga fysiska enheten för beslutsfattande och agerande, inte tankespöket "staten".
Citera
2010-09-19, 10:13
Medlem
puckots avatar
Jag hör till dom som faktiskt har varit öppna för att rösta på KLP, jag gjorde det förra Riksdagsvalet iallafall. Nu väger jag visserligen över lite åt det socialliberala hållet, även om jag tycker att det finns delar av den klassiska liberalismen som är intressant.

Men eftersom det inte finns några andra vettiga liberala alternativ, så känns det som att KLP är det parti som ligger närmast till hands, antingen det eller rösta blankt isåfall. Även om jag som är lite åt det socialliberala hållet kanske är lite skeptisk till att se KLP i en allt för stor maktställning, så ser jag min potentiella röst på KLP lite som ett sätt att sända en signal till riksdagspartierna att det är önskvärt att Sverige går i en mer liberalare inriktning på vissa områden.

Dock har jag av olika anledningar valt att lägga min röst, precis som i Eu-valet, på PP i år. Även om KLP tex. har tagit ställning mot lagar som FRA, IPRED, Datalagringsderektivet osv. Så ser jag PP som ett mer realistiskt alternativ i nuläget, eftersom dom har lite större chans att ta sig in i Riksdagen jämfört med KLP. Och även om PP har väldigt få frågor, har dom ju vissa grundvärderingar som jag som liberal kan sympatisera med och tycker är viktiga. Men kanske kan jag tänka mig att rösta på KLP i ett annat val i framtiden, när dom har växt till sig lite mer.

Dock funderade jag på att rösta på KLP i kommun- och landstingsvalen, mest för att lite symboliskt visa mitt stöd, även om det inte finns någon direkt representation i dom valen.
Citera
2010-09-19, 10:29
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
är lite skeptisk till att se KLP i en allt för stor maktställning
Det är nog inte ett "problem" som inte är helt förestående, tyvärr

PP var mitt andrahandsalternativ också.
Din enda röst kommer att påverka sk!t oavsett vad som står på lappen. Det har aldrig någonsin hänt att två partier haft exakt samma röstetal vid fördelnigen av ett riksdagsmandat, alltså att din röst skulle bli utslagsgivande. Och oddsen säger rent matematiskt att det inte kommer att hända under din livstid heller.

Så rösta helt enkelt för det som bäst representerar dina åsikter, istället för att försöka dränka dig själv i havet av miljoner andra röstlappar i fåfäng övertro på att "du kan påverka politiken". Det är bara ditt egna samvete som påverkas av hur du röstar, så följd det!
Citera
2010-09-19, 14:13
Medlem
elefantbajs2100s avatar
Klassiskt Liberala Partiet, mot riksdagen

Vilket parti ska man rösta på om man vill vara så liberal som möjligt men samtidigt inte så att sossarna kommer in, utan ngt av de borgliga vinner ist!?
Citera
2010-09-19, 14:56
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elefantbajs2100
Klassiskt Liberala Partiet, mot riksdagen

Vilket parti ska man rösta på om man vill vara så liberal som möjligt men samtidigt inte så att sossarna kommer in, utan ngt av de borgliga vinner ist!?
Klassiskt liberala partiet, eftersom din röst inte kommer avgöra valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in