Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 21:28
  #3025
Moderator
Arne.Ankas avatar
på tal om hamburgerbröd, köpte förr korvbrödbagarns fiberrika tyckte den smakade bra.
https://d1ax460061ulao.cloudfront.ne...8bd0023c8.webp

Men nu verkar den ha slutat säljas så fan vet vad man ska köpa nurå? korvbrödbagarens klassiska funkar inte, smakar mest tråkig jäst och är allt som oftast hård o torr när man köper den :/
Frisco visst går att äta men inget speciellt, testade för länge sen nån brioche minns inte vilken men kändes mest tråkig.

Så vad är det man ska satsa på om man vill ha ett bröd som är mjukt? och inte torrt o hårt?
Finns det hamburgerbröd som köps fryst och sen gräddas hemma i ugnen?
Citera
2024-04-01, 21:37
  #3026
Medlem
StigAllans avatar
Har börjat baka potato buns till mina burgare och frysa in.
Blir ingen större försämring när jag tinar i rumstemp.

Brukar variera recept så detta var kanske det senaste som blev väldigt bra.
https://ugnstrull.se/recept/hamburgerbrod-med-potatis/
Citera
2024-04-01, 21:53
  #3027
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Finns sannolikt två anledningar till att du inte uppskattar osten.
1. 80 procent av all ”hamburgeost” i svenska butiker är väldigt tragiska historier.
2. Lyckas du ändå få en burgare med bra ost är risken ganska stor att den inte smält ordentligt, och burgarost som inte är smält är lika spännande som båtskatten.

De två burgarostar som faktiskt är hyggliga i Sverige som jag hittat är Väddö Gårdsmejeri och ICAs egen burgarost. Testa dessa på en burgare, eller Grilled cheese om du vill göra något snabbt och se till att de smälter genom att lägga på osten på burgaren efter att du flippat, på med någon msk vatten och ett lock. Ångan kommer smälta osten.

I en Grilled cheese skippa vattnet men täck med lock så kommer osten att smälta.


Grejen är ju att vi har sjukt många svingoda inhemska hårdostar som smakar mycket bättre än fyrkanterna och gör sig utmärkt i tex varma mackor eller toasts
Citera
2024-04-01, 22:11
  #3028
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Grejen är ju att vi har sjukt många svingoda inhemska hårdostar som smakar mycket bättre än fyrkanterna och gör sig utmärkt i tex varma mackor eller toasts
Håller med dig!
De burgarostar som finns färdigskivade innehåller för det mesta en massa tillsatsämnen och färg.
Våga prova annan ostsort och du kan bli positivt överraskad.
Hushållsost funkar inte för mig.
Citera
2024-04-02, 01:36
  #3029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Grejen är ju att vi har sjukt många svingoda inhemska hårdostar som smakar mycket bättre än fyrkanterna och gör sig utmärkt i tex varma mackor eller toasts

Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Håller med dig!
De burgarostar som finns färdigskivade innehåller för det mesta en massa tillsatsämnen och färg.
Våga prova annan ostsort och du kan bli positivt överraskad.
Hushållsost funkar inte för mig.

Visst finns det massor med komplexa vällagrade ostar som är utsökta och dessa ostar har verkligen sin plats, men inte i en klassisk burgare, där du vill att ostens ska komplettera köttet snarare än ta över.
Citera
2024-04-02, 01:46
  #3030
Medlem
Angående ost, testa simpel cheddarcheese den som man kan köpa till sina tacos. Fungerar utmärkt man kan tillsätta tex schiracha för lite hetta.
Citera
2024-04-02, 12:51
  #3031
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
på tal om hamburgerbröd, köpte förr korvbrödbagarns fiberrika tyckte den smakade bra.
https://d1ax460061ulao.cloudfront.ne...8bd0023c8.webp

Men nu verkar den ha slutat säljas så fan vet vad man ska köpa nurå? korvbrödbagarens klassiska funkar inte, smakar mest tråkig jäst och är allt som oftast hård o torr när man köper den :/
Frisco visst går att äta men inget speciellt, testade för länge sen nån brioche minns inte vilken men kändes mest tråkig.

Så vad är det man ska satsa på om man vill ha ett bröd som är mjukt? och inte torrt o hårt?
Finns det hamburgerbröd som köps fryst och sen gräddas hemma i ugnen?

Det du söker efter är sk Bake-Off bröd i butikerna eller online eller bagerierna. Kan inte svara på om det finns specifikt hamburger bake off bröd. Bakar själv tof hamburgerbröd men kan ibland köpa och är de torra och spröda och knäcks så har det mest med märket att göra så byt märke. Potatis hamburgerbröd, eller potato slider är i stort sätt alltid fluffiga mjuka och saftiga. Brioche gillar jag knappt, smakar saffran typ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback