2009-06-12, 01:14
Medlem
Jag kan verkligen rekommendera sambal oelek i smeten, hettan gör susen. Man bör dock vara något sparsam med mängden, 1-2 teskedar brukar räcka till 4-500 g färs. Anledningen till sparsamheten när man testar att göra burgare med sambal är risken att för mycket kan göra det väl hett.

Prova gärna, tror många skulle uppskatta det som ett komplement till recept på smetar som finns i tråden.

som sås funkar lomanders bea alldeles utmärkt gära med rostad lök, isbergssallad samt vanlig gurka.

mumma enligt mig och de jag bjudit...
Senast redigerad av veid 2009-06-12 kl. 01:18.
Citera
2009-06-12, 06:31
Medlem
Ska man göra hamburgare ska man såklart göra burgarna själv av köttfärs och krydda det gott och som bröd ha vanlig mörkare skivsmörgås som man steker till lite i stekpannan. Blanda i en jädra massa chili (riktig chili inget pulver från ica) i köttfärsen så blir det oslagbart. Bara vissa krogar som slår helt hemlagade burgare. Färdiga burgare från scan med något vitt torfigt hamburgerbröd är ju ett stort skämt i jämförelse. Det ena är dålig skräpmat det andra är gourmetmat. Svarade bara rent allmänt. Ser nu att i princip alla andra är inne på samma bana. =)
Citera
2009-06-12, 10:19
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den andra (som jag stödjer) är att man inte kan överarbeta färsen om resten av tekniken sitter. Jag brukar köra färsen i mixer i ett antal minuter tills fibrerna är helt sönderslagna, blanda i lite maizena och en lättvispad äggvita. Ibland måste man tillsätta vatten om färsen skulle visa sig vara för tjock.

Jaha det har jag inte vågat, jag har arbetat med händerna själv och märkt att om jag knådat för mycket så blir biffarna hårda och inte som t.ex. biffarna på ett burgarställe. Men kanske om man kör med en mixer så blir det annorlunda, använder du dig av en stav/bordsmixer eller går det med en elektrisk visp tro?

Undrar om man kunde blanda i riven ost i smeten, eller skulle det bli tokigt.
Senast redigerad av Fader Jack 2009-06-12 kl. 10:25.
Citera
2009-06-12, 10:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
1. jag har arbetat med händerna själv och märkt att om jag knådat för mycket så blir biffarna hårda

2. använder du dig av en stav/bordsmixer eller går det med en elektrisk visp tro?

3. Undrar om man kunde blanda i riven ost i smeten
1. Händerna klarar inte av att slå sönder fibrerna, därtill behövs det knivar.

2. Jag kör med en Bosch assistent med roterande knivar.

3. Resultatet blir oftast att osten smälter och släpper ifrån sig fett. Men det beror som sagt på vilken ost man använder. En del ostar hårdnar. Jag skulle undvika den här proceduren. Lägg i stället en skiva ost direkt på hamburgaren.

~Paul~
Citera
2009-06-12, 18:04
Medlem
kompjuters avatar
Jag har problemet att mina burgare bara faller sönder, ändå följer jag recepten från punkt till pricka (har testat ett antal).
Jag måste ju göra något återkommande fel.

Samma sak när det gäller köttbullesmet, hur ska jag göra för att göra dem fastare utöver grundreceptet?
Citera
2009-06-12, 18:14
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Jaha det har jag inte vågat, jag har arbetat med händerna själv och märkt att om jag knådat för mycket så blir biffarna hårda och inte som t.ex. biffarna på ett burgarställe. Men kanske om man kör med en mixer så blir det annorlunda, använder du dig av en stav/bordsmixer eller går det med en elektrisk visp tro?

Undrar om man kunde blanda i riven ost i smeten, eller skulle det bli tokigt.
Börja med elvispen. Jag använder oftast den med lyckat resultat. Är alternativet bara en stavmixer så kör med elvisp.

I med några skedar grädde kan du pröva med också.
Citera
2009-06-15, 20:00
Medlem
JimGooses avatar
Nu vänder väl Tore Wretman på sig i graven men hur gott skulle köttet bli om det steks och sen fryses in för att dagen efter värmas i mikro'n?
Hur gott skulle köttet bli om det görs iordning och sen fryses in portionsförpackat, färdigt för stekpannan?
Citera
2009-06-15, 21:17
Medlem
Great Gargamels avatar
Oj Oj allt gott man kan ha på en burgare. Den kommer flottigare än en brat frisyr.
Tänk en god burgare med följande:
Guacamole
Bacon
Hamburger Dressing
Smältost
Nacho dressing
Pikant dressing
Curry Ketchup
Strips
Sallad
Lök
Bea sås
Salt och Peppar
Citera
2009-06-15, 21:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Hur gott skulle köttet bli om det görs iordning och sen fryses in portionsförpackat, färdigt för stekpannan?
Inte särskilt gott .

~Paul~
Citera
2009-06-16, 01:02
Medlem
brobbans avatar
Majonnäs är ett väldigt underskattat tillbehör till hamburgare.
Citera
2009-06-16, 06:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Majonnäs är ett väldigt underskattat tillbehör till hamburgare.
Fast vi är många som äter hamburgare med dressing som tillbehör. Dressing är många ggr majonnäsbaserad. Egentligen är det inget annat än en utspädd majonnäs med tillsatt ketchup och finhackade pickles, samt lökpulver.

~Paul~
Citera
2009-06-16, 09:43
Medlem
Fader Jacks avatar
Gjorde biffsmet med elvisp denna gång (förra veckan), lade i sriracha sås och kryddor, bättre konsistens, hade inga ägg men tyvärr krympte dom ihop och blev hårda. Förmodligen för att grillen inte funkade så bra och grillade för sakta, det ska väl grillas snabbt under hög värme. Jäkla skitkol man köpte, skyller på det. Stekpannan hade väl nog gjort bättre ifrån sig.

Blir nog att pröva igen ikväll, fast med ägg och stekpanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in