2009-11-08, 12:21
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bierhof
Jo jag funderade på det. Men skulle man inte se de typiska "chilikornen" i såsen då?
Vet inte, men jag tyckte tomat föll mig mer i smaken

Det är chilisås av typen Heinz som avses, tänker jag, även om man väl inte brukar kalla den för red hot sauce.
Citera
2009-11-08, 12:25
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Porryhatters "Haram" burger, from hell!

Gör färsen som vanligt, det får gärna vara lite fläsk i.
Hacka ner 1-3 chilifrukter i färsen

Har du tid i förväg, gör marinad till köttet

6 st pressade vitlöksklyftor.
1 dl tomatketchup.
½ dl soja.
1 dl vitvinsvinäger.
2 msk Dijonsenap.
2 msk honung med timjansmak.
4 tsk malen ingefära.
2 tsk worcestershiresås.
Blanda allt.
Lägg marinaden sedan med köttet.

Stek köttet med salt och massor av peppar.
Stek bacon.
Grilla brödet.
Lägg ost på köttet medens det steks.
Doppa ena sidorna av bröden i sweet chili sås.
Skär jalapenos.
Skär vitlöksklyftor.
Stark senap.
Mer peppar.
Lägg ihop allt på burgaren.
Ät.

Djävulskt gott!

Låter som ett riktigt fint burgare-recept det där.
Citera
2009-11-08, 12:32
Medlem
klybans avatar
En annorlunda hamburgare för mig är att ha grillkrydda på, så jag säger hamburgare med grillkrydda :/

har en bok som heter häftiga hamburgare som har flera mycket goda hamburgare som inte följer det traditionella.
Sen har dom en med jordnötssmör och jordgubbssylt, författaren sa att det faktiskt funkar, men tänker själv aldrig testa.
Citera
2009-11-08, 17:08
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Låter som ett riktigt fint burgare-recept det där.

Tackar. Jag funderar på att jobba på nya burgare X gånger i månaden som jag sedan släpper här. Jag tror att det skulle kunna bli ett kul projekt, men får se om jag verkligen hinner med det.
Citera
2009-11-09, 08:59
Medlem
dePauls avatar
Egentligen finns det inga gränser för vad man kan slänga in i en hamburgare. Det finns ju förutom den amerikanska otaliga indiska, marockanska, libyska, medelhavs-, samt mellaneuropeiska varianter. Allt beror på kryddningen och valet av kött/fisk/fågel. Det går att laga dem på allt från strutskött till krokodil och t o m älgfärs (bör dock "fettas" upp).

Om intresse finns för någon knepig variant så kan jag bistå .

Under tiden så kommer här en trevlig variant.

Ingredienser:
  • 25 g osaltat smör
  • 1 finhackad gul lök
  • 1 krossad vitlöksklyfta
  • Hickory rökvätska (försiktigt!)
  • 1 msk rött paprikapulver
  • 1 tsk färsk timjan
  • 800 g grovmalen nötfärs (kyld!)
  • 2 msk barbecuesås
  • 2 msk hackad bladpersilja
  • 2 äggulor
  • salt och nymalen sv. peppar
  • 40 g riven cheddarost
  • neutral olja till stekning
Arbetsgång:
Hetta upp smöret i en panna. Lägg i lök, vitlök, paprikapulver och timjan. Fräs i 1-2 minuter tills löken är mjuk men inte tagit färg. Lägg över allt i en skål och låt svalna. Tillsätt sedan färsen, barbecuesåsen och äggulorna. Salta och peppra efter smak. Blanda om försiktigt och ställ smeten i kyl i minst 1 h.

Ta sedan fram färsen och dela den i fyra lika stora bitar. Forma burgare av dessa. Gör sedan en grop i mitten på varje burgare och fyll den med den rivna cheddarosten. Vik sedan runt färsen så att osten sluts in i burgaren.

Grilla nu burgaren antingen på kolgrill eller grillpanna 3-4 minuter per sida eller längre om man föredrar en burgare som är well done.

Den här burgaren kan serveras med lökpickles, hamburgebröd, coleslaw, isbergssallad, tomater och bakpotatis (toppad med mycket smör).

~Paul~
Citera
2009-11-09, 15:23
Medlem
Superfluous.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Det blir pannbiff då... inte hamburgare. Snart vill väl någon att man skall ha riven lök och ströbröd i också

Det är faktiskt godare att ha lök och ägg i, i min smak. Sen om det då enligt dig kallas "pannbiff" fast jag äter det på hamburgare får stå för dig?

Framför allt är det ett måste om man gör burgare på vegetarisk färs, vilket händer, för att få dem att hålla ihop ordentligt.
Citera
2009-11-12, 09:50
Medlem
negerbarns avatar
http://www.youtube.com/watch?v=zbKRSYAuSNg

Försök att kolla på den videon utan att vilja ha en!

Jag har hittat mitt mecka, en gång i livet måste jag vallfärda dit!
Citera
2009-11-12, 14:37
Medlem
kompjuters avatar
Någon som käkat på In-n-out burger i USA?
http://www.in-n-out.com/default.asp

Älskar ju snabbmat så jag är nyfiken som fan, nästa resa blir ingen charter. Det blir en äta-sig-genom-usa-resa
Citera
2009-11-12, 15:11
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous.
Framför allt är det ett måste om man gör burgare på vegetarisk färs, vilket händer, för att få dem att hålla ihop ordentligt.

Det stämmer ju absolut inte. har gjort 100tals burgare på vegfärs utan att använda ägg.

Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Någon som käkat på In-n-out burger i USA?
http://www.in-n-out.com/default.asp

Älskar ju snabbmat så jag är nyfiken som fan, nästa resa blir ingen charter. Det blir en äta-sig-genom-usa-resa

Har käkat där ett par gånger absolut en av dom bästa , är ganska lokalt dock california, nevada typ. Kan också rekommendera en ultimate bacon cheese burger på http://www.jackinthebox.com/
Citera
2009-11-12, 15:27
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det stämmer ju absolut inte. har gjort 100tals burgare på vegfärs utan att använda ägg.

Har käkat där ett par gånger absolut en av dom bästa , är ganska lokalt dock california, nevada typ. Kan också rekommendera en ultimate bacon cheese burger på http://www.jackinthebox.com/

Jodå, mycket av reskassan landade hos JackInTheBox när jag besökte USA. Helt sjukt smaskiga burgare, men jag är mycket fundersam över hur McDonalds fortfarande håller sig "in business" med tanke på alla andra hamburgarehak(denny's, wendy's, jackinthebox, osv.) håller mycket högra kvalitét.
Citera
2009-11-12, 18:28
Medlem
Superfluous.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly

På Quornfärs, inte sojafärs, glömde skriva det? Vad har du i så fall för knep för att få bra burgare, som inte går sönder när man steker dem? Jag har gjort i ugnen några gånger och då fungerar det bättre, men annars har jag svårt att få dem att hålla ihop.
Citera
2009-11-12, 19:11
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous.
På Quornfärs, inte sojafärs, glömde skriva det? Vad har du i så fall för knep för att få bra burgare, som inte går sönder när man steker dem? Jag har gjort i ugnen några gånger och då fungerar det bättre, men annars har jag svårt att få dem att hålla ihop.

Har inte gjort det på quorn, brukade göra det på judefärsen från hälsans kök och den sitter ihop fint utan något som helst bindmedel, om man ska grilla kan man med fördel stoppa dom i frysen ett tag så dom är lite hårdare när man lägger dom på grillen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in