Citat:
Ursprungligen postat av
syke555
Är du nöjd med den kvarnen? Jag har sneglat på den, tycker den ser bra ut på pappret.
Själv tycker jag att den är väldigt bra för sitt pris. Skivorna och övriga delarna är i rostfritt stål och maler snabbt och "kompakt" - om man är snabb i hanteringen. Köttmalning är egentligen ett tvåmansarbete så det krävs en person som trycker ner köttbitarna och ytterligare en person som samlar upp färsen så man kan få den där långa och samlade färsen, fast det kanske du redan visste.
Köpte den för 950kr på rea, men av vad jag har sett har den utgått från nästan alla sortiment, dess lillesyrra på 1300W finns dock kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
syke555
Storleken på hålskivan beror lite på hur stora burgare du ska göra. 150g-köttpuckar och uppåt rekommenderar jag 8mm och om du ska göra mindre rekommenderar jag 4,5mm. Som du säger är problemet med att man maler för grovt och gör en tunn köttbit så faller den isär, då är det bättre att mala på 4,5mm om du ska göra den ordentligt tunn.
Brukar köra 150 grams-puckar, men föredrar sällan rejält tjocka burgare då dom brukar ta för lång att steka. Sen försöker jag också välja extra marmorerade högrevsbitar i butiken, så det kanske där en del av problemet med smält fett ligger.
Citat:
Ursprungligen postat av
syke555
Ang. hur många gånger du ska mala borde du ta en titt på videoinlägget som jag gjort på bloggen där jag visar på hur många gånger man ska mala (det skiljer sig åt).
Tror jag ska prova 8mm x 2, till en början. Funkar inte det så provar jag nog smash-metoden som du hade i klippet.
Citat:
Ursprungligen postat av
syke555
När du steker burgarna, se till att pannan är svinhet och skit i att ha i smör / olja i den. När du ska vända burgarna använder du en spackelspade / målarskrapa och skrapar hårt "mot pannan" så att du får med all härlig stekyta.
Inget smör här inte. Får man bättre resultat med en gjutjärnspanna än vanliga pannor?