2013-10-21, 19:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kavli hamburgerdressing bacon, bra eller anus?
http://www.kavli.se/produkter/dressing/tubdressing/Pages/AmerikanskDressingBacon.aspx
Citera
2013-10-21, 23:04
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
http://www.kavli.se/produkter/dressing/tubdressing/Pages/AmerikanskDressingBacon.aspx

Jag gillade inte den. Jag tycker iofs inte speciellt mycket om deras vanliga hamburgerdressing heller, men jag föredrar den framför baconvarianten.

När det kommer till dressing tycker jag att det enklaste och bland det godaste är att helt enkelt blanda ungefär lika delar majonnäs, ketchup och bostongurka/gurkmix. Smaksätt med några droppar vinäger och svartpeppar. Enkelt och snabbt att svänga ihop, och i mitt tycke godare än alla färdigköpta jag smakat.
Citera
2013-10-23, 14:33
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Är du nöjd med den kvarnen? Jag har sneglat på den, tycker den ser bra ut på pappret.
Själv tycker jag att den är väldigt bra för sitt pris. Skivorna och övriga delarna är i rostfritt stål och maler snabbt och "kompakt" - om man är snabb i hanteringen. Köttmalning är egentligen ett tvåmansarbete så det krävs en person som trycker ner köttbitarna och ytterligare en person som samlar upp färsen så man kan få den där långa och samlade färsen, fast det kanske du redan visste.

Köpte den för 950kr på rea, men av vad jag har sett har den utgått från nästan alla sortiment, dess lillesyrra på 1300W finns dock kvar.
Citat:
Storleken på hålskivan beror lite på hur stora burgare du ska göra. 150g-köttpuckar och uppåt rekommenderar jag 8mm och om du ska göra mindre rekommenderar jag 4,5mm. Som du säger är problemet med att man maler för grovt och gör en tunn köttbit så faller den isär, då är det bättre att mala på 4,5mm om du ska göra den ordentligt tunn.
Brukar köra 150 grams-puckar, men föredrar sällan rejält tjocka burgare då dom brukar ta för lång att steka. Sen försöker jag också välja extra marmorerade högrevsbitar i butiken, så det kanske där en del av problemet med smält fett ligger.
Citat:
Ang. hur många gånger du ska mala borde du ta en titt på videoinlägget som jag gjort på bloggen där jag visar på hur många gånger man ska mala (det skiljer sig åt).
Tror jag ska prova 8mm x 2, till en början. Funkar inte det så provar jag nog smash-metoden som du hade i klippet.
Citat:
När du steker burgarna, se till att pannan är svinhet och skit i att ha i smör / olja i den. När du ska vända burgarna använder du en spackelspade / målarskrapa och skrapar hårt "mot pannan" så att du får med all härlig stekyta.
Inget smör här inte. Får man bättre resultat med en gjutjärnspanna än vanliga pannor?
Citera
2013-10-23, 20:28
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat. Det finns långa trådar om gjutjärnsskötsel i forumet "Matredskap och inköpsställen".
//mod
Citera
2013-10-24, 12:11
Medlem
moellers avatar
Citat:

Testa att blanda majonäs senap och ketchup som en hamburgerdressing. Är mycket godare än vad det låter.
Citera
2013-10-24, 13:23
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Testa att blanda majonäs senap och ketchup som en hamburgerdressing. Är mycket godare än vad det låter.

Kan rekommendera majonäs med "Västerviks stark" senap. Jag gillar det men smaken är som baken.

Personligen vill jag överhuvudtaget inte ha någon form av tomat på burgaren.
Citera
2013-10-29, 16:06
Medlem
Coops chipotlesås är riktigt fin om man vill ha lite bbq-smak till sin burgare. Sedan hittade jag grovmalen högrevsfärs på Maxi Hässleholm med 15% fetthalt (lite låg jag vet). Friscobröd, lök, lagrad cheddar och jalapenos så har man en perfekt burgare
Citera
2013-10-29, 16:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Jag gillade inte den. Jag tycker iofs inte speciellt mycket om deras vanliga hamburgerdressing heller, men jag föredrar den framför baconvarianten.
Brer på ett tunt lager som jag sen dränker i grillkrydda, då blir den rät tok

Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Hela poängen försvinner, att det ska va enkel bekvämlighetsmat som smakar gott.
Citera
2013-10-29, 20:20
Medlem
moellers avatar
Citat:
Brer på ett tunt lager som jag sen dränker i grillkrydda, då blir den rät tok

Hela poängen försvinner, att det ska va enkel bekvämlighetsmat som smakar gott.

Det är väl inte såååå jpbbigt at blanda ketchup, senap och mayo i en skål?
Citera
2013-11-02, 19:16
Medlem
von_Ss avatar
För oss som inte snobbar runt med egna köttkvarnar utan bara vill svänga ihop en redig burgare för en äkta man så vill jag tipsa om en hamburgerkrydda som finns på ICA. Det är alltså en påse med krydda man har i köttfärsen. Nu var det ett tag sen jag gjorde egna burgers men det var lite rökig smak vill jag minnas. Jävligt gott.

Själv gör jag en rejäl bulle av färsen, 200-300 gram nånting och några centimeter tjock. Hellre för tjock än för smal. Sen steker jag på en finfin stekyta och lägger på två kvadratiska ostbitar i olika vinklar så det blir en judestjärna av ost och sen in i ugnen tills det är klart. På burgaren ska det sedan vara så mycket lök och olika såser som möjligt. Bearnaise och hickory är en blandning som gifter sig något otroligt fint i munnen! Någon god "hamburgerdressing" har jag inte hittat ännu. Bacon ska man givetvis ha på burgaren och ibland kan man piffa till det med en tomatskiva.

Du bör nu ha en hamburgare som är 15 cm hög och alltså omöjlig att äta utan att bete sig som en gris. Det kan vara bra att stoppa i en sån där trästicka genom hela så att du inte riskerar att välta hela härligheten av tallriken

Detta är mycket bra föda när man dricker 10-20 öl till premier league även om jag föredrar Coca Cola när det vankas burgers
Senast redigerad av von_S 2013-11-02 kl. 19:18.
Citera
2013-11-02, 23:44
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Bearnaise och hickory är en blandning som gifter sig något otroligt fint i munnen!

+1 på den här. Att blanda bea och bbq-sås är en sjukt bra blandning. Varför har ingen tagit fram en beabecue-sås?
Citera
2013-11-03, 02:42
Medlem
Aktivers avatar
Ska det bli gott ska man ha ett ägg på samt massa salladsblad och senap!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in