Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Det här är en fråga rakt av riktad mot
syke555 eftersom jag inte vågar gå för mycket OT i "bilder på mat"-tråden:
Snacket där handlade lite om färsk tomatskiva kontra ketchup. Ni har inte funderat på att laborera med egen ketchup? Dels så klart tomatketchup men jag tycker också svampketchup är ruskigt spännande. Det kanske är att frångå era enkla (men så klart fina och bra) idéer om hamburgare? I USA är ju stekt svamp ett relativt vanligt inslag på skapliga burgarställen och jag tycker själv att en fin svampketchup liksom är det bästa av två världar (svamp och ketchup!)

.
Sen tycker jag att egen tomatketchup är helt sjukt överlägsen industrivarianterna. Lätt att göra, håller bra, tål att frysas och kan göras i stora batcher i tider då tomaterna man kan få tag på är som bäst.
Om vi fick välja helt fritt skulle vi självklart göra allt själva för att ha total kontroll över vad vi serverar. Men .. och det är ett stort men. Vi vill skapa en snabbmatsrestaurang med allt vad det innebär. Därför kommer vi inte att kunna göra allt från grunden. Det är möjligt att vi i framtiden, om allt går bra, kan ta fram våra egna produkter. I början kommer vi dock att koncentrera oss på det vi vill göra; den bästa snabbmatsburgaren till ett vettigt pris.
Man ska inte glömma att vi som startar är totala noviser inom restaurang och vi börjar hellre med få saker som vi gör bra än att försöka göra allt på en gång. Vi siktar först och främst på bra, enkla burgare. Andra saker som ligger högt på priolistan är bra, egengjorda pommes, fin milkshake och gott kaffe.
Jag tror lite på Five Guys motto; Om vi inte kan göra det bra ska vi inte göra det alls. T.ex. serverade de kaffe på prov men eftersom det inte blev bra nog la de ner det.
Å andra sidan kanske en egen ketchup är ganska lätt att göra bara man har receptet. Koka en batch en gång i månaden så har man. Det är ingen omöjlighet, men som sagt, vi börjar med få bra saker till en början, sen får vi se hur det urartar sig.
Men jag håller helt med dig, en egen ketchup är överlägsen köpevarianterna. Och jag är inte emot ketchup på hamburgare rakt av, däremot tycker jag att ketchup ofta tar över smaken för mycket på enkla burgare. Tyvärr tillför inte en svensk tomat mycket alls smakmässigt, däremot lite konsistens och att burgaren känns friskare.