2013-08-19, 04:26
Medlem
lehirals avatar
Inhandlat grejer för att göra ungefär som Heston's burgare, men ska man steka eller grilla? Har inte kolgrill.
Citera
2013-08-19, 08:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehiral
Inhandlat grejer för att göra ungefär som Heston's burgare, men ska man steka eller grilla? Har inte kolgrill.
Stekning ger något bättre kontroll. Det kan vara en fördel om man är nybörjare. Grillning ger dock (enligt min åsikt) en bättre smak.

~Paul~
Citera
2013-08-19, 12:00
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stekning ger något bättre kontroll. Det kan vara en fördel om man är nybörjare. Grillning ger dock (enligt min åsikt) en bättre smak.

~Paul~
Okej, har du någon förklaring på det? Tycker att stekning känns svårare att hålla koll på p.ga att det skvätter och lättare bränner fast, samt att fettet kan bränna sig lättare.
Om jag grillar, ska jag pensla med smör eller något eller bara köra på?
Vilken innertemperatur ska det ha ungefär? Ska jag låta det vila något?
Tänkta köra simpelt, bara en vanlig burgare med ost, lite tunn skivad lök+tomat och något salladsblad, tips på någon vettig sås?
Ser denna bra ut?
Kollade på denna http://www.hamburgare.org/hamburgerdressing-a-la-grill-ruby/
Senast redigerad av lehiral 2013-08-19 kl. 12:20.
Citera
2013-08-19, 12:32
Medlem
Jag gillar att trycka på lite surkål mellan biffen och brödet. Blir knaprigt, saftigt och syrligt, och bryter av udden på steksmaken.
Citera
2013-08-19, 12:55
Medlem
Citat:

Vad har du för grill då? Elgrill är ju typ samma sak som att steka. Gasolgrill däremot ger samma smak som kol
Citera
2013-08-19, 13:02
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Vad har du för grill då? Elgrill är ju typ samma sak som att steka. Gasolgrill däremot ger samma smak som kol
Gasol har jag
Har dock lite svårt att få den perfekt i mitten, men borde väl gå med termometer, vad borde man sikta på för temp?
Senast redigerad av lehiral 2013-08-19 kl. 13:39.
Citera
2013-08-19, 13:54
Medlem
Citat:
Okej, har du någon förklaring på det? Tycker att stekning känns svårare att hålla koll på p.ga att det skvätter och lättare bränner fast, samt att fettet kan bränna sig lättare.
Om jag grillar, ska jag pensla med smör eller något eller bara köra på?
Vilken innertemperatur ska det ha ungefär? Ska jag låta det vila något?
Tänkta köra simpelt, bara en vanlig burgare med ost, lite tunn skivad lök+tomat och något salladsblad, tips på någon vettig sås?
Ser denna bra ut?

Kollade på denna http://www.hamburgare.org/hamburgerdressing-a-la-grill-ruby/

Den såg bra ut tycker jag. Själv brukar jag göra en enkel på majonnäs, ketchup och senap bara. Blir bra mycket godare än alla köpdressingar iallafall Ibland har jag gjort en vitlöksdressing på cemé fraiche, blir också gott.
Citera
2013-08-19, 14:17
Medlem
lehirals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Den såg bra ut tycker jag. Själv brukar jag göra en enkel på majonnäs, ketchup och senap bara. Blir bra mycket godare än alla köpdressingar iallafall Ibland har jag gjort en vitlöksdressing på cemé fraiche, blir också gott.
Okej Blir att göra den där ikväll, fast utan vinägern och konjaken. River ner lite gröna äpplen också, tror det kan bli bra.
Citera
2013-08-19, 14:42
Medlem
Citat:
Gasol har jag
Har dock lite svårt att få den perfekt i mitten, men borde väl gå med termometer, vad borde man sikta på för temp?
54-55 grader i mitten (medium rare) brukar vara lämpligt för oxkött. Tänk på att den stiger en del när du låter den vila, vilket du absolut bör låta den göra.
Citera
2013-09-13, 20:41
Medlem
Blue52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hestons metod har jag använt sedan många år tillbaka samt beskrivit den i diverse trådar. Den funkar ypperligt.

Jag föredrar att blanda olika styckningsdetaljer för att få fram den ultimata mixen. Den senaste varianten är kållapp, högrev, oxbringa och innanlår. Blev riktigt bra. Du kan mycket väl blanda i peppar i färsen. Peppar behöver värme för att utveckla full arom.

Det har förekommit en del diskussioner huruvida man bör salta innan eller ej. Jag kör in saltet redan från början. Saltet kan införas på olika sätt. Personligen mal jag köttet till färs samtidigt som jag tillför salt. Då blandas allting per automatik.

~Paul~

Men att salta innan bryter ju ner alla protein i köttet och gör hela pucken på tok för kompakt.
Om du inte har läst det tycker jag att du ska slänga ett öga på den här jämnförelsen: http://aht.seriouseats.com/archives/2009/12/the-burger-lab-salting-ground-beef.html
Citera
2013-09-13, 21:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue52
Men att salta innan bryter ju ner alla protein i köttet och gör hela pucken på tok för kompakt.
Om du inte har läst det tycker jag att du ska slänga ett öga på den här jämnförelsen: http://aht.seriouseats.com/archives/2009/12/the-burger-lab-salting-ground-beef.html
Jo, jag är medveten om detta. Tiden är dock i praktiken för knapp för att proteinet hinner brytas ned allt för mycket. Jag har med min metod aldrig erhållit kompakta hamburgare. Enligt min åsikt så överväger saltningens fördelar över dess nackdelar.

~Paul~
Citera
2013-09-14, 00:33
Medlem
gibbenSgs avatar
Kan rekommendera ett bröd som heter frisco!

Det använder dom på Max till burgaren med samma namn, men det går att köpa i affären också.
Jag brukar hitta det på coop konsum.

Självklart så ska det rostas lite i stekpannan/ grillen

Det "vanliga" hamburgerbrödet folk köper smakar ju fan skit tycker jag.
Och som inte det var nog så brukar många inte ens rosta det lite heller, fyfan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in