Citat:
Ursprungligen postat av
villnihaflum
Båda mina föräldrar kom till Sverige när dom var små. Det var efter kriget, på tidigt 60-tal.
Farfar gick till arbetsförmedlingen i Finland och frågade om jobb men han blev bara utskrattad då frågan i sig var absurd.
Så mina far och morföräldrar skapade sig nya liv i Sverige. Det som kännetecknar deras liv är hårt arbete. Bygga något i ett nytt land från scratch. Och det gick.
Sedan kunde mina föräldrar skapa familj och jag och mina syskon kom till världen. Ingen vet att jag egentligen ser mig som finne, förutom dom närmaste. Mer än att jag håller på Finland i idrott och vill att dom ska komma före Sverige. Men jag går igenom som vilken svensk som helst. Jag talar inte ens finska.
Samtliga som jag har arbetat åt har varit nöjda med min arbetsinsats och vad jag har fått till mig är att finnar har ett gott rykte om sig att arbeta hårt. Ser jag till min släkt så har tame tusan alla arbetat hårt. Jag är den som är latast av alla. Och då har jag jobbat sen jag var i tidiga 20-årsåldern med några uppehåll.
Så om jag talar utifrån min egen situation och mina syskons så är vi så väldigt integrerade att ingen ens funderar på att vi är finnar. Vi är tredje generationens invandrare och smälter in i samhället.
Det innebär trots allt att ni rent statistiskt haft alkoholism i närmaste familj och/eller släkt, och att flera ur ert finska nätverk "inte spottat i glaset" - eller är ni undantaget som bekräftar regeln?
Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).
Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.
Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?
Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Jag gissar att när finländarna kom i stora populationer till Sverige så var det av orsaken att Sverige hade en mycket mer välfungerande industri tack vare att vi inte bombats sönder och samman i andra världskriget. Finland hade däremot gått igenom år av krig. De som kom var barn till, och i vissa fall även veteraner från andra världskriget. De levde heller inte det bästa av liv i hemlandet, och sökte sig till Sverige för att skapa sig en bättre tillvaro. Det var alltså inte främst högutbildad medelklass som hade ett stabilt liv som kom hit, utan snarare folk ur arbetarklassen. Således var det ett mer oborstat klientel som bosatte sig i Sverige, och det har bidragit till att finländare har ryktet om sig att vara alkoholiserade knivmördare här.
I dagens läge är Finland ett lika högteknologiskt land som Sverige. Det finns givetvis våldsamma alkoholister kvar, men de har inget skäl att bosätta sig här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Jag menar förstås inte att finnarna var ett lika stort problem som efterföljande invandrargrupper men visst sjutton är alkoholmissbruk, våld och dålig svenska ett problem!
Citat:
Ursprungligen postat av
bertil-the-man
Håller helt med! Invandrargrupper är sällan representativa för landet de kommer ifrån (vare sig nu eller då). Hörde från någon som själv hade finsk bakgrund att finländsk invandring efter kriget bestod av tre grupper:
1. Akademiker, oftast med svenska som modersmål.
2. Skötsamma finsktalande arbetare.
3. De som hade lärt sig att Sverige hade socialbidrag.
Invandringen till Finland har rigorös vetenskaplig kartläggning.
1. Finland har kulturellt haft än värre relation till alkohol än Sverige, och alkoholism har räknats som en folksjukdom. Särskilt allvarligt var det under 60-talet när många finnar från lägre socialgrupp arbetskraftsinvandrade till Sverige pga att Finland hade hög arbetslöshet.
2. Finnarna kom snabbt in i den tunga industrin som skrek efter arbetskraft, där finnarna gjorde sig kända för att arbeta hårt.
3. Finnarna centrerades till Sveriges bruksorter vilket innebär att långt ifrån alla svenskar har erfarenhet av första generationens finska invandrare och vilka problem de tog med sig. Göteborg, Stockholmsområdet Mälardalen och Bergslagen hade den största koncentrationen av finnar. Norra Sverige har flera hundra års erfarenhet av finsk invandring och där har tom finnarna varit i majoritet på flera arbetsplatser. Det innebär att man än idag kan träffa på svenskar i norr som använder finska fraser och kan lättare konversation på finska.
4. De finnar som kom under 60-70 talet hade i hög grad alkoholproblem. Det är en grupp som är överrepresenterad när det gäller självmord (Finland har legat högt i självmordsfrekvens) samt tidig död pga alkoholskador. Deras barn, dvs barnen som föddes på 60-70 talet i Sverige har så klart också i högre grad ärvt alkoholismen och tillhörande problematik med alkoholskador, misslyckad skolgång och kriminalitet.
5. Finnarna är å andra sidan kulturellt syskon och bröder så de har smält bra in i Sverige oavsett problematik. Hade jag kunnat välja så hade jag hellre fortsatt se invandring av finnar istället för människor från MENA.