Som jag svarade i en annan tråd om samma ämne:
Citat:
Själv är jag finlandssvensk och tycker att Sverige-hatet är mer ett skämt än något riktigt allvarligt. Det är ju fråga om en lillebror-storebror relation, så det är väl inte underligt att det är just lillebror som bryr sig mer om storebror än tvärtom.
Dessutom så finns det flera olika typer av Sverige-hat, vissa riktat mot vad Sverige gjort eller inte gjort i historien, men bland ungdomarna tror jag det mest handlar om vad finnarna tycker om svenskarna de kommit i kontakt med. Ni måste ju minnas att de flesta finnar som åker till Sverige, åker alltid till Stockholm, och kontrasten mellan de manliga/macho finnarna och bögfolket som bor i Stockholm är ganska stor. Jag förstår att all Stockholmare inte är sådana, men ni måste nog medge att man får en ganska dålig bild av svensken om man endast träffar Stockholmare, eller hur? Jag tror inte den vanliga finnen respekterar svensken, och hans fjollighet väldigt mycket, och det gör inte jag heller, fast ni här på flashback verkar vara helt okej
Sen finns ju också "hat" mot finlandssvenskar, och vissa finnar som aldrig träffat en finlandssvensk kan ju emellanåt blanda oss två, och Sverige-hatet är då enbart frågan om ett SFP-hat eller ett hat mot finlandssvenska särrättigheter.
Dessutom så är Sverige en bra "target" för hatet, då man vet att hur mycket man än provoserar dem, så kommer inget allvarligt att hända. Vi kan ju inte riktigt göra samma åt ryssen, så det blir lättare att skämta med svensken.
Jag vill ännu tillägga en sak. Finnar har en ganska direkt typ av humor, medan svenska skämten inte är lika aggressiva.
Om en finne säger att svenskar är bögar åt en svensk, så oftast väntar han att svensken skall säga något liknande om Finland tillbaka, och sen är det dags att dricka lite öl och gå till bastun och vara vänner. Men när svensken svarar "oj då, varför tycker du så?" eller "oj då, det var inte så snällt av dig" så förstärker det finnens bild av svensken som en mes.