2026-09-06, 11:11
Medlem
bertil-the-mans avatar
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. Parkbänkarna var fulla med finska alkoholister, skolor med många finnar hade dåligt rykte p.g.a. dåliga skolresultat och våld (givetvis på en annan nivå än dagens Sverige dock). Man träffade ofta på finnar som knappt kunde svenska, ibland arbetade de i någon industri, ibland gick de på socialbidrag eller var förtidspensionerade. Finnar hade generellt sett ett väldigt dåligt rykte och Finland sågs på som ett efterblivet och fattigt land (bilden av Finland formades av invandrarna i Sverige, knappt någon svensk hade varit i Finland, mer än möjligtvis någon kryssning till Åland eller Helsingfors).

Någon gång på sent 90-tal/tidigt 2000-tal ändrades saker successivt. Idag upplever nog få att finnar skulle vara ett större problem i Sverige.

Vad har hänt? Har ”problem-finnarna” dött och deras barn anpassat sig till Sverige? Flyttade många hem när det var dags för pension eftersom de aldrig lyckades integrera sig (och tog barnen med sig)? Med tanke på hur stor invandringen var från Finland tycker jag det är ganska sällan man stöter på folk med finska efternamn, är det vanligt att de bytt namn, som t.ex. politikern Rikard Jomshof?

Självklart var inte alla, eller kanske ens de flesta, finnar ett problem men många var det. Gällande invandringen av finlandssvenskar under samma period var det av naturliga skäl aldrig ett problem.
Senast redigerad av bertil-the-man 2026-09-06 kl. 11:49.
Citera
2026-09-06, 11:19
Medlem
pn222jws avatar
En del av dom finländska alkoholisterna hade med Finlands restriktiva alkoholpolitik att göra, långt efter att motboken i Sverige avskaffats - lite motsägelsefullt.
Citera
2026-09-06, 11:25
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!
Mest lojala folket jag någonsin träffat.
Citera
2026-09-06, 11:29
Medlem
Jag gissar att när finländarna kom i stora populationer till Sverige så var det av orsaken att Sverige hade en mycket mer välfungerande industri tack vare att vi inte bombats sönder och samman i andra världskriget. Finland hade däremot gått igenom år av krig. De som kom var barn till, och i vissa fall även veteraner från andra världskriget. De levde heller inte det bästa av liv i hemlandet, och sökte sig till Sverige för att skapa sig en bättre tillvaro. Det var alltså inte främst högutbildad medelklass som hade ett stabilt liv som kom hit, utan snarare folk ur arbetarklassen. Således var det ett mer oborstat klientel som bosatte sig i Sverige, och det har bidragit till att finländare har ryktet om sig att vara alkoholiserade knivmördare här.

I dagens läge är Finland ett lika högteknologiskt land som Sverige. Det finns givetvis våldsamma alkoholister kvar, men de har inget skäl att bosätta sig här.
Citera
2026-09-06, 11:29
Medlem
Zaedrewss avatar
När andra blev ett större problem? Jo man minns ju att finnar var ett problem. De hade alltid kniv på sig så var farliga ena.
Citera
2026-09-06, 11:30
Medlem
Ördögs avatar
Det finns flera trådar på FB, som visar att en del svennefjollor ännu under detta millennium efter gammalt mönster fortsätter att odla sina fördomar om finnar. Och hur de projicerar Svärjes problem och sina egna tillkortakommanden på finska invandrare.
Typiskt svennebögar ...

(FB) Invandring av finnar var slutet för Sverige
(FB) Finsktalande finnar ett bra folk? NEJ!
(FB) Rasistiska Finnar!
(FB) Vad tycker ni om finnar?
(FB) Varför hatar Finnar Svenskar?
(FB) Finnar ställer upp i UR Tänk till och svartmålar svenskar som rasister
(FB) Varför hatar finnar oss?
(FB) Det ligger en hel del sanning i att finnar har setts som suputer
(FB) Hur ska vi förhålla oss till Finnar?
(FB) Finnar Fy Fan (Underbara spike, vart tog du egentligen vägen😅?)

Och det finns många fler trådar förutom dessa.
Senast redigerad av Ördög 2026-09-06 kl. 11:41.
Citera
2026-09-06, 11:34
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!

Jag menar förstås inte att finnarna var ett lika stort problem som efterföljande invandrargrupper men visst sjutton är alkoholmissbruk, våld och dålig svenska ett problem!
Citera
2026-09-06, 11:37
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Jag gissar att när finländarna kom i stora populationer till Sverige så var det av orsaken att Sverige hade en mycket mer välfungerande industri tack vare att vi inte bombats sönder och samman i andra världskriget. Finland hade däremot gått igenom år av krig. De som kom var barn till, och i vissa fall även veteraner från andra världskriget. De levde heller inte det bästa av liv i hemlandet, och sökte sig till Sverige för att skapa sig en bättre tillvaro. Det var alltså inte främst högutbildad medelklass som hade ett stabilt liv som kom hit, utan snarare folk ur arbetarklassen. Således var det ett mer oborstat klientel som bosatte sig i Sverige, och det har bidragit till att finländare har ryktet om sig att vara alkoholiserade knivmördare här.

I dagens läge är Finland ett lika högteknologiskt land som Sverige. Det finns givetvis våldsamma alkoholister kvar, men de har inget skäl att bosätta sig här.

Håller helt med! Invandrargrupper är sällan representativa för landet de kommer ifrån (vare sig nu eller då). Hörde från någon som själv hade finsk bakgrund att finländsk invandring efter kriget bestod av tre grupper:
1. Akademiker, oftast med svenska som modersmål.
2. Skötsamma finsktalande arbetare.
3. De som hade lärt sig att Sverige hade socialbidrag.
Citera
2026-09-06, 11:38
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige. .
Stora problem upplevde inte jag .
Men visst stämmer det du säger att dom var lite andra klassen. Mycket fylla, men samtidigt många bra arbetare och trevliga människor med.
Det var egentligen bara zigenare som man verkligen såg ner på då .
Nu är kanske zigenare lite bättre än flyktingar från Irak och Afrika.
Citera
2026-09-06, 11:39
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
När andra blev ett större problem? Jo man minns ju att finnar var ett problem. De hade alltid kniv på sig så var farliga ena.

Har tänkt på den teorin med. Men helt ärligt känns det inte som att det finns några alkoliserade, aggressiva finnar kvar?
Citera
2026-09-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Håller med när det gäller vanliga finnar, väldigt liten utsträckning, finska zigenare däremot, en annan sak.
Citera
2026-09-06, 11:41
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det finns flera trådar på FB, som visar att en del svennefjollor ännu under detta millennium efter gammalt mönster fortsätter att odla sina fördomar om finnar. Och hur de projicerar Svärjes problem och sina egna tillkortakommanden på finska invandrare.
Typiskt svennebögar ...

(FB) Invandring av finnar var slutet för Sverige
(FB) Finsktalande finnar ett bra folk? NEJ!
(FB) Vad tycker ni om finnar?
(FB) Det ligger en hel del sanning i att finnar har setts som suputer
(FB) Hur ska vi förhålla oss till Finnar?

S.k. fördomar finns ofta av en anledning! Jag är helt med på att de finnar som flyttade hit inte var ett snitt av den finska populationen. Vi fick de som var missanpassade i hemlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in