2012-04-14, 19:02
Bannlyst
Tycker inte om allt detta vurmande för våra "Finska bröder" som vissa yttrar sig. Visst historiskt kan man väl säga att dom tjänat oss och stått på samma sida, men för att man ska kunna kalla ett folk för "bröder", måste man ha gemensam genetik. Finnar har väldigt främmande DNA, och är verkligen inte våra bröder. Norrmän, Danskar och även Islänningar(samt Färöarna) skulle jag säga är våra bröder däremot. Finnar betraktades ungefär som man betraktar blattar idag, på 70-talet eller när det var, en grupp vi inte vill ha här i ett större antal helt enkelt. Även Svenska rasforskare varnade för hur destruktivt det var med finnar i Sverige. Ser inget fel med ett sammarbete med finnarna, så länge det inte är massa jävla skitsnack om att dom är våra bröder, dom ska veta sin plats.

Hur tycker ni vi ska förhålla oss till dem?
Citera
2012-04-14, 19:23
Medlem
PolitisktProblems avatar
Nej, finnars DNA är inte "väldigt främmande": http://img402.imageshack.us/img402/6493/genesmirrorgeographyfor.jpg
Citera
2012-04-14, 19:30
Medlem
Finnar överlappar genetiskt med svenskar från främst Norrland och delvis Svealand: http://img152.imageshack.us/img152/693/webga101.png
Citera
2012-04-14, 19:47
Bannlyst
Jävligt främmande Y-DNA.http://pastmist.files.wordpress.com/2009/04/__y-map.gif
Senast redigerad av Mesomorph- 2012-04-14 kl. 19:51.
Citera
2012-04-14, 19:55
Medlem
PolitisktProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesomorph-
Jävligt främmande Y-DNA.http://pastmist.files.wordpress.com/2009/04/__y-map.gif

Och hur relevant är haplogruppen?
Svar:
Citera
2012-04-14, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktProblem
Och hur relevant är haplogruppen?
Svar:
Men dom skiljer sig de facto. Helt annan skallform.
Citera
2012-04-14, 21:59
Medlem
Tjafsarns avatar
Kan på ett personligt plan (helt utan vetenskaplig uppbackning) instämma i att finnar rent genetiskt är/borde vara väldigt olika svenskar eller ska vi säga skandinaver. Finnar upplever jag som en starkare men samtidigt lite mindre civiliserad släkting. Med stark menar jag en högre testosteronhalt, mer konfliktbenägen och aggressiv samt mer känslokall och mindre empatisk än svensken/dansken/norsken. Finnar är kulturellt mer lika östeuropeér och ryssar än skandinaver, fortfarande min personliga uppfattning. Och kulturen härstammar i min uppfattning alltid från den genetiska råvaran. Araber i Sverige blir inte försvenskade (timida, lugna, resonliga) trots att de adopterats hit, det sväller fortfarande över ibland av deras sanna natur som är raka motsatsen till den skandinaviska normen.

Angående den konkreta frågeställningen i trådrubriken, svenskar får förhålla sig hur de vill. Finnar är dock ändå mer "bröder" till svenskarna än vad någon annan invandrargrupp bortsett från andra skandinaver är. Tror också att finnarna inte bryr sig särskilt mycket vad Sverige och svenskarna anser om dem, då de har ett eget mycket välfungerande land att ta sig till om de skulle bli felbehandlade i det här landet.
Citera
2012-04-15, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Kan på ett personligt plan (helt utan vetenskaplig uppbackning) instämma i att finnar rent genetiskt är/borde vara väldigt olika svenskar eller ska vi säga skandinaver. Finnar upplever jag som en starkare men samtidigt lite mindre civiliserad släkting. Med stark menar jag en högre testosteronhalt, mer konfliktbenägen och aggressiv samt mer känslokall och mindre empatisk än svensken/dansken/norsken. Finnar är kulturellt mer lika östeuropeér och ryssar än skandinaver, fortfarande min personliga uppfattning. Och kulturen härstammar i min uppfattning alltid från den genetiska råvaran. Araber i Sverige blir inte försvenskade (timida, lugna, resonliga) trots att de adopterats hit, det sväller fortfarande över ibland av deras sanna natur som är raka motsatsen till den skandinaviska normen.

Angående den konkreta frågeställningen i trådrubriken, svenskar får förhålla sig hur de vill. Finnar är dock ändå mer "bröder" till svenskarna än vad någon annan invandrargrupp bortsett från andra skandinaver är. Tror också att finnarna inte bryr sig särskilt mycket vad Sverige och svenskarna anser om dem, då de har ett eget mycket välfungerande land att ta sig till om de skulle bli felbehandlade i det här landet.
Håller med, finnar känns mer som östeuropéer än skandinaver. Brutala, "efterblivna" och främmande på nåt sätt. Norrmän och danskar känner jag mig mer besläktad med.

Däremot tror jag att finnar bryr sig ganska mycket om vad dom är i förhållande till oss svenskar, och hur vi ser på dom. Att dom alltid tjattrar om att svenska män är "bögar" beror förmodligen på att dom i själva verket har mindervärdeskomplex, och på nåt sätt känner sig "hotade" av oss i jämförelse mer framgångsrika svenskar?

Jag tycker att man kan säga att finnar är nord-östeuropéer, inte vanliga skandinaver. Deras från svenskan helt väsenskilda språk är väl ett annat bevis för det. Härrör dom inte från ungern eller nåt närliggande land i den östra delen av europa? Och deras tangomusik får en att undra om dom inte är några slags halvzigenare egentligen?
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-04-15 kl. 01:27.
Citera
2012-04-15, 02:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn

Finnar är mer lika genetiskt, men dom är mer lika Ryssar än Svenskar hur ska du ha det? Baserat på Y-DNA är dom väldigt genetiskt olika, och baserat på hur dom är och deras kultur är, är dom också olika. På många sätt är vi mer lika Tyskar, även om vi har endel typiskt Nordiska saker som Svenskar och Finnar delar. Dock är vissa saker Finnarna har väldigt främmande för oss, och inget vi vill ha här i någon större omfattning. Därför bör dom veta att dom har sin plats och är olika, och vi Svenskar är inte samma folk som dom. Tillskillnad från vad man i princip kan säga om Norrmän och oss. Inte bröder, kamrater.
Citera
2012-04-15, 02:11
Medlem
Har vi inte fått nog av zigenare, troll och psykfall som startar trådar om finnar, slaver och allt vad fan det nu är i den här forumdelen?
Citera
2012-04-15, 03:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Har vi inte fått nog av zigenare, troll och psykfall som startar trådar om finnar, slaver och allt vad fan det nu är i den här forumdelen?
Jag tycker också att det är tröttsamt, jag menar nödvändigtvis inte alls att TS är något troll, men tjata om finnars vara eller inte vara i Sverige när det väller in 70.000 negrer, araber, zigenare, kurder, afghaner, somalier och andra oidentifierbara folkslag i Sverige varje år. Allvarligt?

Jag blir bara trött och uppmanar TS att tänka på vad för något han postar och kanske framför allt att på hur han prioriterar.

Det är enkelt att vara en "renlärig" och kompromisslös "rasbiolog" på Flashback där man förespråkar ett Sverige med blonda och blåögda övermänniskor som kan spåra sin svenskhet åtminstone 500 år tillbaka i tiden, i verkligheten är det betydligt svårare att få gehör för sådant trams.

Jag kanske kastar sten i glashus och har säkert också skrivit mycket som kanske inte har varit särskilt klokt eller positivt i efterhand och gör det säkert fortfarande, men det är en uppmaning åtminstone.
Senast redigerad av Straybullet 2012-04-15 kl. 04:07.
Citera
2012-04-15, 05:45
Medlem
Endsiegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Jag tycker också att det är tröttsamt, jag menar nödvändigtvis inte alls att TS är något troll, men tjata om finnars vara eller inte vara i Sverige när det väller in 70.000 negrer, araber, zigenare, kurder, afghaner, somalier och andra oidentifierbara folkslag i Sverige varje år. Allvarligt?

Jag blir bara trött och uppmanar TS att tänka på vad för något han postar och kanske framför allt att på hur han prioriterar.

Det är enkelt att vara en "renlärig" och kompromisslös "rasbiolog" på Flashback där man förespråkar ett Sverige med blonda och blåögda övermänniskor som kan spåra sin svenskhet åtminstone 500 år tillbaka i tiden, i verkligheten är det betydligt svårare att få gehör för sådant trams.

Jag kanske kastar sten i glashus och har säkert också skrivit mycket som kanske inte har varit särskilt klokt eller positivt i efterhand och gör det säkert fortfarande, men det är en uppmaning åtminstone.

Håller helt med dig. Det känns som om många uppmärksammar fel saker, dessutom har vi inte råd att vara så kritiska med dagens situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in