2026-09-06, 11:43
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!
Mest lojala folket jag någonsin träffat.
TS har rätt. På 60 och-talen var finnarna ett problem.
Uttala dig inte om det du inte vet något om.
Citera
2026-09-06, 11:49
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
TS har rätt. På 60 och-talen var finnarna ett problem.
Uttala dig inte om det du inte vet något om.

Upplevde det inte så utan snarare tvärtom.

Bara för att mina erfarenheter skiljer sig från dina så vet jag inget? Moget.
Citera
2026-09-06, 11:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Har tänkt på den teorin med. Men helt ärligt känns det inte som att det finns några alkoliserade, aggressiva finnar kvar?

De finns nog. Går du ner till parkbänken kommer du nog möta ena. Pratar på ett språk du fattar noll om. Sedan möjligen idag är det mer ovanligt att en kniv dyker upp om du inte håller med. Men åtminstone något att ha bra i bakhuvudet. Att en finne och kniv är en grundregel.
Citera
2026-09-06, 11:53
Medlem
Båda mina föräldrar kom till Sverige när dom var små. Det var efter kriget, på tidigt 60-tal.

Farfar gick till arbetsförmedlingen i Finland och frågade om jobb men han blev bara utskrattad då frågan i sig var absurd.
Så mina far och morföräldrar skapade sig nya liv i Sverige. Det som kännetecknar deras liv är hårt arbete. Bygga något i ett nytt land från scratch. Och det gick.

Sedan kunde mina föräldrar skapa familj och jag och mina syskon kom till världen. Ingen vet att jag egentligen ser mig som finne, förutom dom närmaste. Mer än att jag håller på Finland i idrott och vill att dom ska komma före Sverige. Men jag går igenom som vilken svensk som helst. Jag talar inte ens finska.

Samtliga som jag har arbetat åt har varit nöjda med min arbetsinsats och vad jag har fått till mig är att finnar har ett gott rykte om sig att arbeta hårt. Ser jag till min släkt så har tame tusan alla arbetat hårt. Jag är den som är latast av alla. Och då har jag jobbat sen jag var i tidiga 20-årsåldern med några uppehåll.

Så om jag talar utifrån min egen situation och mina syskons så är vi så väldigt integrerade att ingen ens funderar på att vi är finnar. Vi är tredje generationens invandrare och smälter in i samhället.
Senast redigerad av villnihaflum 2026-09-06 kl. 11:58.
Citera
2026-09-06, 11:56
Medlem
Citat:
Under min uppväxt var det ett stort problem med invandringen från Finland i Sverige.
Fördomar, man ser gärna finnen på parkbänken, den som failat, men inte finnen som tidigare varit svensk och som hjälpt Sverige i kritiska situationer.

Sedan är inte svenskar alltid älskade i Finland, men det handlar om deras fördomar. Inte allas finnar dock.

Stella Polaris tycker jag är en fantastisk historia om vårat gemensamma sammarbete på en lite högre nivå än wt, faktiskt riktigt sött. Längtar efter en film,
Operation Stella Polaris (finska: Operaatio Stella Polaris, eller Operaatio Pohjantähti) var en hemlig finländsk underrättelseoperation i samband med slutet av Fortsättningskriget, med syfte att flytta utrustning och känsligt underrättelsematerial från Finland till Sverige, så att verksamheten skulle kunna fortsätta i Sverige och materialet inte skulle hamna i Sovjetunionens händer. Operationen hade sin bas i den lilla fiskebyn Nämpnäs i Närpes i Österbotten, varifrån arkivet skeppades till svenska hamnar. Inom svenska försvaret var det chefen för hemliga underrättelsebyrån C-byrån som hade ansvar för operationen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris
Citera
2026-09-06, 12:12
Medlem
avulsions avatar
Växte upp i Skåne och träffade aldrig på en enda finne! Varken finnar eller samer finns här.
Citera
2026-09-06, 12:19
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Båda mina föräldrar kom till Sverige när dom var små. Det var efter kriget, på tidigt 60-tal.

Farfar gick till arbetsförmedlingen i Finland och frågade om jobb men han blev bara utskrattad då frågan i sig var absurd.
Så mina far och morföräldrar skapade sig nya liv i Sverige. Det som kännetecknar deras liv är hårt arbete. Bygga något i ett nytt land från scratch. Och det gick.

Sedan kunde mina föräldrar skapa familj och jag och mina syskon kom till världen. Ingen vet att jag egentligen ser mig som finne, förutom dom närmaste. Mer än att jag håller på Finland i idrott och vill att dom ska komma före Sverige. Men jag går igenom som vilken svensk som helst. Jag talar inte ens finska.

Samtliga som jag har arbetat åt har varit nöjda med min arbetsinsats och vad jag har fått till mig är att finnar har ett gott rykte om sig att arbeta hårt. Ser jag till min släkt så har tame tusan alla arbetat hårt. Jag är den som är latast av alla. Och då har jag jobbat sen jag var i tidiga 20-årsåldern med några uppehåll.

Så om jag talar utifrån min egen situation och mina syskons så är vi så väldigt integrerade att ingen ens funderar på att vi är finnar. Vi är tredje generationens invandrare och smälter in i samhället.

Tack för din berättelse!

Dina farföräldrar och morföräldrar verkar ju ha arbetat hela tiden så var säkert skötsamma. Var det vanligare att alkoholisterna åkte tillbaka tror du?

Var det mest slumpen att båda dina föräldrar är finnar uppvuxna i Sverige eller var det ”uteslutet” för dem att gifta sig med en svensk?

Intressant att du som tredje generationen fortfarande håller på Finland!

Har du bytt namn? Det är ju ofta enda sättet att veta om någon har finsk ursprung. Jag hade aldrig sagt att Jomshof var finne om jag inte visste det. Eller är han halvt svensk kanske i för sig?
Citera
2026-09-06, 12:22
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Växte upp i Skåne och träffade aldrig på en enda finne! Varken finnar eller samer finns här.

Kan tipsa om boken och filmen ”Svinalängorna” om du vill lära dig mer om den finländska invandringen till Skåne.
Citera
2026-09-06, 12:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Tack för din berättelse!

Dina farföräldrar och morföräldrar verkar ju ha arbetat hela tiden så var säkert skötsamma. Var det vanligare att alkoholisterna åkte tillbaka tror du?

Var det mest slumpen att båda dina föräldrar är finnar uppvuxna i Sverige eller var det ”uteslutet” för dem att gifta sig med en svensk?

Intressant att du som tredje generationen fortfarande håller på Finland!

Har du bytt namn? Det är ju ofta enda sättet att veta om någon har finsk ursprung. Jag hade aldrig sagt att Jomshof var finne om jag inte visste det. Eller är han halvt svensk kanske i för sig?
Man är en dåre om om inte omfamnar finnen. Finnen må inte betraktas som en svensk, men nog är det den bästa kulturella och etniska allierande vi har.

Sisu!

https://en.wikipedia.org/wiki/Sisu
Senast redigerad av particulum1 2026-09-06 kl. 12:25.
Citera
2026-09-06, 12:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Finland har sin beskärda del av slödder.

Dom som misskötte sig gick oftast att känna igen på den finska dialekten, eller namnet, och då kunde dom kallas finnjävlar, eller något liknande.

Men dom har aldrig varit något större problem i Sverige.
Citera
2026-09-06, 12:25
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fördomar, man ser gärna finnen på parkbänken, den som failat, men inte finnen som tidigare varit svensk och som hjälpt Sverige i kritiska situationer.

Sedan är inte svenskar alltid älskade i Finland, men det handlar om deras fördomar. Inte allas finnar dock.

Stella Polaris tycker jag är en fantastisk historia om vårat gemensamma sammarbete på en lite högre nivå än wt, faktiskt riktigt sött. Längtar efter en film,
Operation Stella Polaris (finska: Operaatio Stella Polaris, eller Operaatio Pohjantähti) var en hemlig finländsk underrättelseoperation i samband med slutet av Fortsättningskriget, med syfte att flytta utrustning och känsligt underrättelsematerial från Finland till Sverige, så att verksamheten skulle kunna fortsätta i Sverige och materialet inte skulle hamna i Sovjetunionens händer. Operationen hade sin bas i den lilla fiskebyn Nämpnäs i Närpes i Österbotten, varifrån arkivet skeppades till svenska hamnar. Inom svenska försvaret var det chefen för hemliga underrättelsebyrån C-byrån som hade ansvar för operationen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Stella_Polaris

Som sagt, fördomar grundar sig ofta i fakta som stämmer på populationsnivå.

Att svenskar ibland ses som dryga jävlar i Finland är inte heller helt utan fog…

Tack för tipset! Spännande del av vår gemensamma historia! Ska läsa mer!
Citera
2026-09-06, 12:29
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Spännande del av vår gemensamma historia! Ska läsa mer!
Det finns flera poddar och böcker om den fantastiska historian om vårt gemensamma underrättelsearbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in