2026-09-03, 10:12
Medlem
Sladdarens avatar
Äter vegetariskt middag 2 ggr i veckan. Gör det ganska enkelt med maten då som biffar av olika slag plus annat. Förr gjorde jag mer vegetariska rätter men så ändrade jag mig. Och började äta en rejäl sallad till elelr bara ångade, wokade, ugnstillagde grönsaker till

Gillar man med kött så äter man med kött och gillar men utan kött så äter man utan kött

Direkt det står vegetariskt framför nåt och sen titeln på rätten, typ vegetarisk lasagne vet man redan att det är tagit och hämtat ifrån en kötträtt som är ursprunget har jag räknat ut. Oftast är sk vegetariska rätter godast som det inte ens står vegetariskt ord med i titeln

Dvs att rätten är redan ursprungligen vegetarisk och har en titel som heter nåt. Dom rätterna är oftast godast enligt mig om man ska välja ut köttfria rätter och inte skapa nåt eget
Citera
2026-09-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Tacos!! Blir jättegott vegetariskt. Antingen med sojafärs eller stekta svarta bönor eller båda. Med kryddor såklart. Och hemgjord pico de gallo och vitlökssås och grönsaker så saknar i alla fall jag inte kött.

Håller med! Köttfärsen är dessutom den sämsta ingrediensen att ha i Tacos, det blir bara flottigt och rinnigt.
Citera
2026-09-03, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Rätter med en mer komplex smakprofil där köttet inte spelar huvudrollen tycker jag ofta går lika bra eller bättre att göra vegetarisk. Mustiga långkok, som tex. biff bourguignon har jag gjort med rödbetor, puylinser och svamp med resultat som varit minst lika goda som den animaliska originalrätten. Stora delar av det indiska köket är skolboxexempel på god, varierad och avancerad mat där kött inte behövs. Asiatisk mat där smaken bärs av kraftig buljong, som tex phó, ramen eller sichuanesiska buljongrätter är också toppen. Även många sydeuropeiska grytor, risrätter och soppor tycker jag funkar minst lika bra utan kött (i de fall det ingår i ett grundrecept).

När det gäller svensk husman så kan jag tipsa om kroppkakor och pytt i panna väl lämpade rätter att laga vegetariska.

Varför skulle etnicitet i sig spela roll? Att ens smak präglas av den matkulturen man växer upp med och är van vid känns självklart, men om man tex. är adopterad eller delar genetiskt släktskap med sina föräldrar kan jag inte tänka mig spelar någon betydande roll för smaken (om vi bortser från sådant som genetiska skillnader i förmåga att bryta ned laktos, alkohol och liknande).

Jag har själv jobbat i skolkök och hört olika variationer av den där falafelhistorien flera gånger från olika håll. Den utspelar sig oftast på 90 eller tidigt 2000-tal och brukar berättas som exempel på hur dålig den anpassade kosten var fram till alldeles nyligen. Att något skolkök skulle göra så idag har jag svårt att tänka mig baserat på min erfarenhet av hur skolor nuförtiden jobbar med kost och dietära anpassningar. Den har kort sagt stark karaktär av en faktoid. Vet du vilken skola och när det gällde?

Jag tror inte du riktigt fattar en del här. För det första går inte inte att göra brunsås utan kött då skyn är den viktigaste ingrediensen och även om man skulle använda påsbrunsås som för det första smakar helt annat så skär det sig redigt med falafelsmaken.
Citera
2026-09-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag tror inte du riktigt fattar en del här. För det första går inte inte att göra brunsås utan kött då skyn är den viktigaste ingrediensen och även om man skulle använda påsbrunsås som för det första smakar helt annat så skär det sig redigt med falafelsmaken.
Se mina uppföljande svar till biskopbrask. Jag håller helt med om att falafel med potatis och brunsås låter som en usel rätt.
Citera
2026-09-03, 15:34
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Se mina uppföljande svar till biskopbrask. Jag håller helt med om att falafel med potatis och brunsås låter som en usel rätt.

Alltså vad fan, nu blir jag nyfiken på att testa, haha! Kanske blir till helgen, om så kommer bild i "bild på dina maträtter"-tråden 😜

Edit; Tror jag har några gröna potatisar också som jag tänkt slänga. Kanske lyxar till det lite och använder dem. Kan ju bli hur bra som helst detta!
Citera
2026-09-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Alltså vad fan, nu blir jag nyfiken på att testa, haha! Kanske blir till helgen, om så kommer bild i "bild på dina maträtter"-tråden 😜

Edit; Tror jag har några gröna potatisar också som jag tänkt slänga. Kanske lyxar till det lite och använder dem. Kan ju bli hur bra som helst detta!
Lycka till och posta gärna en recension av rätten om du testar!
Citera
2026-09-03, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Fy fan det skulle jag aldrig äta, kålpudding ska ha riktigt köttfärs!

Käften och prova! Quorn i sig är fruktansvärt trist och smaklöst men i ugnen suger den upp smak från grädden och kålen. Fantastiskt.
Citera
2026-09-03, 18:24
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumtvordeensnavn
Käften och prova! Quorn i sig är fruktansvärt trist och smaklöst men i ugnen suger den upp smak från grädden och kålen. Fantastiskt.

Jag har provat därför skrev jag som jag gjorde!
Citera
2026-09-03, 19:40
Medlem
Sladdarens avatar
Vårrullar och i vissa fall crepes
Citera
2026-09-03, 20:40
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Nu blir jag kanske halshuggen. Men jag tycker tångkaviar är godare än vanlig kaviar/rom från matbutiken. Typ Abbas. På t.ex ägghalvor, krustader, avokado eller toast.
Men visst, riktig är bättre om man skall göra romsås typ.

Nu ej jämfört med dyr rom som Beluga för det har jag inte smakat.

Tångkaviar smakar mer "hav" om man gillar det vilket jag gör, då ja tångkaviar är fantastiskt.

Brukar ofta göra makirullar med tångkaviar i plus lite wasabi, ingen soja. Gott.
Citera
2026-09-04, 03:22
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumtvordeensnavn

"Kött" som smakar grädde och vitkål? nja.. Jag väljer nog äkta vara!
Citera
2026-09-04, 04:19
Medlem
Råbiff blir sämre vegetarisk
Njurpaj blir bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in