2026-09-02, 15:19
Medlem
Denoms avatar
Många maträtter har anpassade varianter som är vegetariska, vilka exempel finns på maträtter som absolut inte fungerar att göra så med eller som antingen blir bättre eller sämre?

Köttbullar till exempel tycker jag de vegetariska alternativen för är hemska att försöka laga någon maträtt med. Det blir bara sämre.
Citera
2026-09-02, 15:22
Medlem
One2Manys avatar
Lasagne blir bättre vegetariskt, hade ett ex som kunde göra en riktigt jävla god vegetariskt lasagne.
Citera
2026-09-02, 15:24
Medlem
2560ps avatar
Personligen tycker jag att det finns många goda vegetariska rätter - men de är just vegetariska. De försöker inte efterlikna en rätt där kött normalt sett ingår.
Citera
2026-09-02, 15:38
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Denom

Ja det är väl egentligen bara pastarätter som kan göras om till bra lakto-ovo-vegetariska, tycker jag. Allt med ost, mjölk och andra krämiga mejeriprodukter funkar inte i vegetariska eller veganska varianter tycker jag. Blir torrt, inte någon fyllig smak och de syntetiska ost-mjölk-produkterna är verkligt läskiga i både smak och konsistens. Men allt handlar förstås vad man har för etnicitet och är präglad av för slags matkultur.

Det finns väl inte heller så bra vegetarisk och vegansk mat i det svenska köket. Kanske endast havregrynsgröt med svagdricka, eller nedbrutet knäckebröd/tunnbröd i en grönsaksbuljong. Men går man över till olika asiatiska kök är det verkligt skickliga på vegetarisk mat.

Såg förresten en skola som serverade köttbullar med brun sås och potatis i en vegovariant - det var potatis och brun sås med falafel. Arma barn.
Citera
2026-09-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Lasagne blir bättre vegetariskt, hade ett ex som kunde göra en riktigt jävla god vegetariskt lasagne.
Blev ruskigt sugen på kycklinglasagne med spenat i nu när du skrev det
Citera
2026-09-02, 15:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Personligen tycker jag att det finns många goda vegetariska rätter - men de är just vegetariska. De försöker inte efterlikna en rätt där kött normalt sett ingår.
Ja jag håller med dig om det. Min tanke var väl snarare att låta andra dela med sig av exempel där det är total katastrof eller där man förväntat sig det åtminstone men det visade sig smaka ganska bra.
Citera
2026-09-02, 15:54
Medlem
Noetlovskijs avatar
Halloumiburgare kan funka ibland.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-02 kl. 16:00.
Citera
2026-09-02, 15:56
Medlem
Kålpudding! Mycket godare på quornfärs än köttfärs.
Citera
2026-09-02, 15:59
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Blev ruskigt sugen på kycklinglasagne med spenat i nu när du skrev det

Är helt ok men, min vegolasagne är BRUTALT god.

Överlag så är det ju kåldolmar, köttbullar, kålpudding, köttfärssås, och lasagne som blir vansinnigt goda just för att man kryddar litet mer "aktivt". Vegoköttbullar på formbarfärs mm är däremot ett jävla vider kalla, så undvik just gårdagens kalla "köttbullar"
Citera
2026-09-02, 16:03
Medlem
Glostrups avatar
Min ärliga åsikt är att ingen rätt som innehåller kött blir bättre av att den görs vegetarisk. Den kan bli nästan lika god, eller i extremt få undantagsfall till och med lika god, men aldrig bättre. Helt enkelt för att kött skapar smak som är omöjlig att få fram ur vegetariska alternativ.

Kötträtter som görs veganska blir ofrånkomligt mycket sämre, och ju mer mejeriprodukter som originalrätten innehåller desto sämre blir det veganska alternativet. Indisk mat har väldigt många goda vegetariska rätter, liksom etiopisk, italiensk och grekisk mat.

Jag gillar vegetarisk mat, och jag har ätit goda veganska rätter. Men det finns ingenting vegetariskt som går upp mot bra animaliskt protein, vare sig i smak, konsistens eller karaktär. Vegan skulle jag aldrig kunna bli.

Acceptabla vegetariska rätter inkluderar lasagne, pizza (som dock ofta saknar tillräcklig sälta) och paj (som dock blir bättre med lite fläsk).
Citera
2026-09-02, 16:04
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumtvordeensnavn
Kålpudding! Mycket godare på quornfärs än köttfärs.
Det är väl fläskfärs eller blandfärs i kålpudding? Och det är tusen gånger godare än quorn.
Citera
2026-09-02, 16:06
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är helt ok men, min vegolasagne är BRUTALT god.

Överlag så är det ju kåldolmar, köttbullar, kålpudding, köttfärssås, och lasagne som blir vansinnigt goda just för att man kryddar litet mer "aktivt". Vegoköttbullar på formbarfärs mm är däremot ett jävla vider kalla, så undvik just gårdagens kalla "köttbullar"

Har du postat recept på den i någon tråd? Vill gärna testa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in